—
Dünən axşam konsertinizi radioda dinlədim.
Çox xoşuma gəldi. Ancaq belə yağışlı
havada sizə qulaq asan tamaşaçıları siz
alqışlamaqdansa, onlar sizi alqışlayırdı.
Səid
Rüstəmov gülə-gülə cavab verdi:
—
Üzeyirbəy, əslində əl çalan biz
idik, parkda tamaşaçı yoxdu. Bunu mikrofonun xatirinə
etmişik.
Orkestrin
çoxlu pərəstişkarı ilə yanaşı,
bədxahları da var idi. Bunu aşağıda qeyd
edəcəyim mühüm tarixi faktla nəzərinizə
çatdırmaq istəyirəm.
1933-cü
ilin mart ayında Bakıda çıxan «Yeni yol» qəzeti
tərəfindən «Vahid mədəni Şərq
orkestri təşkil etməli» başlığı
altında yeni bir təşəbbüs irəli
sürülmüşdü. Bunun bir neçə
səbəbi vardı. Ən mühüm səbəb
isə Bakının konsert müəssisələrində
ifaçılıq səviyyəsi aşağı
olan və illər boyu yeknəsəq proqramla çıxış
edən bə'zi musiqi kollektivləri haqqında qəzetə
göndərilən çoxlu şikayət məktubları
idi.
Qəzetin
16 mart tarixli nömrəsində S. K. imzası ilə
məqalə yazan müəllif belə kollektivlərdən
birini kəskin tənqid etdikdən sonra radioda yeni
təşkil olunan notlu orkestr haqqında belə
deyirdi:
«Üzeyir
Hacıbəyovun rəhbərlik etdiyi orkestr təşkil
olunduğu ilk gündən başlayaraq not sisteminə
keçmişdir. Doğrudur, bu orkestr gəncdir və
burada iştirak edənlərin sayı azdır.
Lakin şübhəsiz bu orkestr gələcək
üçün daha böyük ümid verir. Hacıbəyovun
şəhər və rayonlarda olan çıxışları
böyük müvəffəqiyyət qazanmışdır».
Martın 23-də həmin qəzetdə böyük
məqalə ilə çıxış edən
Səid Rüstəmov respublikada vahid mədəni
Şərq orkestrinin təşkili təşəbbüsünə
qoşulmaqla öz ürək sözlərini bu
cür ifadə etmişdi: «Radioda notla çalan Şərq
orkestrini qüvvətləndirmək və onun mədəni
səviyyəsini yüksəltmək üçün
konservatoriyada və musiqi texnikumlarında xalq çalğı
alətləri şö'bəsinin tədris qaydalarını
mədəni relslər üzərinə salaraq savadlı
musiqi kadrları yetişdirməli, işçi rayonlarında
olan mədəniyyət saraylarındakı və
işçi klublarında musiqi dərnəklərində
aparılan məşğələləri not üzrə
keçməli və burada öz qabiliyyətlərini
göstərən gəncləri konservatoriyaya qəbul
etdirməli, notlu Şərq orkestrini toy sazəndələrindən
təmizləməli, bu yeni musiqi kollektivinin hey'ətini
savadlı musiqi kadrları hesabına qüvvətləndirməli».
Lakin aprelin 5-də «Şərq musiqi həvəskarı»
imzası ilə dərc olunmuş məqalənin
müəllifi notlu xalq çalğı alətləri
orkestrinin ilk uğurlu addımlarından bircə
kəlmə də qeyd etmədən, qəzetin keçən
nömrəsində haqlı tənqid olunan bir musiqi
kollektivini yaltaqcasına müdafiə etmişdi.
Yadımdadır, məqalə müəllifinin belə
məntiqsiz çıxışı o zaman çoxlarını
hiddətləndirmişdi.
Bu
münasibətlə qəzetin 17 aprel tarixli nömrəsində
mənim də kiçik bir məqaləm çıxmışdı.
Əsasən «Şərq musiqi həvəskarı»nın
qərəzli çıxışını ifşa
edən məqaləmə bu sözlərlə yekun
vurmuşdum: «Azərbaycanda vahid mədəni Şərq
orkestri yaratmaq məsələsini irəli sürən
«Yeni yol» qəzeti şübhəsiz ki, bu məsələni
geniş işçi kütləsi və musiqi həvəskarları
arasında müzakirə etmək üçün
təşəbbüs göstərəcək».
Bu
məqaləmdən təxminən iki həftə
sonra, 1933-cü ilin may ayında «Yeni yol» qəzetinin
təşəbbüsü ilə M. F. Axundov adına
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet teatrında
keçirilən yığıncaqda bu məsələ
musiqi ictimaiyyəti tərəfindən ətraflı
müzakirə olundu. Müzakirədə çıxış
edən natiqlər radioda Üzeyir Hacıbəyovun
rəhbərliyi ilə yeni fəaliyyətə başlayan
orkestrin ilk səmərəli çıxışlarını
alqışlayaraq, ona böyük yaradıcılıq
işlərində müvəffəqiyyətlər
arzuladılar.
Radioda
diktor işlədiyim 30-cu illərdə Üzeyir
Hacıbəyovun Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti
qurulmasının 10-cu ildönümünə həsr
etdiyi himni, Çahargah muğamı mövzusunda birinci
fantaziya, Şur mövzusunda ikinci fantaziya, «Kolxoz
çöllərində», «Aşıqsayağı»
instrumental əsərlərini, «Mazut», «Komsomolçu
qız», «Zavod səni gözləyir», «İş
başına» mahnılarını, Müslüm
Maqomayevin «Radio marşı», «Şah İsmayıl»
operasından uvertüra, «Azərbaycan çöllərində»
rapsodiyasını, «Yaz», «Bizim kənd» mahnılarını,
Səid Rüstəmovun orkestr üçün işlədiyi
«Yaxan düymələ» xalq mahnısını,
«Bayatı Kürd» və «Gəlmə-gəlmə»,
«Şadlıq rəqsi» instrumental əsərlərini,
bəstəkar Həsən Revatovun «Zaremanın mahnıları»,
«Şur dəramədi» süitasını, Məmməd
Səid Ordubadinin sözlərinə bəstələdiyi
«Komsomol» və «Gənc əsgərəm» mahnılarını
aparıcısı olduğum konsertlərdə dəfələrlə
e'lan etmişəm. Mahnılar radionun vokal qrupunun
solistlərindən Yavər xanım və Münəvvər
Kələntərli, Sona Bağırova, Ruqiyyə
Çobanzadə, Səltənət Quliyeva və
Tamara Rzayevanın ifasında səslənərdi.
Orkestrin iştirakı ilə radio studiyasında
və Bakının mədəniyyət saraylarında
təşkil edilən açıq konsertlərdə
isə yuxarıda adları çəkilən solistlərlə
birlikdə Hüseynağa Hacıbababəyov, Əlövsət
Sadıqov, Zülfü Adıgözəlov, Zülfüqar
Sarıyev və Xanlar Haqverdiyev də çıxış
edərdilər.
Böyük
bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyov
xalq çalğı alətləri orkestrində
dirijorluq fəaliyyətini 1935-ci ilədək davam
etdirmişdir. Üzeyir Hacıbəyovdan sonra bəstəkar
Səid Rüstəmov orkestrə dirijor və bədii
rəhbər tə'yin edildi. Lakin Üzeyirbəy
orkestrlə əlaqəsini tamamilə kəsməmişdi.
Belə ki, o, filarmoniyada təşkil etdiyi bir xor
kollektivinə rəhbərlik etməklə bərabər,
öz doğma orkestrinə qayğı göstərməyə
də vaxt tapırdı. O, bu orkestr üçün
sonralar da iri həcmli instrumental əsərlər
və yeni-yeni mahnılar bəstələyərdi.
«Cəngi», «Döyüşçülər marşı»,
«Zəfər himni», «Şəfqət bacısı»
və başqa əsərlər bu illərin məhsuludur.
Üzeyirbəyin bütün əsərləri
bu günədək orkestrin repertuarında qiymətli
sənət inciləri kimi fəxri yer tutur.
Orkestrin
hey'əti ildən-ilə böyüyür, onun
sıralarına yeni-yeni gənc iste'dadlar daxil olurdu.
Yeri gəlmişkən qeyd etməliyəm ki, vaxtilə
bu orkestrə bəstəkar Həsən Revatov və
Qılman Salahov da dirijorluq etmişlər. Fərəhləndirici
haldır ki, ölkəmizdə görkəmli musiqi
xadimləri kimi tanınan Fikrət Əmirov, Süleyman
Ələsgərov, Əşrəf Abbasov, Qənbər
Hüseynli, Adil Gəray, Andrey Babayev, Ağabacı
Rzayeva, Hacı Xanməmmədov bu orkestrin yaradıcı
kollektivi ilə birlikdə pult arxasında oturmuşlar.
İllər ötdükcə orkestrin repertuarı
onun hey'ətində yetişən bəstəkarların
əsərlərilə daha da zənginləşdi.
Respublikanın
əməkdar kollektivi kimi fəxri ad daşıyan
bu orkestr vaxtilə vətənimizin paytaxtı Moskvada
və qardaş respublikalarda keçirilən ongünlüklərdə
və radio festivallarında yüksək ifaçılıq
məharəti nümayiş etdirmişdir.
1959-cu
il mayın 22-də Moskvada Azərbaycan incəsənəti
və ədəbiyyatı ongünlüyündə
orkestrin Moskva ictimaiyyəti tərəfindən hərarətlə
qarşılanan çıxışları dediklərimə
canlı misaldır. O vaxt mən ongünlüyün
gedişini radio verilişlərində və mətbuatda
dərc olunan xəbərlərdə diqqətlə
izləyirdim.
Mayın
22-də Kreml Teatrında, 24-də isə Maksim Qorki
adına parkın estrada meydançasında orkestrin
verdiyi konsertlər radio ilə də translyasiya olunmuşdur.
Konsertin başlanğıcında Üzeyir Hacıbəyovun
«Birinci fantaziya» orkestr əsəri çalınmışdır.
Konsertin proqramına muğamat, xalq mahnıları,
Azərbaycan və rus bəstəkarlarının
əmək, sülh və dostluq mahnıları
daxil edilmişdi.
Orkestrin
müşayiəti ilə Bülbül, Rəşid
Behbudov, Xan Şuşinski, Şövkət Ələkbərova
və Rübabə Muradovanın oxuduqları mahnılar
tamaşaçılar tərəfindən gurultulu
alqışlarla qarşılanırdı. Bu konsertdə
Rauf Atakişiyevin orkestrlə birlikdə ifa etdiyi
«Moskva axşamları» mahnısı moskvalıları
valeh etmişdi.
Orkestr
təşkil olunduğu illərdən bəri onun
sıralarında çoxlu iste'dadlı ifaçılar
yetişmişdir. Bu əməkdar kollektivin hər
nailiyyəti orkestrin banisi Üzeyir Hacıbəyovun
adı ilə sıx bağlıdır. Böyük
bəstəkarın bu yadigarını da göz
bəbəyi kimi qoruyub saxlamaq lazımdır.
1975