Üzeyir
Hacıbəyov bütün yaradıcılığı
boyu öz xalqının musiqi maarifi və təhsilinin
əsil ilhamçısı və təşkilatçısı
olmuşdur. O, 1921—1922-ci illərdə ilk Azərbaycan
musiqi texnikumunu yaratmışdır. Texnikumun yetişdirmələri
əsasən Azərbaycanın milli kadrları
idi. Ü. Hacıbəyovun təşəbbüsü
ilə tezliklə bu texnikum əsasında Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası təşkil edildi
və sonralar o, Azərbaycanın musiqi mərkəzinə
çevrildi.
Üzeyir
Hacıbəyovun rəhbərliyi ilə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası, daha sonra onun əsas
«ehtiyat qüvvəsi» olan konservatoriya nəzdindəki
onillik musiqi məktəbi və Azərbaycan Dövlət
Musiqi Texnikumu milli bəstəkar, nəzəriyyəçi,
dirijor, ifaçı hazırlayan təhsil ocaqları
oldu.
Azərbaycan
musiqi sənətinin demək olar ki, bütün
müasir xadimləri həmin konservatoriyada tərbiyə
almış, bu və ya digər dərəcədə
onun fəaliyyəti ilə bağlı olmuşdur.
İlk illərdə konservatoriyanın ancaq fortepiano
və vokal fakültələri vardısa, sonralar
bütün musiqi ixtisasları üzrə fakültələr
yaradılmışdı.
Üzeyir
Hacıbəyov həmişə arzu edirdi ki, Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında musiqi təhsili
elə səviyyəyə qalxsın ki, o, Moskva
və Leninqrad konservatoriyaları ilə bir cərgədə
dura bilsin.
Dahi
bəstəkar özünün pedaqoji işində
dərindən dərk və hiss etdiyi realist xalq
incəsənətinin prinsiplərinə əsaslanırdı.
Formalist musiqiyə, incəsənətə bayağı,
səthi, zahiri münasibətə nifrət bəsləyən
Üzeyir Hacıbəyov rus klassiklərindən
M. Qlinkanın, A. Borodinin, M. Musorqskinin, P. Çaykovskinin,
A. Rubinşteynin əsərlərinin əzəməti
qarşısında səcdə edirdi. Onların
əsərlərindəki melodik zənginlik, forma
zərifliyi bəstəkarda rəğbət hissi
doğururdu, O, Qərbi Avropa musiqisinin ən yaxşı
nümunələrini də yüksək qiymətləndirirdi.
Üzeyir
Hacıbəyovu hər hansı formalist əsərin
«gözəlliyinə» inandırmaq istəyəndə
o, gülür və qısaca deyirdi: «Mən Çaykovskiniüstün
tuturam» və əlavə edirdi: «Musiqini elə
yazmaq lazımdır ki, onu zövqü korlanmış
bir qrup adam deyil, bütün xalq başa düşsün».
Ü. Hacıbəyovun musiqi əsərlərinə
qiymət vermək məsələsindəki prinsipiallığı
hər bir şəxsdə onun musiqiyə sadə
və inandırıcı münasibətinə
hörmət doğururdu.
Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının bəstəkarlıq
fakültəsində onun musiqi yaradıcılığında
sadəliyə, xəlqiliyə, realizmə çağıran
gur səsi dəfələrlə eşidilirdi.
Qərbin müasir düşkün incəsənətinə
qarşı Üzeyir Hacıbəyovun nifrəti
onun sağlam mə'nəviyyatının parlaq
təzahürü idi. O, xalqa yad «incəsənət»lə
heç cür barışa bilmirdi.
Üzeyir
Hacıbəyov yetişdirmələrinə inadla
işləməyi təlqin edirdi. Gələcək
bəstəkar, dirijor, nəzəriyyəçi
üçün vacib olan polifoniya, orkerstrovka, partitura
oxumaq kimi biliklərin zəruriliyinə biganə
baxan adamları qəzəblə qamçılayırdı.
O, dönə-dönə təkrar edirdi ki, bizə
yarımçıq musiqiçilər deyil, dərin
biliyə malik yetkin musiqiçilər lazımdır.
Üzeyir
Hacıbəyov tələbənin təhsil sistemində
fortepianoya xüsusi əhəmiyyət verir və
buna görə də ümumi fortepiano sinfinə
böyük diqqət yetirirdi. 0, bu sinifdə musiqiçinin
daha düzgün inkişaf yolunu göstərir,
musiqi ədəbiyyatının mümkün qədər
çox nümunələri ilə tanış
olmasına çalışırdı.
Üzeyir
Hacıbəyov canlı, maraqlı dərs demək
tərəfdarı idi. Müəllim tələbələrin
onun mühazirəsinə pis gəldiklərindən
şikayət etsəydi, Ü. Hacıbəyov
gülumsəyib şikayətçiyə baxar və
deyərdi: «Siz əminsinizmi ki, Sizin mühazirələrə
pis davam etməkdə təkcə tələbələr
günahkardırlar?» Belə söhbətdən
sonra müəllim öz metodik prinsiplərini nəzərdən
keçirir, öz nöqsanlarını tapır
və direktorun dediyi sözlərdə nəyə
işarə edildiyini başa düşürdü.
Konservatoriyada
nəzəri musiqi tahsilinin səviyyəsinin xeyli
yüksəlməsi, nəzəri-bəstəkarlıq
fakültəsi planının tədricən yığcamlaşdırılması
Üzeyir Hacıbəyovun ciddi nəzarətinin
bilavasitə nəticəsi hesab edilməlidir.
Azərbaycan
xalq ladları dərsini deyən Hacıbəyov
bu sahədə bütün tələbələrə
Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını başa
salmağa çalışırdı. Üzeyir
Hacıbəyov konservatoriyada elmi-tədqiqat və
metodiki tədris işlərinin genişləndirilməsinə
də böyük diqqət verirdi. Burada metodiki
tədris və elmi-tədqiqat işlərinin mərkəzinə
çevrilmiş kafedra təşkil olunduqdan sonra
bu iş ciddi planla aparılır, Konservatoriyanın
pedaqoji hey'əti qarşısında tədris
prosesinin keyfiyyətini yüksəltmək, metodiki
problemləri işləmək, elmi-tədqiqat
işləri aparmaq, professor-müəllim hey'ətinin
bilik səviyyəsini yüksəltmək kimi ciddi
məsələlər dururdu. Bütün bu işlər
bilavasitə Üzeyir Hacıbəyovun rəhbərliyi
ilə görülürdü.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyəti, rus klassiklərinin yaradıcılığı
haqqında hər bir yaxşı iş Üzeyir
Hacıbəyovun rəğbət və hörmətini
qazanırdı. O, musiqi ifaçılığının
nəzəriyyə və metodikası, yaradıcılıq
prosesinin mahiyyəti, musiqi hafizəsi məsələləri,
üslub xüsusiyyətlərinin açılması
kimi əlaqədar problemləri alqışlayırdı.
Bunun əksinə, hay-küyçü, sün'i
adlar pərdəsi altında gizlənən yalançı
elm ona yad və yabançı idi.
Üzeyir
Hacıbəyov Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixinə aid dərslik yaratmaq probleminə böyük
diqqət yetirirdi. Yalnız ağır xəstəlik
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına həvalə
edilmiş bu böyük və mühüm işə
rəhbərlik etməyə ona mane oldu.
Elmi-tədqiqat
işinə Üzeyir Hacıbəyovun göstərdiyi
qayğı Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
bir sıra qiymətli əsərlərin yaranmasına
gətirib çıxardı. Azərbaycan musiqi
tarixi ilə əlaqədar tədqiqat məsələləri
sahəsində göstərilən cəhdlərin
mərkəzləşdirilməsi üçün
bəstəkar Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan incəsənəti institutu ilə
konservatoriyanın sıx əlaqədə olmasına
çalışırdı.
Üzeyir
Hacıbəyov elmi-tədqiqat işlərinin genişləndirilməsinə
rəhbərliyi zamanı gənc milli kadrların
cəsarətlə irəli çəkilməsini
zəruri hesab edirdi. O, elmi-tədqiqat işi ilə
məşğul olmayan ali musiqi məktəbi müəllimini
təsəvvürünə gətirə bilmir
və konservatoriyanın hər bir işçisi
qarşısında vəzifə qoyurdu ki, hamı
özünü əsil elmi ümumiləşdirmələr
aparan şəxs səviyyəsinə qaldırsın.
Tədris
prosesinin metodologiyası, müəllim və tələbələrin
tərbiyəsi məsələlərinə də
Üzeyir Hacıbəyov marksist-leninçi nəzəriyyə
baxımından böyük əhəmiyyət
verirdi. O, musiqiçi şüurunun formalaşmasında
bu faktorun mühüm olduğunu müəllim
hey'ətinin nəzərinə həmişə
çatdırırdı. Dəfələrlə
qeyd edirdi ki, Sovet konservatoriyası siyasətdən
kənar şəxslər deyil, siyasi cəhətdən
yetkin və hazırlıqlı sovet mütəxəssisi,
sovet musiqiçisi hazırlamalıdır. Hacıbəyovun
bu mövzuya həsr olunmuş çıxışlarında
belə bir fikir özünu aydın göstərirdi
ki, musiqi böyük Lenin partiyasının rəhbərliyi
ilə bütün sovet xalqılın sosializm
həqiqətini həyata keçirmək uğrunda
apardığı böyük mübarizənin
bir hissəsidir. Musiqi təhsilinin məqsəd
və vəzifələrinə Üzeyir Hacıbəyovun
bu partiyalı münasibəti onun bütün
pedaqoji göstərişlərinə inandırıcılıq
qüvvəsi verirdi.
Üzeyir
Hacıbəyov heç zaman tələbələri,
onların şəxsiyyətini unutmurdu. Bədii
şuranın iclaslarında hər tələbənin
şəxsi keyfiyyətləri üzərində
dayanır, onun bir mütəxəssis kimi gələcəyini
ətraflı şərh etməyə çalışırdı.
Musiqiçinin şəxsiyyətinə belə
münasibət konservatoriya mə'zunlarına onun
necə ciddi yanaşdığını göstərirdi.
Üzeyir
Hacıbəyovun rəhbərliyi ilə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası konsert fəaliyyətini
də xeyli genişləndirmişdi. Musiqi təhsili
prosesinin ümumi inkişafı ilə əlaqədar
olaraq bu konsertlərin bədii səviyyəsi xeyli
yüksəlmiş, onların ictimai əks-sədası
isə məktəbin hüdudlarından çox-çox
uzaqlara yayılmışdı. Konservatoriya konsertləri
dinləyiciləri dünya musiqi ədəbiyyatının
ən yaxşı nümunələri ilə tanış
edir və Bakının musiqi həyatının
ən böyük faktorlarından birinə çevrilirdi.
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası yetişdirmələrinin
Moskvada, Leninqradda və Bakıda keçirilən
ifaçılıq müsabiqələrində
iştirakını Ü. Hacıbəyov vacib
sayır və bütün bu müsabiqələrin
münsiflər hey'ətinə ya başçılıq
edir, ya da onların tərkibinə daxil olurdu. Müsabiqə
iştirakçılarının müvəffəqiyyəti,
onların paytaxtın musiqi ictimaiyyəti tərəfindən
qiymətləndirilməsi Ü. Hacıbəyov
üçün ən yüksək mükafat idi.
Ü.
Hacıbəyov ifaçılıq kafedralarında
repertuarın genişləndirilməsini, yeni repertuar
yaradılmasını və buraya hökmən
Azarbaycan mövzularının daxil edilməsini
tələb edirdi. Fortepiano kafedrasının təşəbbüsü
ilə düzəldilmiş Azərbaycan mövzularında
transkripsiyalara o, qızğın tərəfdar
idi və bu təşəbbüsü alqışlayırdı.
Ü.
Hacıbəyovun konservatoriyaya rəhbərliyi
dövründə orkestr, xor, kamera sinifləri
kimi qiymətli kollektiv yaradılmışdı
ki, bu da tələbələrin professional hazırlığı
işinin yaxşılaşdırılmasına
sabəb olurdu.
Bəstəkar
vokal təhsili məsələlərinə xüsusi
diqqət yetirirdi. Bu sahəni konservatoriyada ən
mühüm sahələrdən hesab edərək,
fitri iste'dadı olan gənclərin oxuması üçün
şərait yaradırdı.
Böyük
Vətən müharibəsi dövründə
konservatoriyanın apardığı böyük
hərbi-hamilik işində Ü. Hacıbəyovun
rəhbərliyini xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
O, hərbi xəstəxanalarda, Sovet Ordusu və
donanması hissələrində çıxış
edən pedaqoji hey'ətin və tələbələrin
proqramları ilə şəxsən maraqlanır,
lazımi repertuarın diqqətlə seçilməsinə
nəzər yetirir, konservatoriyanın bu xeyirxah
işinə istiqamət verirdi.
Müharibə
dövründə Azarbaycan Dövlət Konservatoriyası
yaralılar və sağalmaqda olan döyüşçülər
üçün mindən artıq konsert vermişdi.
Konservatoriyada Üzeyir Hacıbəyovun təşkilatçılıq
işindən danışarkən, onun şəxsi
keyfiyyətləri barədə də bir neçə
kəlmə demək vacibdir.
Üzeyir
Hacıbəyovun konservatoriyanın direktoru vəzifəsində
işləməsi professor-müəllim hey'əti
və tələbələr tərəfindən
çox mühüm və əhəmiyyətli
hadisə kimi qiymətləndirilirdi. Yaradıcı
sənətkar, ilhamlı əsərlərin müəllifi
Ü. Hacıbəyovun şəxsiyyəti çox
yüksək idi. Bəstəkarın yaradıcılığının
çiçəkləndiyi dövr onun konservatoriyadakı
fəaliyyəti ilə qırılmaz tellərlə
bağlıdır. «Koroğlu» operasının
gözəl musiqisi ilk dəfə konservatoriyada
onun kollektivi üçün səslənmişdir.
Üzeyir
Hacıbəyovun bir sənətkar, direktor və
böyük ictimai xadim kimi hörməti Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının akademik hey'ətini
və tələbələrini öz işlərinin
keyfiyyətini yüksəltməyə məcbur
edirdi. Üzeyir Hacıbəyovun səmimiyyətini
və xeyirxahlığını da buraya əlavə
etmək vacibdir. Onun humanizmi, ali zəkası, prinsipiallığı
onunla təmasda olan hər kəsdə hüsn-rəğbət
hissi oyadırdı.
Səpilmiş toxum bol cücərti vermişdir.
Böyük insan və sənətkar Üzeyir
Hacıbəyovun yetişdirdiyi musiqiçilər
nəsli incəsənətdə xəlqilik və
bədii həqiqət uğrunda daim mübarizə
aparır. Onlar öz müəllimlərinin vəsiyyətlərini
qoruyub saxlayacaq və inkişaf etdirəcəklər.
1948