Elə
ki ömrün qürub çağı başlayır,
bir az sakitlik axtarırsan, bir az dinclik. Elə ki
yorulduğun günlərin acısını çıxmaq
üçün əlini başının altında
çarpazlayırsan, rahat nəfəs alırsan,
yada düşür ötənlər, yada düşür
itirdiyin adamlar... yaxşılı-yamanlı günlər.
Arxaya çevriləndə görürsən ki,
bir az özün haqqında xatirələrin var,
bir az da səninlə birgə işləyən
yaxşı adamlar haqqında... Bir nəfər
tapıb, ürəyini boşaltmaq istəyirsən.
Qorxursan ki, bu xatirələri özünlə
aparasan. Elə şeylər var ki, səndən
başqa heç kəs bilmir. Ancaq bunu bilsələr,
daha xeyirdir. Bu xatirələr özgələri
üçün daha gərəklidir.
1945-ci
ildə Üzeyirbəy Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
nəzdindəki Me'marlıq və İncəsənət
İnstitutunu yaratdı. O vaxtlar bu müəssisə
Üzeyirbəyin adına idi. Sonralar necə oldusa,
institut adsızlaşdı. Ancaq nə olsun, mən
və mənim yaşıdlarım yaxşı
xatırlayırıq ki, bu elm ocağına bir
vaxt Hacıbəyov institutu deyirdilər. Nə
isə... İnstitut təşkil edildi. Başladılar
işçi axtarmağa. Üzeyirbəy məni
instituta də'vət etdi. O zaman cəmi iki şö'bə
vardı: musiqi və teatr, rəssamlıq və
me'marlıq şö'bəsi. Musiqi və teatr
şö'bəsinə Üzeyirbəy özü
rəhbərlik edirdi. O biri şö'bənin rəhbəri
oldum mən.
İxtisaslı
cavanlar sarıdan bir az kasıb idik. Ancaq Üzeyirbəy
olan yerdə darıxmağa dəyərdimi?
Bir
az keçmiş institutumuza xeyli adam toplandı.
Onlardan çoxunu indi bütün respublikamızda
tanıyırlar: Qubad Qasımov, Əminə Eldarova,
Məmmədsaleh İsmayılov, sonralar Bülbül,
Qara Qarayev və onlarca başqaları institutda
işləməyə çağırıldılar.
İnstitutda Üzeyirbəyin vəfatınadək
onunla birgə işlədim, Üzeyirbəyin müavini
oldum.
...O
vaxtlar haradan ağlıma gələydi ki, bir zaman
xatirə danışacağam? Özü də
Üzeyirbəydən! İndi ötən illəri
xatırlayıram, yadıma düşür bir-bir,
Üzeyirbəy boş-boşuna gəzməyi sevməzdi.
Elə ki küçəyə çıxdı,
bir də görürdün, adamların çoxu
ayaq saxlayıb ona baxır. Akademiyaya gələndə
hamı ayağa qalxar, onunla salamlaşardı.
Bütün bunlar ona necə tə'sir edirdi? Kənardan
baxanda görürdün ki, gülümsəyir,
ancaq daxilən sıxılır.
...O illərdə bə'zən gecələr işləməli
olurduq. Üzeyirbəy də evdə rahat qalmazdı.
Bir də görərdik gəlib instituta. Gənc
bəstəkarları və musiqiçiləri yığardı
başına, başlayardı söhbətə.
Gecə uzun, söhbət şirin...
Üzeyirbəy
Akademiyadakı iş otağını çox xoşlayardı.
Hərdən zarafatla deyirdi ki, otağımın
pəncərələri düz evimizə baxır.
Ona görə də evçin narahat olmuram. Bu otaqda
böyük bir royal vardı. Hərdən darıxanda,
işdən yorulanda çalar, yorğunluğu çıxardı..
Elmi işləri ilə də elə buradaca məşğul
olardı.
Oturub-durub
xalq sənətindən danışardı, danışdıqca
da yorulmazdı. Sonra bizə xalq tikintiləri haqqında
fikirlərini söylər, mübahisə edərdi.
Niyə Bakının ətrafındakı qəsəbələrin
tikililərində xalq me'marlığından istifadə
olunmur, yad meyllər xalq sənətini üstələyir?
O,
bizdən çox şey tələb edirdi, dediklərini
görmək istəyirdi. Neyləyək ki, təzə-təzə
ayaq açırdıq, qolumuzu yenicə çırmalamışdıq.
Biz
Üzeyirbəyi sevirdik. Ona olan sevgimizə heç
nə qarışmamışdı. Nə vəzifə
qorxusu, nə təmənna, nə ad-san heyranlığı.
Onun əsərlərini tə'rifləyirdik. Bu
tə'rifdə nəsə ummaq istəyən yox
idi. Onun acığı da təmiz idi, qəzəbi
də. Üzeyirbəy özündən çox
bizim qayğımıza qalırdı. Bilmirdik
atadır, qardaşdır, qohumdur, tanışdır,
dostdur, yoxsa idarə müdiri, rəhbər.
Üzeyirbəy institutun direktoru olsa da, musiqi şö'bəsinə
özü göz olurdu. Xalq havalarını öyrənmək
üçün nələr etmədi! Oymaq-oymaq,
oba-oba gəzib el havalarını necə vardısa,
eləcə də lentə almaq istəyirdi. Ona
görə, xüsusi laboratoriya yaratmaq üçün
iki otaq ayrıldı. Lakin səs yazılışı
işini Üzeyirbəy özü görə
bilmədi...
Üzeyirbəy
xəstə idi. Hamımızın qorxduğu
gün ağır-ağır yaxınlaşırdı.
Bu ayrılığı biz gözləyirdikmi?
Gözləyirdik. Ancaq yenə də yanıb-yaxılırdıq.
Əlacımız nə idi? Əlimizdən nə
gələrdi? Həkimlər evdən bayıra
bir addım atmağa ona icazə vermirdilər.
Həmişə işçilərlə qaynayıb-qarışan
Üzeyirbəy indi tək qalmışdı. Hər
gün iş yerinə zəng vurar, hal-əhval
tutardı. Xəstə yatanda mən tez-tez onun
yanına gedərdim. Söhbət edərdik. Müavini
olduğum üçün institutun işləri
haqqında mə'lumat verərdim. Qonşuyduq. Ara
sakitləşən tək başlardıq söhbətə.
Həkimlərdən yaman gileylənərdi. Zarafatla
deyərdi:
—
Yoldaş Qəzənfər, bu həkimlər məndən
nə istəyirlər? Vallah, billah, işçilər
arasında keyfim daha duru olur, nəinki evdə.
Deyirlər,
ölüm qabağı xəstənin əhvalı
yaxşılaşır. Gəlib-gedənlərlə
gülüb-danışır. Başqaları
hiss edir ki, onun halı bu gün-sabahlıqdır.
Ancaq xəstə əhvalının yaxşılaşdığını
görüb bir az rahatlanır, təsəllisi,
yaşamaq ümidi artır... Ölümündən
bir ay qabaq Üzeyirbəyin də əhvalı
bir qədər yaxşılaşdı. Hətta
bizimlə zarafata başladı.
—
Hə, bilirsənmi, ay Qəzənfər, keyfim
durudur!
Elə
şirin söhbət edirdi ki, gecənin nə
vaxt keçdiyini bilmədik. Mən Üzeyirbəyin
keyfinin durulduğundan istifadə edib soruşdum:
—
Üzeyirbəy, sizcə şah əsəriniz
hansıdır?
O,
bığına əl çəkdi... Hamı bu
maraqlı sualın cavabını eşitmək
istəyirdi. Üzeyirbəysə, deyəsən,
yaman ilişmişdi. Mən onun dadına çatdım.
—
«Məşədi İbad»ı şah əsəriniz
hesab etmək olarmı?
Üzeyirbəy razılıqla başını
tərpətdi. Mən bu cavabdan razı qalsam da,
nigaran oldum; bəlkə Üzeyirbəy mənim
xətrimə fikrimi təsdiq etdi? Mən elə
indi də «Məşədi İbad»ı Üzeyirbəyin
şah asəri hesab edirəm. Araya söz qatmaq
üçün yenə də Üzeyirbəydən
soruşdum: «Harun və Leyla» operasına yazdığınız
musiqi nə üçün ifa olunmur? Bu əsərin
taleyi necə oldu? Üzeyirbəy dedi ki, həmin
əsərin musiqisini tikə-tikə o biri opera
və operettalarımda istifadə etdim.
1970