Bə'zən
həyatda elə hadisələr olur ki, adam onu
heç vaxt yaddan çıxara bilmir.
İndi sizə danışacağım əhvalat
yarım əsr bundan əvvəl baş vermişdir,
amma mənə elə gəlir ki, bu lap dünən
olmuşdur. On yeddi-on səkkiz yaşlarında
idim. Teatra, ədəbiyyata xüsusi həvəsim
vardı, hətta Nəcəfbəy Vəzirovun
«Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük» və Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin «Dağılan tifaq» əsərlərində
qadın rollarında çıxış etmişəm.
Bunları deməkdən məqsədim odur ki,
mənim böyük sənət aşiqi Üzeyir
Hacıbəyovla necə tanış olmağımı
biləsiniz. N. Vəzirov və Ə. Haqverdiyev
kimi tərəqqipərvər və dövrün
qabaqcıl adamları ilə tanışlığım
məni Üzeyir Hacıbəyovla yaxınlaşdırdı,
«Leyli və Məcnun» operasının yaranması
tarixinin şahidi etdi. O zaman Üzeyir Hacıbəyov
Bakıda «İslamiyyə» mehmanxanasında yaşayırdı.
Əlbəttə, operanın məşqini orada,
Üzeyirin yaşadığı kiçik otaqda
aparmaq olmazdı. Odur ki, həvəskar artist İmran
Qasımovun geniş mənzili bu işdə dadımıza
çatdı. İmran Qasımovun böyük
zalı var idi. Həftədə iki-üç
dəfə orada məşq keçirirdik. Məşq
zamanı Üzeyir Hacıbəyov, Əhməd
Ağdamski, Mirmahmud Kazımovski, Mehdibəy Hacinski,
Mirzə Muxtar Məmmədov və başqaları
orada olardı.
Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyev də gələrdi. Bir dəfə
Üzeyir Hacıbəyov xor təşkil etdi.
Xor üçün adam tapmağı Üzeyirbəy
mənə tapşırdı. Onun bütün
tapşırıqlarını mən canla-başla
yerinə yetirərdim.
Mən
də, başqaları kimi, ilk operanın tamaşaya
qoyulması gününü səbirsizliklə
gözləyirdim. Nəhayət bu unudulmaz gün
gəlib çatdı. 1908-ci il yanvarın 25-də
«Leyli və Məcnun» operası tamaşaya qoyuldu.
O günü təsvir etməkdə acizəm.
İndiki dram teatrının salonu adamla dolu idi.
İlk
operaya baxmaq üçün təkcə Bakı
və onun kəndlərindən deyil, hətta
Şuşadan, Ağdamdan, Bərdədən,
Gəncədən, Şamaxıdan, Lənkərandan
da o qədər adam gəlmişdi ki, çoxu
küçədə qalmışdı. «Şəbi-hicran»
xoru oxunan kimi alqış səsləri uzun müddət
davam etdi.
O
gündən Üzeyir Hacıbəyovun adı
məşhur oldu. O, küçədə gedəndə
də hamı ayaq saxlayıb deyirdi:
—
«Leyli və Məcnun»u yazan bu oğlandır.
Çox
təəssüf ki, Üzeyir Hacıbəyovla
uzun müddət dostluq edə bilmədim, çünki
bir neçə ildən sonra təhsil almaq üçün
Peterburqa yola düşdüm. 1915-ci ildə Peterburq
gimnaziyasını bitirib, Saratov universitetinin tibb
fakültəsinə daxil oldum. 1919-cu ildə
universiteti bitirdim. Lakin bu müddət içərisində
Üzeyir Hacıbəyovla həmişə sıx
əlaqə saxlayır, onun yaradıcılığı
ilə maraqlanırdım. Hər yeni əsərinin
tamaşaya qoyulması xəbərini eşidəndə
uşaq kimi sevinirdim. Bakıya gələndə
«Əsli və Kərəm», «Arşın mal
alan», «O olmasın, bu olsun» və başqa əsərlərə
dəfələrlə tamaşa etmişdim.
Azərbaycanda
Sovet hakimiyyəti qurulandan on il sonra tibb elmləri
doktoru alimlik dərəcəsi aldım. Bu münasibətlə
Üzeyir Hacıbəyov məni təbrik edərək
dedi:
—
Hayıf ki, sənətimiz ayrı düşdü.
Mən
isə cavabında dedim:
—
Üzeyirbəy, heç fərqi yoxdur, beynim tibb
aləmində olsa da, ürəyim musiqinin yanındadır.
O
güldü. Sonralar tez-tez yığıncaqlarda,
teatrda görüşər, söhbət edər,
ilk tamaşamızdan söz açardıq.
1946-cı
il idi. Mənə dedilər ki, Üzeyir Hacıbəyovun
əllərinə sada xəstəliyi düşüb.
Tarzən Mirzə Mənsur Mənsurovla onlara
getdim. Biz içəri girəndə o, pianonun
arxasında oturub nəsə çalırdı.
Barmaqları tənziflə sarıqlı idi.
Qələmi əlində çətinliklə
tutmasına baxmayaraq, not vərəqlərinə
çoxlu işarələr etmişdi. Biz içəri
girəndə o, ayağa qalxdı.
—
Professor, xoş gəlmisiniz,—dedi.
—
Ömrümdə ilk dəfə sizdən inciyirəm,—dedim.—
Mənə professor deməyin. Mən sizin artistləri
çağırmağa göndərdiyiniz Xalıqam.
Gülüşdük.
Üzeyirbəy
məni qucaqladı.
Əyləşib
xeyli söhbət etdik, O, «Firuzə» adlı yeni
opera üzərində işlədiyindən
danışdı. Həmin gündən sonra
bir neçə həftə onlara gedib-gəldim.
Əlləri hələ sağalmadığı
üçün ona bir neçə gün piano
arxasında oturmamağı tapşırdım.
O,
gülüb dedi:
—
Yox, Xalıq, mənə qaşıq tutmamağı
tapşır, amma onu tapşırma, əməl
edə bilməyəcəyəm. Mən bir gün
barmaqlarımı pianonun dillərinə toxundurmasam,
rahat yata bilmərəm.
Üzeyir
Hacıbəyov belə sənətkar idi. Onun
ən böyük arzusu yazıb-yaratmaq, xalq üçün
qiymətli yadigar qoyub getmək idi. Bu böyük
sənətkarın nəcib işini gənc
bəstəkarlarımız gərək onun kimi
davam etdirsinlər, xalq musiqisinin zəngin xəzinəsini
gərək onun kimi sevsinlər. Bu, Üzeyir
Hacıbəyova ən böyük və əziz
xatirə olar.
1958