30
Əşrəf
Abbasov
Ilk görüşüm
Böyük
bəstəkar-dramaturq, məşhur musiqi xadimi
və ictimai xadim, gözəl müəllim,
əvəzedilməz bir insan olan Üzeyir Hacıbəyov
haqqında mən ilk dəfə Şuşada,
musiqi müəllimin Fatma xanım Zeynalovadan eşitmişdim.
Fatma xanım Üzeyir Hacıybəyovun ilk azərbaycanlı
tələbələrindən idi. Onun öz
müəllimi haqqındakı söhbətlərinə
biz həmişə böyük maraqla qulaq asardıq.
Şuşa musiqi məktəbində oxuyarkən
mən təksəsli melodiyalar yazmağa başlamışdım.
Çaldığım tar aləti üçün
bir neçə etüd də bəstələmişdim.
Fatma xanımla belə məsləhətləşdik
ki, mənim ilk musiqi addımlarım olan bu kiçik
əsərləri Üzeyir Hacıbəyova göndərək.
Belə də etdik. Fatma xanım notlarla birlikdə
Üzeyirbəyə mənim haqqımda bir məktub
da göndərdi. Bir neçə gündən
sonra məktuba cavab gəldi. Şuşa musiqi
məktəbinin tar sinfini bitirdikdən sonra Bakıda
musiqi təhsilimi davam etdirməyi böyük
bəstəkar mənə məsləhət
görmüşdü. 1936-cı ilin avqust ayında
mən ilk dəfə olaraq Bakıya gəldim.
Hər
şeydən əvvəl, o müdrik insanla görüşmək,
söhbət etmək və ondan məsləhət
almaq istəyirdim... Görəsən belə
böyük bir sənətkarın məni, rayondan
gəlmiş, hələ 16 yaşı tamam olmamış
bir gənci qəbul etməyə vaxtı olacaqmı,
o mənimlə görüşüb söhbət
etmək istəyəcəkmi?..
Yaxşı
yadımdadır, çox tərəddüddən
sonra Bakı Sovetinin yanındakı poçtdan
Üzeyirbəyin o zaman yaşadığı
evinə zəng vurdum. Böyük bəstəkar
telefon dastəyini özü qaldırıb cavab
verdi. Dilim dolaşa-dolaşa özüm haqqında
mə'lumat verən kimi, o məni dərhal evə
də'vət etdi... Belə bir sadə insani münasibət
məni heyrətə gətirdi. Sözün
düzü, mən özümü lap itirdim.
Çünki belə gözləmirdim. Dərin
həyəcan keçirə keçirə Verxni-Priyutski
küçəsindəki 75 nömrəli evə
yollandım. Həyət qapısından içəri
girdim. Həyətdə heç kəs görünmürdü.
Ətrafda qəribə bir sakitlik var idi. Ancaq
həzin-həzin çalınan pianonun səsi
eşidilirdi. İrəli gəlib şüşəbəndin
qapısını açdım. Sadə görkəmli,
xoşsifət, alçaqboylu, yaşlı bir qadın
məni içəri də'vət edib, otağa
keçməyimi təklif etdi. Sonralar bildim ki,
bu qadın Üzeyir Hacıbəyovun bacılarından,
mərhum Abuhəyat xanım imiş. Birinci otaqda
heç kəs yox idi. İkinci otağa girdim.
Olduqca sadə, lakin böyük zövqlə
bəzənmiş bu otaqda masa arxasında sadə
geyimli, eynəkli bir kişi oturmuşdu. Məni
görən kimi başını qaldırıb
gülümsədi, incə bir mülayimlik və
mehribanlıqla: «Xoş gəlmisən, oğlan,
buyur əyləş» dedi. Əyləşdim.
«Yəqin ki, bu Üzeyirbəyin katibidir. İndi
o biri otağa keçib mənim gəldiyimi xəbər
verəcək və yanına girmək üçün
icazə istəyəcəkdir. Mən belə
bir fikirdə ikən, o, əyilib masanın alt
yeşiyindən etüdlərimi çıxartdı
və mənə uzadıb dedi: «Əşrəf,
əsil bəstəkar olmaq üçün ən
əvvəl mükəmməl musiqi təhsili
almaq lazımdır». Mən sevincimdən bilmirdim
ki, nə edim... Üzeyir Hacıbəyovla şəxsən
tanış olmuşdum.
Onun
yaxından köməkliyi ilə həmin ilin
sentyabr ayında mən Azərbaycan Dövlət
orta ixtisas musiqi məktəbinin bəstəkarlıq
sinfinə daxil oldum. Hər dəfə Üzeyirbəy
məni görəndə dərslərimlə,
həyatımla maraqlanır və məni yanına
çağırıb maddi və mə'nəvi
yardım göstərirdi. O, ürəyi geniş
və ipsanpərvər bir adam idi. Üzeyir Hacıbəyov
bütün tələbələrinə, bütün
insanlara belə münasibət bəsləyirdi.
O, tələbələrinə klassik musiqini
və xalq yaradıcılığını
dərindən öyrənmək, xalqa və
vətənə məhəbbət bəsləmək
və sədaqətli olmaq kimi yüksək insani
hisslər aşılayardı. Sonralar mən
bu ailəyə tez-tez gedib-gələrdim. Burada
olan sadəlik, səmimiyyət, yüksək
mədəniyyət məni həmişə
valeh edərdi. Hər dəfə büllur tək
aydın, pak, saf və açıq ürəkli
bu böyük sənətkarla görüşdən
sonra biz gənclərə yeni qüvvə gələrdi,
bizdə yaşamaq, oxumaq və yaratmaq həvəsi
artardı.
1937-ci il aprelin axır günləri idi. Maksim
Qorki adına küçədə yerləşən
Azərbaycan dövlət musiqi məktəbinin
siniflərinin birində tələbələr
arasında qızğın söhbət gedirdi.
Mən də orada idim. Şuşa musiqi məktəbinin
tar sinfini bitirdikdən sonra təhsilimi Bakı
musiqi məktəbində davam etdirirdim. Aramızdakı
söhbət musiqi nəzəriyyəsi müəlliminin
yeni Azərbaycan operası haqqında bizə
verdiyi qısa və maraqlı mə'lumatdan sonra
başlamışdı. Müəllimimiz M. F.
Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera
və Balet Teatrında hazırlanan yeni operanın
məşqlərində olmuş və əsərin
onu valeh etdiyini bizə söyləmişdi. Biz
də bundan fərəhlənir, sevinir və
yeni operaya nə vaxt qulaq asacağımız
haqqında düşünürdük.
Haqqında
danışdığımız bu əsər
sevimli bəstəkarımız Ü. Hacıbəyovun
«Koroğlu» operası idi. Həmin il aprelin 30-da
«Koroğlu» operasının ilk tamaşası
oldu. Yeni, gözəl opera haqqında xəbər
tezliklə hər tərəfə yayıldı.
Bu hadisə Azərbaycan incəsənətinin
əsil bayramı idi. «Koroğlu» operasını
dinləmək arzusunda olanlar o qədər çox
idi ki, biz tələbələr birinci günlər
teatra düşə bilmədik. Nəhayət,
bir neçə tamaşadan sonra bu operanı eşitmək
bizə də qismət oldu. Üzeyirbəy tamaşaya
özü dirijorluq edirdi. Tarların ilk mizrabından
başlayaraq final xorunun son səslərinə
qədər bütün opera bizi valeh edib heyrətə
gətirdi. O zaman hələ operaya müqəddimə
yazılmamışdı, ona görə də
əsər kəndlilər xoru ilə başlayırdı
ki, burada da ilk səslər tarlara verilmişdi.
O
gündən çox vaxt keçmişdir. Uzun illər
səhnədən düşməyən «Koroğlu»
operası respublikamızda və ondan çox uzaqlarda
tamaşaçıların rəğbətini
qazanmışdır. «Koroğlu» operasından
danışarkən, qeyri-ixtiyari olaraq, böyük
rus bəstəkarı və tənqidçisi
A. N. Serovun gözəl sözlərini xatırlayırıq:
«İncəsənətdə həqiqi gözəllik
qarşısında zaman acizdir, belə olmasaydı,
biz Homeri, Danteni və Şekspiri, Rafaeli, Titsianı
və Pusseni, Palestrinanı, Hendeli və Qlüku
sevib qiymətləndirməzdik».
«Koroğlu»
operası hər cəhətdən böyük
və yüksək sənət əsəridir.
Bu operada müəllif xalq həyatını,
xalqın öz azadlığı və səadəti
uğrunda apardığı qəhrəman mübarizəsini
geniş, epik və parlaq musiqi lövhələrilə
təsvir edir. Operadakı musiqi obrazları zəngin
fikir və dərin insani hisslərə malikdir.
Burada tarixi hadisələr müasir həyatımızın
böyük idealları ilə aşılanmış
və realist musiqi boyaları ilə xarakterizə
edilmişdir. «Koroğlu» zəngin xalq yaradıcılığının
və klassik musiqi irsinin ən gözəl, qabaqcıl
ən'ənələrini özündə cəmləşdirir
və inkişaf etdirir. Buna görədir ki, biz
bu operanı çox sevir və qiymətləndiririk.
Üzeyir
Hacıbəyov öz tələbələrilə
söhbətində həmişə deyərdi:
«Bəstəkar öz əsərlərilə
gərək dinləyiciləri heyrətə
gətirib təəccübləndirsin». İndi
hər dəfə «Koroğlu» operasını
və ya onun ayrı-ayrı parçalarını
dinlərkən, Üzeyir Hacıbəyovun necə
haqlı və öz yaradıcılığına
nə qədər tələbkar olduğunu aydın
hiss edirik. «Koroğlu» operası bizi həqiqətən
heyrətə gətirir. İllər keçdikcə
bu əsər bizə daha yaxın, doğma və
əziz olur. Ona görə ki, bu opera xalqın
fikir və arzularını, həyatını
və ən yüksək ideallarını xalqın
öz dilində tərənnüm edir.
...Həyatda
elə insanlar olur ki, onlar aramızdan getdikdən
sonra belə yaşamaqda davam edirlər. Belə
insanları xalq öz qəlbində yaşadır,
çünki onların ürəyi həmişə
xalqın ürəyi ilə, varlığı
xalqın varlığı ilə, həyatı
xalqın həyatı ilə bağlı olur.
Xalqın mübarizəsini, onun ən gözəl
arzu və diləklərini tərənnüm
etmək belə insanların həyat və yaradıcılığının
əsas mə'nasıdır. Azərbaycan xalqının
dahi bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyovun
bütün şüurlu həyatı və
qaynar fəaliyyəti də belə bir məqsədə—musiqidə
realizm və xəlqilik uğrunda mübarizəyə
həsr olunmuşdur. Xalqla bir yerdə olmaq, onun
qəlbini və yaradıcı əməyini
tərənnüm etmək Üzeyir Hacıbəyovun
dönmədən sadiq qaldığı prinsip
idi. Böyük sənətkar bizimlə söhbətində
həmişə deyərdi: «Musiqini elə yazmaq
lazımdır ki, onu zövqsüz bir insan qrupu
yox, bütün xalq başa düşsün...
Musiqi, insanı valeh etməli və ilhama gətirməlidir».
Bir həqiqətdir ki, bu sözlərin müəllifi
tərəfindən yaradılmış əsərlər
öz gözəlliyi və əsil xəlqiliyi
ilə dinləyiciləri valeh edir.
... Üzeyir Hacıbəyovun həyatı və
yaradıcılıq prinsipləri Azərbaycan
bəstəkarları üçün böyük
məktəbdir. O, musiqimizin gələcəyinə
böyük ümid bəsləyərək deyərdi:
«Azərbaycan musiqi sənətinin parlaq inkişaf
perspektivləri vardır. Bunun üçün
cəsarətlə axtarmaq, öyrənmək,
məhsuldar işləmək lazımdır.
Sovet xalqının mə'nəvi ruhu ilə yaşamaq,
onun ümid və arzularını ifadə etmək,
adamlarımızın tükənməz nikbinliyini
musiqi vasitələrilə tərənnüm
etmək lazımdır». Bu gözəl sözlər
Azərbaycanın bütün musiqi xadimləri
üçün yeni yaradıcılıq zirvələrinə
bir çağırışdır. Üzeyir
Hacıbəyovun xalqla və ana torpaqla bağlı
olan, yüksək beynəlmiləl ideallar təbliğ
edən parlaq yaradıcılığı Azərbaycan
bəstəkarlarını yeni müvəffəqiyyətlərə
ruhlandırır. Xalq ruhunun qüdrətli tərənnümçüsü,
böyük bəstəkar, gözəl alim,
dramaturq və xadim, əvəzedilməz insan,
bizim hamımızın unudulmaz müəllimi
Üzeyir Hacıbəyov ölməmişdir.
O yaşayır. O bizimlə gələcəyə
addımlayır.
1975
|