Üzeyir
sənətində diqqəti ən çox cəlb
edən cəhət xalq musiqisinə münasibət
məsələsidir. Bəstəkarın demək
olar ki, elə bir yazısı, çıxışı
yoxdur ki, həmin nöqtəyə toxunmamış
olsun. Onun bu məsələyə yetirdiyi çox
böyük diqqət təsadüfi deyildi. Ü.
Hacıbəyov «Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları»
kitabının 1945-ci ildəki ilk nəşrinə
yazdığı ön sözdə həmin mövzunu
necə işlədiyindən danışarkən
qeyd edirdi ki, «...mən Azərbaycan xalq musiqisinin
əsaslarını öyrənmək işinə
1925-ci ildə başlamışam. Seçdiyim bu
mövzuya dair nə bir ədəbiyyat, nə xüsusi
elmi əsərlər, nə də başqa bir vəsait
olmadığına görə, mən ancaq öz
şəxsi müşahidələrimin, apardığım
diqqətli tədqiqatın nəticələrinə
və Azərbaycan xalq musiqisinin bütün nümunə
və formalarının dərin təhlilinə
əsaslanmağa məcbur oldum».
Beləliklə,
bu sətirlər də aydın təsdiq edir ki,
ölməz sənətkar xalq musiqimizin elmi əsaslarını
işləmək, ona layiq olduğu yüksək
qiyməti vermək və lazımınca tanıtmaq,
sevdirmək üçün necə də gərgin
tədqiqat işi aparmış, necə də əsil
vətəndaşlıq qeyrəti göstərmişdir!
Üzeyir Hacıbəyov musiqi folklorumuzu toplamağın,
xalq musiqisini bütün incəliyi ilə araşdırmağın
vacib olduğunu təkrar-təkrar xatırladarkən
bu zəngin xəzinədən heç də passiv
istifadəni, yerli-yersiz sitatlar gətirməklə
istifadəni nəzərdə tutmurdu. Bəstəkarın
qəti qənaəti belə idi ki, musiqi folklorundan
xalqın arzu və düşüncələrini,
həyata, dünyaya baxışını, sənətkarlıq
sirlərini öyrənmək və bundan yaradıcılıqla
faydalanmaq lazımdır. Əks təqdirdə bəstəkar
xalq musiqisinə təzə heç bir əlavə
edə bilməz, onu daha da zənginləşdirmək
əvəzinə, ancaq təkrar etməli olar ki,
bunun da əsil sənətkarlıqla, əlbəttə,
əlaqəsi yoxdur.
Xoşbəxtlikdən
böyük Üzeyir bu məsələdə də
Azərbaycan musiqisində nümunə göstərdi.
Onun dühasının parlaq məhsulu olan «Koroğlu»
yarandı. Mən belə hesab edirəm ki, «Koroğlu»
klassik rus operalarından Qlinkanın «Ruslan və
Lüdmila»sı, Borodinin «Knyaz İqor» operaları
ilə yanaşı dura bilən böyük sənət
əsəridir. Həmin əsərin necə meydana
gəldiyindən bəhs edən müəllif yazırdı:
«Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını öyrənmək
sahəsindəki işimin bir bəstəkar olaraq
mənim üçün əməli əhəmiyyəti
o oldu ki, mən «Koroğlu» operasını yazdım».
Bu,
çox qiymətli e'tirafdır. Həqiqətən
«Koroğlu» bizim üçün böyük sənət
proqramı əhəmiyyətində olan bir mə'xəzdir.
Bu opera bizdə hələ lazımi dərinliklə
araşdırılıb tədqiq olunmamışdır.
Halbuki Üzeyirin bədii irsi ilə nəzəri
irsi arasındakı əlaqəni geniş, ətraflı
öyrənmək baxımından «Koroğlu»nun
dərin, mövzuya yaxından bələdliklə
təhlili çox zəruridir.
Ü.
Hacıbəyov operanı yazarkən, özünün
dediyi kimi, Azərbaycan xalq musiqisi sənətinin
əsasını təşkil edən ciddi qanun-qaydalara
riayət etmişdir; bu «qanun-qaydalar» bəstəkarın
yaradıcılıq fantaziyasını nəinki
boğmuş, əksinə, bir bünövrə
olaraq daha da ona qol-qanad vermiş, azad yaradıcılıq
fantaziyasının geniş üfüqlorin daha da
işıqlandırmışdır.
Böyük rus tənqidçisi V.Q.Belinski dahi A.S.Puşkinin
«Tunc atlı», «Yevgeni Onegin» və başqa bu səpkili
əsərlərindən danışarkən, onlardakı
dərin xəlqiliyi xüsusilə yüksək
qiymətləndirərək belə hesab edirdi ki,
həmin poemalar mövzusu bilavasitə xalq yaradıcılığından
alınmış əsərlərdən, məsələn,
«Ruslan və Lüdmila»dan daha çox xəlqidir.
Çünki «Həqiqi millilik sarafanı təsvir
etmək deyil, xalq ruhunu təmsil etməkdədir»
(N.V.Qoqol).
Bu
mülahizələri eyni ilə Üzeyir Hacıbəyov
yaradıcılığına da aid etmək mümkündür.
«Koroğlu»nun bu qədər xəlqi əsər,
milli əsər olması müəllifin yalnız
mövzunu folklordan götürməsilə izah edilə
bilməz. Həmin operada xarici işğalçılara
qarşı, azadlıq uğrunda aparılan qanlı
vuruşmalarda Babəklər, Koroğlular yetirmiş
xalqın misilsiz mübarizə əzmi, qəhrəmanlıq
hünəri, vətənpərvərlik qüruru
vardır. Üzeyir Hacıbəyovun dahiliyi ondadır
ki, bütün bu mühüm keyfiyyətləri
xalqın öz ruhuna uyğun, xalqın özünə
doğma olan bir musiqi dili ilə ifadə edə bilmişdir.
Belə çox ağır, eyni zamanda çox şərəfli
yaradıcılıq zəhmətinə qatlaşan
bəstəkar, operanın ilk böyük müvəffəqiyyətindən
sonra bu sözləri deməkdə haqlı idi: «Sərbəst
qurulmasına və musiqi fakturasının mürəkkəb
olmasına baxmayaraq, «Koroğlu» operası Azərbaycan
dinləyicilərinə Azərbaycan xalq mahnı
və melodiyalarını eynilə təkrar edən
bə'zi əsərlərdən daha yaxşı
çatır, çünki «Koroğlu» operası xalqın
doğma musiqi dilində yazılmışdır...
Mən xalqdan hazır nəğmələr almamışam,
yalnız xalq yaradıcılığının
əsaslarını öyrənmişəm».
Böyük
müəllimimiz belə hesab edirdi ki, xalqla onun anladığı
dildə danışmaq iste'dadından məhrum olanlar
dövrümüzə layiq, yüksək qiymətli
əsərlər yarada bilməyəcəklər.
Təbii
ki, Hacıbəyov belə bir əqidəyə birdən-birə
gəlməmişdi. Əvvələn, o, uzun illər
boyu xalq musiqimizi yorulmadan toplamış, öyrənmiş,
saf-çürük etmişdi, mühüm elmi nəticələr
çıxarmışdı. İkincisi də, rus
və dünya xalqlarının ən görkəmli
bəstəkarlarının yaradıcılığını
ardıcıl surətdə izləyib, müvafiq
nəticələrə gəlmişdi. Ü.Hacıbəyov
dünya şöhrəti qazanmış bəstəkarların
sənətkarlıq sirlərini, onların böyük
müvəffəqiyyətlərinin səbəblərini
daim arayıb-axtarır, dərindən-dərinə
öyrənirdi. Yeri düşdükcə, ayrı-ayrı
məqalə və çıxışlarında
həmin məsələyə toxunmağı vacib
bilirdi. Bu mə'nada onun «Çaykovski və Azərbaycan
musiqisi» adlı məqaləsi çox maraqlıdır.
Həmin məqalənin bir yerində oxuyuruq: «Rus
xalqının bu böyük bəstəkarının
musiqi yaradıcılığının əsasını
rus xalq musiqisi təşkil edir ki, bu səbəbdən
də onun bütün əsərləri öz azad
yaradıcılıq fantaziyasının bütün
parlaqlığı ilə rus xalqı üçün
doğma və əzizdir. Xalis milli rus bəstəkarı
olan Çaykovski eyni zamanda hər cür etnoqrafizmdən
və milli məhdudluqdan tamamilə uzaqdır...
Mən Çaykovskinin yaradıcılığına
coşqun pərəstiş edən adamlardan biriyəm.
Mən öz azad yaradıcılıq fantaziyamı
xalq musiqi dilinin sarsılmaz təməli üzərində
inkişaf etdirmək prinsipini Çaykovskidən götürmüşəm».
Üzeyir
Hacıbəyov rus musiqisinin təkcə klassik nümayəndələrinin
deyil, həm də müasir nümayəndələrinin
yaradıcılığına məhəbbətlə
yanaşır, əsərlərini sevə-sevə
təhlil edir və yeri gəldikcə haqsız hücumlardan
da müdafiə edirdi. Bu isə Ü. Hacıbəyovun
Ümumittifaq miqyasında nüfuzlu şəxs olduğunu
təsdiq edir.
Bu gün hamımızın məktəb bildiyimiz
ölməz bəstəkar Üzeyirbəy başqa
xalqların musiqi mədəniyyətindən ən
yaxşı cəhətləri öyrənməyə,
onlardan bəhrələnməyə bizi çağırırdı.
«Bir-birimizdən öyrənək!» Hacıbəyov
bu çağırışı tez-tez təkrar
etməkdən çəkinmirdi. Hətta həmin
başlıq altında onun ayrıca məqaləsi
də vardır. Zaqafqaziya respublikalarının sovet
musiqisi dekadasından bəhs edərkən yazırdı:
«Üç respublikanın hər birinin incəsənətində
yeniliyə, sənətkarlığın zirvələrinə
yiyələnməyə, orijinal ifadə vasitələri
tapmağa cəsarətlə sə'y göstərdiyi
hiss olunur. Bir-birimizdən öyrənək! (kursiv
bizimdir—F. Ə.)—indi artıq çıxara biləcəyimiz
birinci nəticə bundan ibarətdir».
Ü.
Hacıbəyov təkcə başqalarından öyrənməyə
çağırışla kifayətlənmir, həmçinin
«özümüzü» layiqincə tanıyıb
bilməyimizi vacib sayırdı. Bu mə'nada onun
Qərb alimlərinin Şərq musiqisinə dair
tədqiqləri ilə əlaqədar söylədiyi
mülahizələri maraqlıdır. Bir sıra
faktik müqayisələr apardıqdan sonra müəllif
bu nəticəyə gəlir ki, Avropa alimləri
qədim Şərq musiqisini və musiqi alimlərini
bizdən daha gözəl bilir və bizdən daha
tez belə bir tarixdən xəbərdardırlar
(«Şərq musiqisi haqqında Qərb alimlərinin
təfsiri»). İyirminci illərdə deyilmiş
bu hökmdə bir az da özümüzü töhmətləndirmək
təşəbbüsü vardır. Belə çox
incə, eyni zamanda kəskin deyilmiş fikirlər
bizim özümüzü səfərbər etmək,
Şərq klassikasını daha dərindən
öyrənməyə cəlb etmək məqsədi
daşıyırdı.
Üzeyir
Hacıbəyovun elmi-nəzəri irsi içərisində
el mahnılarımızın toplanması və
işlənməsinə, aşıq sənətinin
layiqincə qiymətləndirilməsinə, ifaçılığa
və başqa mühüm yaradıcılıq
məsələlərinə dair qiymətli mülahizələr
vardır. Həmişə öyrənməyə
can atan və bizi də həmişə öyrənməyə
çağıran böyük sənətkarın
özünün elmi, ədəbi və bədii
irsi xüsusilə Yaxın Şərq və ərəb
ölkələri musiqisinin inkişafı üçün
çox əhəmiyyətlidir. Bəstəkarın
əsərlərinin, o cümlədən daha çox
«Arşın mal alan»ın ümumiyyətlə xaricdəki,
eləcə də Yaxın Şərqdəki geniş
şöhrətini məhz bununla izah etmək lazımdır.
Məşhur
bir əfsanədə Anteyin qeyri-adi qüdrətini
onun ayaqlarının torpağa dayanmasında, torpaqla
bağlılığında görürlər.
Üzeyir Hacıbəyov özü də bu müqayisəni
sevirdi və bəstəkarın gücünü-qüvvətini
onun xalq həyatına, xalq sənətinə bağılığında
görürdü. Biz böyük Üzeyir yaradıcılığından
bu Antey qüdrətinin sirlərini hələ çox
öyrənməliyik.
1975