Mənə
müharibə illərində Ü. Hacıbəyovun
sinfində oxumaq nəsib olmuşdur. Onun öz
təhsil üsulu vardı: bizə, musiqi məktəbi
və konservatoriyanın tələbələrinə
həyatı dinləməyi, duymağı öyrədirdi.
Hər gün bizi bir növ imtahana çəkirdi.
Sovet mə'lumat bürosunun xəbərlərindan
nə öyrənmişik, qəzetlərdə
nə oxumuşuq? Biz də bir-birimizin sözünü
kəsə-kəsə nəql edərdik.
«Hə,
indi düşmən üzərinə hücuma
keçən döyüşçülərin
marşını yazın», — deyə Üzeyirbəy
təklif edirdi. Biz də ixtisas fənni, harmoniya,
polifoniya üzrə öyrəndiyimiz bütün
biliklərə isnad edərək, həvəslə
marş bəstələməyə başlardıq.
Sonra bu əsərləri sinifdə ətraflı
müzakirə edərdik. Müəllimimiz özünə
xas olan təmkinlə bu müzakirəni elə
aparardı ki, nöqsanlardan belə danışarkən
heç kəs inciməzdi.
Ü.
Hacıbəyovun çox qiymətli bir xüsusiyyətini
də qeyd etmək istərdim. O, bizim nəinki
yaradıcılıq inkişafımıza nəzər
yetirir, həmçinin həyatımızla, səhhətimizlə
də maraqlanırdı. Sinfə girəndə
hamını nəzərdən keçirir (axı
müharibə vaxtı idi!), bir narahatlıq hiss
edən kimi hökmən soruşurdu:
—
Bura bax, nə isə gözümə yaxşı
görünmürsən, dərsdən sonra bir
yanıma gəl...
Müəllimimiz,
dostumuz, gözəl insan çoxdandır ki, yoxdur.
Ancaq onun xatirəsi qəlbimizdə daim yaşayır.
1965
Ələkbər Hüseynzadə
600 dəfədən çox
1913-cü
ilin bir yay günü idi. Üzeyir Hacıbəyovun
Peterburqdan göndərdiyi məktubu Müslüm
Maqomayev bizə oxudu. O, məktubda xahiş edirdi
ki, təzə yazdığı «Arşın
mal alan» musiqili komediyasını tamaşaya qoyaq.
Üzeyir məktubla bərabər «Arşın
mal alan» əsərini də göndərmişdi.
O vaxt Azərbaycan milli opera truppası indiki Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrının binasında
yerləşirdi.
Aktyorlarımız
az idi. Maddi cəhətdən də çətinlik
çəkirdik. Buna baxmayaraq biz həvəslə
işə girişdik. Dirijorumuz Müslüm
Maqomayev idi. Rejissorluğu da Hüseyn Ərəblinski
edirdi. Müğənnilərdən Sarabski, Terequlov,
Məmmədov əsərdə baş rolları
hazırlayırdılar. Mənə də Soltan
bəy rolu tapşırılmışdı.
Özünüz bilirsiniz ki, o vaxt qadın rollarını
ifa edən aktrisalar olmadığı üçün
biz böyük çətinlik qarşısında
qalırdıq. Çünki azərbaycanlı
qadınlara nəinki səhnəyə çıxmaq,
hətta teatr tamaşalarına gəlmək də
qadağan edilmişdi. Buna görə də qadın
rollarını ifa etmək üçün Azərbaycan
truppasına rus aktrisaları Yeva və Aleksandra
Olenskaya bacıları də'vət edilmişdilər.
Bir qədər sonra Azərbaycan teatr incəsənəti
tarixində ilk dəfə Gülsabah xanım
truppamızda çıxış etməyə
başladı. O, əvvəllər dram teatrında
işləyirdi.
Bizim
daimi binamız olmadığı üçün
«Arşın mal alan» operettasının məşğələlərini
qiraətxanalarda, məktəblərdə, Hüseyn
Ərəblinskinin və Sidqi Ruhullanın mənzillərində
keçirirdik. Biz əsəri öyrəndikcə
daha da həvəslənirdik. Komediyanın musiqisi
və mətni bizi ruhlandırırdı.
Nəhayət,
«Kaspi» qəzetində bir e'lan çıxdı:
«Cümə
günü, 1913-cü il oktyabr ayının 25-də
Tağıyevin teatrında Üzeyir Hacıbəyovun
«Arşın mal alan» adlı orijinal operettası
tamaşaya qoyulacaqdır».
Afişada
Müslüm Maqomayevin, Sarabskinin, Terequlovun, Ağdamskinin
adları ilə yanaşı mənim də adım
yazılmışdı.
Tamaşanın
necə müvəffəqayyət qazandığını
təsvir etmək mümkün deyil. Elə ilk
tamaşadan başlayaraq xalq Üzeyir Hacıbəyovun
yeni əsərini ürəkdən sevdi. Tamaşa
salonu həmişə dolu olurdu. Tezliklə «Arşın
mal alan» erməni və rus dillərinə, sonra
da başqa dillərə tərcümə edildi.
«Arşın mal alan» komediyası elə şöhrət
qazanmışdı ki, nəinki böyük
şəhərlərdə, hətta Azərbaycanın
kəndlərində də tamaşaya qoyulurdu.
Mən
«Arşın mal alan» musiqili komediyasının
ilk tamaşasından bəri Soltan bəyin rolunu
600 dəfədən artıq ifa etmişəm.
Özü də hər dəfə bu rolu oynayanda
əsil mə'nada zövq almışam.
1965
Şəfiqə
Axundova
Sadə, xeyirxah insan
«Üzeyir
müəllim olmasa idi, mən də olmazdım».
Bu,
mənim yaradıcılıq epiqrafımdır.
Həqiqətən də belədir. Bugünkü
varlığımla, bugünkü müvəffəqiyyətlərimlə
mən müəllimimə borcluyam.
1939-cu
ildə Üzeyir müəllimin yanına gələrkən
məktəbli qız idim, heç bir musiqi təhsilim
yox idi. Amma musiqini çox sevirdim, hətta musiqi
bəstələməyə can atırdım.
Böyük bacım Zümrüd məni Üzeyirbəyin
yanına apardı. Öz mahnımı fortepianoda
çalıb oxudum. O vaxtdan əvvəl tar şö'bəsində,
sonra isə Üzeyir müəllimin konservatoriyada
açdığı hazırlıq kursunda oxumağa
başladım. Mən Üzeyir müəllimin
sinfində kompozisiyanı və Azərbaycan xalq
musiqisinin əsaslarını öyrənirdim.
Üzeyir
müəllim çox mehriban, səmimi, qayğıkeş,
böyük ürəkli bir insan idi.
...Müharibə
illəri idi. Bir gün dərsdə müəllimim
rəngimi solğun görüb soruşdu. «Bəlkə
acsan?», «Yox»— deyə utanıb üzümü
yana çevirdim. O özü üçün gətirdiyi
yağ-çörəyi çıxarıb mənə
verdi və üstəlik çay da gətizdirdi.
...1943-cü
il. Maddi vəziyyətimiz ağırlaşdığından,
ailəyə kömək etmək üçün
mən işə girməli idim. Bu barədə
Üzeyir müəllimə müraciət etdim
və o məni M. F. Axundov adına opera və
balet teatrına suflyorluğa işə düzəltdi.
1944-cü
ildə Azərbaycan himnini yaratmaq üçün
konkurs e'lan olunmuşdu. Konkursda mən də iştirak
edirdim. Yazdığım himn qəhrəmani
ruhda olduğuna görə «Zəfər marşı»
adı ilə çap edildi.
Üzeyir
müəllim mənim səsimi bəyənirdi
və çox xoşlayırdı. O deyirdi ki,
məndən yaxşı Gülçöhrə
olar. Bu məqsədlə hörmətli müğənnimiz,
SSRİ xalq artisti Şövkət Məmmədovadan
uzun müddət vokal dərsi də aldım.
1944-cü ildə Üzeyir müəllimin himnini
müəllifin göstərişi və təklifi
ilə filarmoniyada hökumət baxışında
ilk dəfə mən oxumuşam. Azərbaycan
himninin ilk ifaçısı olduğum üçün
özümü xoşbəxt hesab edirəm.
O qədər ifaçı arasında böyük
bəstəkarın mənim səsimə üstünlük
verməsi qəribə idi.
Bir
gün də mən dərsdə Üzeyir müəllimin
stolunun üstündə çap olunmuş «Cəngi»
əsərini gördüm və bildirdim ki, bu
əsər çox xoşuma gəlir. Buna cavab
olaraq o dedi: «İndi ki xoşuna gəlir, götür,
sənə bağışlayıram» və notun
üstünə «Gənc və iste'dadlı talibəm
Şəfiqəyə Üzeyirdən bir xatirədir»
yazıb, mənə bağışladı.
İndi o notu ən qiymətli yadigar kimi saxlayıram.
Müharibə illərində Üzeyir müəllim
öz qonorarından mənimlə Ağabacı
Rzayevaya maddi yardım kəsdirirdi. Biz uzun illər
Üzeyir müəllimin sayəsində yaxşı
təqaüdlə tə'min olunmuşduq.
...Yadımdadır,
1944-cü ildə Zaqafqaziya musiqi ongünlüyünə
getməli idik. Bizim geyimimiz də müəllimimizi
düşündürürdü. Bir gün Ağabacı
ilə mən onun kabinetinə getdik. Bizi görən
kimi o, göstəriş verdi ki, bizi palto ilə
tə'min etsinlər. Bundan əlavə kostyum
tikilmək üçün də atelyeyə göstəriş
verildi və hətta tapşırıldı
ki, kostyumun fasonunu Şövkət Məmmədova
seçsin. Elə də oldu.
Üzeyir
müəllim haqqında çox danışmaq
olar... Ona, onun sənətinə, təbiətinə
hamı səcdə edirdi. O, əsil insan, mərd
adam idi. Biz ondan çox şey öyrəndik.
Onun xatirəsi qəlbimizdən silinməzdir.
1975