5
Məmməd
Səid Ordubadi.
Böyük sənətkar barəsindəki
xatiratım.
(Ardı)
Elə
günlərimiz olardı ki, vaxtımız yalnız
əsərin mündəricəsi üzərində
gedən mübahisəyə sərf olunardı,
bir misra belə yazmazdıq (hər bir səhnənin
yazılışına uzun mübahisələrdən
sonra başlardıq). Bizi çox məşğul
edən səhnələrdən birisi də Həsən
xan ilə Əhsən paşanın görüş
səhnəsi oldu, çunki yalnız bu səhnənin
vasitəsilə əsərin siyasi mündəricəsi
tamamlana biləcəkdi.
Böyük mübahisəyə səbəb
olan səhnələrdən birisi də «Çənlibel»
səhnəsi oldu. Mən, Koroğlu kimi bir qəhrəmanın
çox tez inanan və sadəürəkli bir
adam göstərilməsinə razı ola bilmirdim.
Onun keçəl Həmzəbəyi töyləçiliyə
(mehtərliyə) qəbul etməsini yersiz hesab
edirdim. Lakin Qıratı oğurlatdırmaq üçün
də başqa bir yol yox idi. Üzeyir bir çox
əsərlərdə göstərilən qəhramanların
sadəürəkli olmalarından misallar gətirib
dedi:
—
Qəhrəmanlarda tez inanmaq və sadəürəklilik
təbii bir xarakterdir, eyni zamanda bu hadisə əsərin
gedişi ilə üzvi surətdə bağlı
olduğundan, başqa cürə göstərməyimiz
mümkün deyil.
Üzeyir
çox tələsik və sür'ətlə
işləməyi sevməzdi. Mən əsərin
əlimizdə yubandığını ona söyləmişdim.
Nəhayət o mənə belə cavab verdi.
— Əsərin tez başa gətirilməsinə
tələsmək lazım deyil. Biz bu əsərin
üzərində nə qədər çox işləsək,
əsərdə o qədər səhnədə
çox davam edə bilər.
Bəstəkarın
bu nəsihəti nəticəsində «Koroğlu»
operasının bə'zi parçalarını
bir neçə dəfə dəyişmək
məni heç də darıxdırmırdı.
Bir
dəfə Üzeyirdən soruşdum:
—
Nə üçün bə'zi musiqi parçalarını
royal qarşısında oturmadan yazırsan?
O
gülümsəyərək dedi:
—
Bəstəkar musiqi alətlərinin verdiyi səsləri
o qədər dərindən mənimsəməlidir
ki, bə'zən royal və piano olmadan da əsər
yaratmağı bacara bilsin.
Üzeyir
bir çox hallarda fikrində canlandığı
bir əsəri ancaq yoxlamaq məqsədilə
royal qarşısında oturardı.
«Koroğlu»
operasının yazılışı zamanı
mən ancaq «Çənlibel» səhnəsindəki
xorun musiqisini təfsilən eşidə bildim.
O, ölçüləri mənə öyrətmək
üçün bu xoru bir neçə dəfə
royalda səsləndirdi.
Görünür
ki, Üzeyir özü də bu xorun musiqisi ilə
maraqlanırdı. Bə'zən bu xoru royalda çaldığı
zaman həyəcanından titrədiyini hiss edirdim.
O, daima deyərdi ki:
—
Hələlik musiqimiz xalqımızın zövqünü
çox az tə'min edə bilir, çünki onun
üzərində az işlənmişdir. Onu
xammal şəklindən çıxarıb mədəni
bir vəziyyətə salmaq, aləmşümul
etmək lazımdır. Mən «Koroğlu»da bu
məqsədi tamamilə həyata keçirə
bilməsəm də, onun bünövrəsini
qoymaq istəyirəm. Bəstəkarlarımız
bilməlidirlər ki, musiqimizi kütləyə
yaxınlaşdırmaq üçün bu yol ən
doğru yoldur.
Üzeyirin
«Koroğlu» operasının yazılışında
yürütdüyü əsas məqsədlərdən
birisi də, Azərbaycan xalq musiqisini dar çərçivədən
çıxarıb inkişaf etdirmək və
səhnəyə çıxarmaqdan ibarət idi.
Buna görə də bəstəkar «Koroğlu»
operasında inkişaf etdilmiş havalara geniş
yer vermiş və bu vəzifənin öhdəsindən
çox müvəffəqiyyətlə gələ
bilmişdir.
Bizim
Üzeyir ilə etdiyimiz mübahisələr
içərisində tarın «Koroğlu» operası
orkestrində iştirak etməsi məsələsi
də var idi. O öz fikrini izah edərkən
belə deyirdi:
—
Mən tarın bu operada iştirak etməsi üçün
başqa cür düşünürəm. Sən
özün fikirləş: hərgah mən tarı
milli bir alət olduğu üçün irəli
çəkmək istəsəydim, o zaman kamançaya
da müəyyən yer verərdim. Lakin, bu lazım
deyildir. Şərq musiqisi əsasında yazılan
əsərdə kamançanın vəzifəsini
skripka daha yaxşı, bədii bir surətdə
ifa edə bilər. Lakin tar belə deyil, tarın
tembri orkestrdə yenilik yaradır və onun incə
səsləri artıq dərəcədə
xoşa gəldiyi üçün orkestrə daxil
edilməsini lazım bilirəm.
Mən
Üzeyirin yaradıcılıq barəsindəki
fikirlərindən öz yaradıcılıq
işlərimdə də istifadə edirdim.
Üzeyirbəy
dedi-qodulara və birtərəfli tənqidlərə
əhəmiyyət verməzdi. O deyirdi: «Bu cür
dedi-qodular və yersiz tənqidlər insanın
yaradıcılıq fəaliyyətini artırmalı
və inadını coşdurmalıdır. Belə
işlərin cavabı mükəmməl bir
əsər yaratmaqdan ibarətdir!»
Üzeyirin
bu sözləri indiyə qədər mənim
qulaqlarımda səslənir, yaradıcılıqda
belə bir yol götürməyi başqalarına
da tövsiyə etməliyik.
Üzeyirbəyin
əsas xüsusiyyətlərindən biri də
sadə yaşayışı sevməkdən
ibarət idi. Mən əvvəlcə, bir çox
opera və operettalar müəllifi olan bu mahir
bəstəkarın çox dəbdəbəli
və təntənəli həyat keçirdiyini
zənn edirdim. Amma «Koroğlu» operasını
yazdığımız bir neçə ilin ərzində
fikrimin yanlış olduğunu anladım.
Onun həyatı adi bir insanın həyatından
o qədər də fərqli deyildi, çünki
o, qazandığının mühüm bir hissəsini
paylayırdı, çox səxavətli və
əliaçıq adam idi.
Üzeyir başladığı işi yarımçıq
qoymaq və vəzifəsi başından ayrılmaq
istəmədiyindən, yay zamanları belə,
istirahət üçün bir tərəfə
getməzdi. «Koroğlu» operasını yayın
ən isti günlərində yazırdı.
Üzeyirbəy
şəxsi həyatda sadəliyi sevdiyi kimi, dildə
də sadəliyi sevirdi. O deyərdi: dili xalqdan,
xalqı da dildən uzaqlaşdırmaq səhvdir.
Bunun üçün librettonun sadəliyinə
diqqət verməyi tapşırardı. Onun fikrincə,
XVII əsrə məxsus bir əsəri (xüsusən
musiqili əsəri) bugünkü ədəbi
dilin istilahları ilə yazmaq səhvdir. Bu məqsədlə
də «Koroğlu»da «müharibə» sözünü
«cəng», «qoşun» kəlməsini «leşgər»
və s. əsrə müvafiq kəlmələrlə
əvəz etməyə çalışardı.
O, hətta şe'rlərin ölçülərində
də həmin fikri həyata keçirməyi lazım
bilirdi.
Üzeyir çox doğru olaraq təkrar edirdi
ki: «Koroğlu» operasının səhnəsində
görəcəyimiz şəxsiyyətlər
libas və qiyafə cəhətcə bu günün
adamlarından fərqli olduqları kimi, dil və
şivə e'tibarı ilə də fərqli
olmalıdırlar.
«Koroğlu»
operasının məzmun və mündəricəsi
Üzeyirin siyasi və ictimai varlığının
güzgüsüdür — demək olar.
Mən
Üzeyirin yaradıcılığındakı
məharəti ilə tanış olmaqla bərabər,
onun şəxsiyyəti ilə dərindən
tanış olmağa çalışırdım.
O deyirdi ki, «hər adam ilə dost ola bilmərəm,
çünki dostluq fikir və əqidə birliyindən
doğan ictimai bir varlıqdır. Bu varlığı
hər təsadüfi şəxsiyyətlərlə
yaratmaq imkan xaricindədir». Bu səbəblə
də o, dost olduğu adamlara çox böyük
qiymət verərdi. Onun sevmədiyi bir məsələ
varsa, o da lovğalıqdan ibarət idi. Onun fikrincə,
lovğalıq yaradıcılıqdakı acizlik
və tənbəlliyi gizlətmək üçün
bir pərdədir. O daim: «Mən bu cür tələbəni
görmək istəmərəm»—deyirdi.
1958
|