Cümləyə məlum olduğu üzrə,
dünyada heç bir şey qalmamışdır
ki, Qərb alimləri oraya əl aparmamış
və lazımınca təhqiqat aparmamış
olsunlar. O cümlədən qədim Şərq
musiqisi dəxi Qərb alimləri tərəfindən
tədqiq və təhqiq edilib bu xüsusda qalın
kitablar yazılmışdır.
Qədim şərq musiqisi haqqında çalışan
alimlərdon başlıcaları [Kizevetter] ilə
onun bacısı oğlu [Ambrosdur].
Rusiya tarix musiqi müəllimlərindən olan [Razmadze]
məzkur alimlərin xülasəyi-əsərlərini
öz «Musiqi tarixi» adlı kitabına köçürməklə
rus musiqi məktəblərinə xidmətlər
göstərmişdir. Məzkur alimlərin təhqiqatının
təqribən doxsan sənə bundan əvvəl
yazılmış olduğunu xatirə salıb musiqi
maraqlılarınca son dərəcə haizi-əhəmiyyət
olan müxtəsər tərcüməsini müəllim
[Razmadze]nin kitabından alıb nəql edirik.
Ümumi rəyə görə, ərəblər
islamdan qabaq musiqicə ən geridə qalmış
bir tayfa idi. İslamdan sonrakı ərəblər
7-ci əsri miladidə İranı fəth etdilər.
İranda tərəqqi etmiş olan bütün
ülum, fünun və gözəl sənətləri
əxz etməklə, dərəcəyi-kamala yetirməyə
çalışdılar.
Ərəb və İran alimləri hər bir elm
və sənət xüsusiyyətində irəli
getdikləri kimi, musiqi sənətində dəxi
o qədər tərəqqi etdilər ki, yunaniləri
dəxi etməkdən başqa ümumbəşər
musiqi sənətinə dəxi böyük-böyük
xidmətlər göstərdilər.
Razmadzenin kitablarında deyilir ki:
Alim [Polioks]un fikrincə, «Monoxord»2
icad edən də daxi ərəblər imiş.
Yenə o alimin rəyincə, «Qanun» dəxi məhz
ərəblərin ixtiraatındandır ki, bədə
yunanilər onu ərəblərdən əxz etmişlər.
Həqiqət bir çox musiqi aləti əlan dəxi
mövcuddur ki, əsilləri ərəblərdən
götürülmüşdür. Məsələn:
Əslində Asori alətindən sayılan «Bandur»
ərəb-lərin tənburundandır ki, «b» ilə
«t» yerlərini dəyişmişdir3.
Bu saz sonra yunana dəxi köçmüşdür.
Bu gün rusların «Lyutnya» italyanların «Lyuto»,
almanların «Laot», ispanyonların «Laud» dedikləri
saz ərəblərin «Əl-ud» və ya «Ud» adlı
sazıdır və yenə bu gün «Vialon» deyilən
məşhur saz (rusca skripka) ərəblərin
«Füzula» sazındandır ki («z»nin ərəbcə
tələffüzünə görə), «Fidola»
bədə «Vidola», sonra «Viola» və axırda «Vialon»
olmuşdur.
Bu gün Avropada işlənilən bütün
zərb alətləri hamısı ərəblərdən
götürülmüşdür.
İslamda mədəniyyət zamanı musiqinin çox
böyük qəsiri var idi. Harun ər-Rəşidin
qəzəbini qaytarıb mülayim edən bir şey
varmışsa, o da musiqar Şəhirül-Məsudinin
ud çalğısının təsiri imiş.
İbn Xəldunun yazdığına görə,
Bağdad bir musiqi mərkəzi olmuşdu. Bütün
musiqi alimləri və musiqi ustadları buraya cəm
olmuşdular. İbrahim Mehdi, İbrahim Müsəvvəli,
İshaq o zamanın (Abbasilər zamanı) ən
ustad və mahir musiqi alimləri idi.
Hələ 8-ci əsr miladidə Xəlil namində
musiqi alimi «Kitabi-əlhan» namində bir kitab yazmışdı
ki, ən müfəssəl musiqi təfsiridir. Ondan
sonra Əlkəndi namində alim musiqi haqqında
altı cild kitab yazdı ki, bunlar idi: «Musiqi təsnifi»,
«Əlhan», «Vəzn», «Musiqi aləti», «Tərəb
və təğənni» və «Musiqi sənətinə
bir nəzər»4.
Onuk şagirdi olan Əhməd ibn Məhəmməd
musiqi haqqında «Kitabi-kəbir və kitabi-səğir»
və əlavə «Musiqi haqqında elmi təhqiqat»
adlı kitablar yazmışdır (vəfatı
899-dadır).
Ərəblərin fikrincə, musiqi elmini yalnız
böyük alimlər kamil surətdə öyrənə
bilərlər. Odur ki, bir çox məşhur alimlər
ömürlərini musiqi qanun və qəvaidi təhqiqa-tına
sərf etmişlər; məsələn: Sabit ibn
Qəra (vəfat 900), Əbu Bəkr ibn Badşəh
(918), İbn-ül-Heyzüm (vəfat 1038); Bu axırkı
alimin bir böyük əsəri var ki, musiqinin heyvanata
təsiri haqqında təhqiqata aiddir. Farabinin5
və Şəfi-üddinin şöhrəti hər
kəsə məlumdur.
Qədim musiqi elmini əkməl dərəçədə
dərk etmiş olan Mühəmməd ibn-İsa
1334-cü miladidə Misrül-Qahirədə musiqi
haqqında leksiyalar oxumaqla xeyli məxluq cəm edərmiş.
Elmi əlhanın gələcəkdəki əhəmiyyəti
adlı əsər bu alimindir.
Ərəb İran musiqisinin əsasına gəldikdə
bunun qədim yunan musiqisindən götürüldüyü
və yaxud məhz islam mədəniyyəti əsasına
məbni olduğu hələlik dürüst təyin
edilməmişdir.
Hər halda ərəblərin ən qədim «Qamm»larından
birisi yunanilərin qədimki «Qamm»ları olan «hipofirikin»
qammına müsavidir. Bu qamma bu günkü Avropanın
«Dyatonik» qammının eynidir, fəqət bir pərdəsində
təfavüt vardır. Məsələn: Avropa
qammı boylədir:
Do, Re, Mi, Fa, Sol, Lya, Si, Do.
Ərəb və yunan qammı isə bu nəhv
ilədir: Do, Re, Mi, Fa, Sol, Lya, Si bemol, Do Ərəblərin
oktavı6
17 hissəyə təqsim olunur ki, hər bir hissəsi
bir bütün notun üçdən bir hissəsidir
(avropalılarda bir oktav 12 hissədir və hər
bir hissəsi bütüi tonun yarısıdır).
Ona binaən ərəb oktavı boylə olur7.
|
Do |
Si bemol |
|
Lya |
Sol |
Fa |
Mi |
Re |
Do |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
17 |
16 |
15 |
14 |
13 |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Bundan görünür ki, Avropada «Mi» ilə «Fa»
və «Lya» ilə «Si bemolun» araları yarım ton
olduğu halda, ərəblərdə üçdə
bir tondur.
Hissələrin ümumisi qırx ədəd imiş
ki, iki oktav və altı hissə edir (17+17+6 = 40),
yəni qırx pərdə varmış. Pərdələrin
adları ya ərəbcə əbcəd hesabı
ilə, məsələn:
əlif, bey, cim, dal, hey, vav, zay və ya farsca ədədlər
ilə: yek-do, se, çahar, pənc, şeş, həft
adlanırmış; cərgə ilə düzülmüş
olan pərdələrdən əmələ gələn
qammalara muğamat deyirmişlər. Baş muğamlar
on iki ədəd hesab olunurmuş. Baş muğamlardan
əlavə bir də «Təbəqə» deyilən
xırda muğamlar varmış ki, yunanilərdə
dəxi boylə bir təqsimat mövcud imiş.
Beləliklə, qammın bir hissəsindən 7 və
digər böyük hissəsindən 12 növ dəyişikliklər
hasil etməklə 7 kərə 12-dən ibarət
olan 84 növ muğam əmələ gə-lirmiş.
Baş muğamlar bunlar imiş: 1) Üşşaq,
2) Nəva, 3) Busəlik, 4) Rast, 5) Əraq, 6) İsfahan,
7) Rahavi, 8) Büzürk, 9) Zirəfkənd, 10) Zəngulə,
11) Hüseyni və 12) Hicaz.
Bu baş muğamlardan əlavə altı ədəd
«Avaz» varmış. O da bunlardır: 1) Şahnaz,
2) Mayə, 3) Səlmək, 4) Novruz, 5) Gərdaniyə
və 6) Guvəşt.
Ərəb—İran musiqisinin böyük tərəqqisi
14-cü əsr miladidən başlanır ki, bu zaman
Ərəb və ya İran musiqi alimləri pərdələrin
yek digərinə olan münasibətini təyin
etmək, musiqi vəznini qaydaya salmaq və bu sənəti
getdikcə nazikləşdirmək yolunda çox çalışıbdırlar.
13—14-cü əsr alimlərindən ən məşhuru
Səfiyəddin8Əbdülmömin
ibn Faxir-ül-Ərməvi-ül-Bağdadi deyir
ki, moqol vəziri Şəmsəddinin oğlu olan
Şərəfəddin Harun üçün «Şərəfiyyə»
adlı bir musiqi kitabı yazmışdı. Bu kitab
o qədər mötəbər olmuşdu ki, ondan
sonra gələn alimlər üçün bir böyük
dəlil idi. O alimlərdən məşhuru Mahmud
Şirazi, Əbdülqadir Maraği, Əbülfərəc
və sairləri idi. Əndəlisdə isə Nizaməddin
və Məhəmməd ibn Əhməd musiqi alimləri
idilər.
İran alimləri hərçənd on iki muğamdan
ançaq Üşşaq, Rast, Hüseyni və Hicazi
qəbul etmək istədilərsə də, baqiləri
dəxi öz hökmündə qalıb hələ
iyirmi dörd «şaxə» və ya şöbə
dəxi artdı. Məsələn: Üşşaq
məqamının bir, iki, dörd, beş, yeddi
və səkkizinci pərdələrindən «Dügah»
şaxəsi əmələ gəldi, bu şaxələrdən
məşhuru «Mahur» idi.
Ərəb-İran alimləri tələb edirdilər
ki, musiqi yazanlar sözlərinə görə muğam
seçsinlər, bir-birinə müvafiq gəlsin.
Üşşaq, Nəva və Busəlik insanın
qəlbində şücaət və bir də şadlıq
doğurarmış. Bu muğamları türklər
çox sevərmiş. Rast, Novruz, Əraq və İsfahan
sülh və asayiş gətirərmiş ki, bunları
da ziraətçi İranilər bəyənərlərmiş.
Büzürk, Zirəfkənd və sairə muğamlar
isə hüzn və sevda təsiri yaradarmışlar.
Zamana dolandıqca bu muğam və avazlar get-gedə
bir çox dəyişikliklərə uğrayıb,
bir para muğamlar avaza, avazlar dəxi muğamlara
keçməklə bir xeyli təbəddülat hasil
olmuşdur və muğamlar yeddi pərdəlik qammalıqdan
çıxıb ancaq qam parçalarından ibarət
qalmışdır.
Ərəb-İranilərin sazlarına (yəni
musiqi alətina) gəldikdə, yuxarıda ərz
olunduğu kimi, o sazların bir çoxu bu günkü
Avropa sazlarının ata-babalarıdır. Ərəb-İran
saz-larından ən sevimlisi «ud» imiş ki, Avropada
ancaq 12-ci əsrdən sonra məşhur oldu. Halbuki
10-cu əsrdə olan məşhur Farabi «ud»un mükəmməl
bir saz olduğunu tərif et-mişdir. Ərəb
alimlərindən bir paraları «ud»un ixtirasını
gah iranilərə və gah yunanilərə isnad
verirlər. Fəqət zənn etməlidir ki, «ud»
ya ərəb ixtirasıdır, yainki fironlar zamanı
və əsrin musiqi alətindəndir. Hər halda
ən gözəl «ud» çalanlar ərəblər
imişlər. Məsələn: Nadir ibn-il Hürr
Sahib xatir və sairə.
Onuncu əsrin alimlərindən Əbu Əbdullahın
«Müftəh-ül-ülum» adlı kitabında
udun tərifində deyilir ki, bu sazın dörd teli
vardır və o tellərin adları boylədir:
Bəm, Müsəlləs, Məsna və Zir. Qolunun
üzərində pərdələrin yeri vardır
ki, ip ilə bağlanmışdır.
İndiki ərəb udunun pərdələri yoxdur,
özünün də yeddi çift teli vardır.
Ud «mizrab» vasitəsilə çalınır.
Telli sazlardan biri də «Tənbur»dur ki, bu da qədim
Misir alətinə bənzəyir. Farabinin tərifinə
görə, tənburi-Xorasani və tənburi-Bağdadi
heç də bir-birinə bənzə-məz. Hal-hazırda
tənburun növləri çoxdur ki, dördtelli
və səkkiztelli olmaqdan əlavə böyüklük
və kiçiklik, habelə kökcə bir-birindən
ayrılır.
Tellilərdən biri də «Qanun»dur ki, bəzilərincə
ərəb və bəzilərincə yunan ixtirasıdır.
Hər halda ərəblərin öz «Qanun»u var imiş
ki, bu saz vasitəsilə bir də digər sazları
kök edərlərmiş. Ərəb qanununun 75
teli varmış ki, hər üçü bir cürə
kök edilirmiş. Qanun rast kökündə qurularmış.
Bu gün hər bir musiqar üçün piano çala
bilmək vacib olan kimi, o vaxt ərəblərdə
dəxi bütün musiqarlar öz çalğılarından
əlavə qanun çalmağı dəxi özlərinə
borc bilirmişlər.
Tellilərdən biri də kaman vasitəsilə
çalınan «Rübab»-dır ki, təktelli və
ikitelli olarmış. Özü də xanəndə
üçün «dəm» tutulmağından ötrü
çalınarmış. Sonra haman rü-babdır
ki, «Rəbək» namilə Avropaya köçüb
sonra «Füzula» adı ilə ki, yuxarıda zikr olundu,
dəyişiklik keçirib bu günkü vialon əmələ
gəlir.
Nəfəslə çalınan alətə gəlincə
başlıcaları bunlardır: «Zurna»ki çox
bərk səsi olduğuna görə müharibədə
işlənirmiş. «Əraqi» ki ərəb qammına
çox müvafiq imiş«Nay» ki ənvai çox imiş:
bu günkü fleyt qismindəndir. Bundan kiçiyindən
olan «Haboy» ki hətta bir vaxt Avropa orkestrinə dəxi
keçmişdi. Bədə «Nəfir» ki o da bizim
truba kimi misdən olub müharibədə işlənərmiş.
Bu günkü Qərb alətləri haman eynilə
ərəblərdə varmış, fəqət
o qədər kamil deyilmiş.
Bilümum [Ambrosun deməyinə görə, ərəblərdə
32 növ ud, 12 növ qanun, 14 növ kamança, 28
növ nay, 22 növ haboy, 8 növ nəfir və
bir çox dəf və dünbəklər varmış
ki, heç bir millətdə o zaman bu qədər
musiqi aləti yox imiş.
Bu müxtəsər tərcümədən dəxi
görünür ki, Avropa alimləri qədim Şərq
musiqisini və musiqi alimlərini bizdəndaha gözəlcəsinə
bilir və bizdən daha tez böylə bir böyük
tarixə müxbürdürlər.
Gizavetter ilə Ambrosun Şərq musiqisinə aid
olan əsərlərini əxz edib, orada göstərilən
şərq kitablarını dəxi ələ gətirə
bilsə idik, böyük bir iş görmüş
olardıq. Bu xüsusda təşəbbüs lazımdır9.
1. Məqalə «Maarif və mədəniyyət»
jurnalının 1926-cı il 7-ci (30) nömrəsində
çap oluimuşdur.
2.«Monoxord»—təktelli bir alətdir
ki, səsləri pərdə-pərdə bölmək
və münasibətlərini bilmək üçün
ixtira edilmişdir. Bəziləri deyirlər ki, ərəblərdən
xeyli əvvəl onu ixtira edən həkim «Fiaqors»
olubdur (Üzeyir)
3. Bu gün «Tənbur» Türkistanda mövcud olduğu
kimi, «Bandur» dəxi maloruslarda mövcuddur ki, bunlara
Türkiyədən köçürülmüş
olacaqdır. Bizcə, Tənbur—«Dombra» olacaqdır
(Üzeyir).
4. Bu adlar tərcümə edilmişdir. Əsil
ərəbisi məlum deyildir.
5. Farabi Ərəstnun musiqi kitablarını ərəb
dilinə tərcümə etmişdir (Qamus-ül-əlan
Ş. Sami)—Üzeyir.
6. Oktav, yəni məsələn bir «Do»dan o biri
«Do»ya, ya bir «Re»dən o biri «Re»yə (Üzeyir).
7. Oktavın hissələrə təqsimi məsələsinin
ən əhəmiyyətli və eyni zamanda qeyri-müəyyən
bir məsələ olduğunu burada işarə
edib, gələcək məqaləmizdən birinin
buna sərf ediləcəyini bildiririk (Üzeyir).
8. Bəziləri Şəfiəddin yazırlar (Üzeyir).
9. Bəstəkarın göstərdiyi Kizevetter,
Ambros kimi əcnəbi alimlərin əsərləri
artıq köhnəlmişdir. Orta əsr Azərbaycan
musiqi alimlərindən ən görkəmlisi olan
Seyfəddin Urməvinin «Kitab əl-ədvar fil əlmil-musiqi»
əsərinin fotosurəti Memarlıq və İncəsənət
İnstitutu tərəfinlən Türkiyənin
«Osmaniyə» kitabxanasından əldə edilmişdir
(inv. ¹ 535).
|
|
|