Xalqımızın
böyük bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyovun
həyat və yaradıcılıq yoluna bir daha
nəzər salır, dediklərini və yazdıqlarını
təkrar-təkrar xatırlayırıq. Belə
əlamətdar hadisələrin layiqincə qeyd
olunmasının əsil əhəmiyyəti
məhz bu gün üçün nə dərəcədə
müasir olmasında, gərəkli olmasındadır.
Üzeyir Hacıbəyov irsinə bu baxımdan
qiymət verməli olsaq, onda böyük bəstəkarın
musiqi əsərlərinin, sənət haqqında
fikirlərinin, şəxsiyyətinin Azərbaycan
musiqisinin və Azərbaycan bəstəkarlarının
inkişafındakı misilsiz tə'siri bütün
əzəməti ilə açıq-aşkar
görünər.
Mən əvvəlcə Üzeyir Hacıbəyovun
şəxsiyyəti haqqıda bir-iki söz demək
istərdim. Bu məsələdən başlamağı
ona görə vacib bilirəm ki, əvvələn,
mən bəstəkarı ilk dəfə görərkən
hələ uşaq idim və onun sənəti
haqqında lazımi mə'lumatım yox idi. İkincisi
də, güman edirəm ki, sənətkarın
şəxsiyyəti ön planda durmalıdır.
Əsər müəllifin bütün mə'nəvi
aləmindən süzülüb gəlir; şəxsiyyətin
böyüklüyü, paklığı, alicənablığı,
ümumiyyətlə ləyaqəti və sənət
qüdrəti yaradıcılığında
hökmən əks olunur. Sənətlə şəxsiyyəti
bir-birindən ayrı təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Bu iki mühüm keyfiyyət
vəhdət halında olmalıdır. Yalnız
bu halda əsil mə'nada böyüklükdən,
dahilikdən söhbət gedə bilər. Dahi
Üzeyirə belə bir səadət nəsib
olmuşdu.
O,
mənim fikrimdə elə ilk görüşümüzdən
mehriban, qayğıkeş, təvazökar bir
insan kimi qalmışdır. Bu unudulmaz görüşün
səbəbkarı böyük müğənnimiz
Bülbül oldu. 1938-ci ildə Bülbül
məni konservatoriyaya, bəstəkarın iş
otağına aparıb təqdim etdi: «Üzeyirbəy,
Məşədi Cəmilin yadigarıdır,
kompozitor olmaq istəyir».
Üzeyir
məni özünə xas təmkinlə, çox
mehriban bir münasibətlə qarşıladı.
O gündən başlayaraq, ömrünün
axırına qədər ölməz sənətkarın
hərarətli münasibətini duydum. İlk
dəfə şəxsiyyətində hiss etdiyim
bu hərarəti get-gedə sənətində
də duydum və bütün varlığımla
ona bağlandım. Ancaq bu bağlılıq
bir bəstəkar kimi, mənim heç də əl-qolumu
bağlamadı, əksinə, qanadlarımı
bərkitdi və mənə cəsarət verdi,
sərbəstlik verdi.
Qartal
cinsindən olan berkut adlı bir quş var. Deyirlər,
bu berkutlar balalarına uçmağı öyrədərkən
onları caynaqlarına alıb yuxarı, lap yuxarı
qaldırır və oradan üzüaşağı
buraxırlar, hansının qanadı möhkəmsə,
cəsarəti çatırsa, qanad açır,
uçur və yerə düşüb həlak
olmur. Berkutlar balalarına cəsarəti, hünəri
irsən verir və ona görə də belə
sınaqdan uğurla çıxacaqlarına, görünür,
şübhə etmirlər.
Üzeyir
Hacıbəyovun gənclərə münasibətində
mən belə təmkinli bir qətiyyət, belə
doğma bir tələbkarlıq duymuşam. Yeri
gəlmişkən deyim ki, məni Üzeyir musiqisinin
yetirməsi adlandıranlar var. Bu adla yalnız
fəxr edirəm. Mən Üzeyir müəllimimdən
xalq musiqisinin paklığını mənimsəmişəm.
Üzeyir musiqisini nə qədər dinləsəm,
mənə elə gəlir ki, ilk dəfədir
eşidirəm. Hər dəfə o mənə
təzə görünür. Yaşa dolduqca
dərk etmişəm ki, nə yaxşı bu
böyük sənətkarla durub-oturmaq səadəti
mənə də nəsib olub, onun undulmaz məsləhətlərini
eşitmişəm.
Şübhə
etmirəm ki, başqa sənət yoldaşlarım
da bu sözləri məmnuniyyətlə təkrar
edərlər. Belə hallarda mən çox zaman
Qoqol nəsrinin tə'sir qüdrəti ilə
əlaqədar vaxtilə rus tənqidinin dediyi
bir fikri: «Biz hamımız Qoqolun «Şinel»indən
çıxmışıq» sözlərini xatırlayıram.
Üzeyir Hacıbəyov sənətinin Azərbaycan
bəstəkarlarına nə verdiyini tam ifadə
etmək üçün mən yalnız belə
deyə bilərəm: «Biz hamımız Üzeyir
məktəbindən çıxmışıq».
Bu
məktəbdə biz nə öyrənmişik?
Bu
çox ciddi, həm də çox əhatəli
cavab tələb edən bir sualdır. Burada mən
ancaq müəyyən cəhətləri qeyd
etməklə kifayətlənməli olacağam.
Mə'lumdur
ki, Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycan professional
musiqisinin banisidir. İlk operamızın, operettamızın,
xalq çalğı alətləri orkestrimizin,
mahnı və rəqs ansamblımızın
və s. yaranışı onun adı ilə
bağıdır.
«Leyli
və Məcnun»dan «Koroğlu»ya qədər keçilən
böyük sənət yolu gərgin yaradıcılıq
axtarışları və qiymətli sənət
kəşfləri ilə çox zəngindir.
Burada qeyd edək ki, Azərbaycan operasının
məhz Füzulinin «Leyli və Məcnun» poeması
əsasında yazılması da mə'nalı
faktdır. Üzeyir yaradıcılığında
Füzuli poeziyasına çox dərin bir məhəbbət
hökm sürməkdədir. Bəstəkarın
başqa əsərlərində də Füzuli
şe'rinə sədaqəti aydın hiss olunur.
Bədii dilimizin banisi Füzulinin ədəbiyyatımızda
gördüyü vəzifəni, mənə
elə gəlir ki, musiqimizdə böyük Üzeyir
həyata keçirmişdir. Səməd Vurğun
çox doğru olaraq Üzeyirə «Ey Füzuli
şe'rinin bir bəstəkar qardaşı!»—deyə
müraciət edir. Poeziya ilə musiqinin bu qardaşlıq
ən'ənələrini biz həmişə
diqqətlə qoruyub saxlamalıyıq.
Uzun
illər apardığı axtarışların
nəticəsi olaraq meydana çıxan «Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasları» əsəri Üzeyir
Hacıbəyovu həmçinin qüdrətli
musiqi nəzəriyyəçisi, tədqiqatçısı
kimi də tanıtdı. Bəstəkarın
musiqimizin müxtəlif məsələlərinə
həsr olunmuş ayrı-ayrı məqalələri,
çıxışları bu gün də ən
dəyərli mənbə kimi bizim üçün
qiymətlidir. Onun musiqisi sözünü, sözü
də musiqisini tamamlayır.