Professor
Üzeyir Hacıbəyovun qaynar fəaliyyəti
respublikamızın musiqi həyatının
bütün sahələrini əhatə edirdi.
Üzeyir
Hacıbəyov böyük yaradıcılıq
işi və ictimai iş aparmaqla yanaşı,
bir sıra müəssisələrə— Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyasının Azərbaycan Incəsənəti
İnstitutuna, Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına,
Azərbaycan Sovet Bəstəkarlar İttifaqına
başçılıq edirdi. O, elmi işçilərin
rəhbəri, Azərbaycanın gənc bəstəkarlarının
və bir çox musiqiçilərinin həssas
tərbiyəçisi və məsləhətçisi
idi.
Üzeyir
Hacıbəyov bir bəstəkar və təşkilatçı
kimi uzun illər vokalistlərlə, ifaçılarla,
dirijor və xormeysterlərlə işləmişdir.
Azərbaycanda elə bir bəstəkar yoxdur ki,
o, bu və ya digər cəhətdən Üzeyir
Hacıbəyov məktəbinin yaradıcılıq
prinsiplərinin xeyirxah tə'sirini hiss etməmiş
olsun. Bə'ziləri bilavasitə Üzeyir sinfində
oxumuş, bə'ziləri də Hacıbəyovun
rəhbərliyi altında Azərbaycan xalq musiqisinin
əsaslarını öyrənmişdir. Bu mühüm
nəzəri fənn Azərbaycan bəstəkarlarının
bütün yaradıcılıq işini istiqamətləndirirdi.
Respublikamızın bütün müasir bəstəkarları
Azərbaycan musiqisinin klassiki Üzeyir Hacıbəyovun
əsərləri ilə tərbiyələnmiş
və indi də tərbiyələnir.
Bəstəkarlar
İttifaqında yeni əsərlərin dinlənilməsi
və müzakirəsi zamanı Ü. Hacıbəyovun
çıxışlarının böyük
tərbiyəvi və istiqamətləndirici əhəmiyyəti
olmuşdur. Bəstəkar Hacıbəyovu tənqidçi
müəllim Hacıbəyovdan ayırmaq çətindir.
Onun əsərə verdiyi qiymət bə'zən
çox sərt olsa da, həmişə prinsipial,
metodiki cəhətdən əsaslandırılmış
olurdu. Ü. Hacıbəyovun tələbi o idi
ki, əsər aydın izah edilsin. Bəstəkarlar
İttifaqında dinləyiş zamanı bə'zən
başlanan qızğın mübahisələr
Üzeyirin çıxışında öz düzgün
həllini tapırdı. Necə deyərlər,
onun çıxışından sonra hər şey
öz yerini alırdı. Üzeyir Hacıbəyov
burada da böyük və həssas müəllim
kimi hərəkət edirdi.
Üzeyir
Hacıbəyovun uzun illər boyu rəhbərliyi
sayəsində Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqı artıq böyük professional
təşkilata çevrilmiş, öz daxilində,
ən müxtəlif janrlarda—opera, balet, musiqili
komediya, simfoniya, sonata, süita, mahnı və
rəqs ansamblı üçün əsərlər
yaradan bəstəkarları birləşdirmişdi.
Hələ
1938-ci ildə Moskvada Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyü, sonralar 1944-cü ildə
Tbilisidə keçirllən Zaqafqaziya xalqlarının
musiqi ongünlüyü zamanı Azərbaycan
musiqi incəsənəti paytaxtın və bütün
Sovet İttifaqının musiqi ictimaiyyətinin
böyük rəğbətini qazanmışdı.
Üzeyir
Hacıbəyov 1944-cü il ongünlüyü
zamanı Azərbaycan musiqisinin nailiyyətlərini
qiymətləndirərkən yazırdı: «Gənc
bəstəkarlarımız orkestr üçün
mürəkkəb əsər yazmaq texnikasını
əsaslı surətdə mənimsəmişlər.
Bununla onlar fəxr edə bilərlər. Simfonik
formaları mənimsəməkdə də onların
ciddi nailiyyətləri vardır. Bəstəkarlarımızın
əsərlərində mövzuları bir-birilə
əlaqələndirmək və aralarında
mə'naca ziddiyyət olan hissələri təbii
şəkildə birləşdirmək məharəti
hiss olunur.
...Azərbaycan
gənc bəstəkarlarının simfonik əsərlərinin
zəngin ideya məzmunu vardır. Bu əsərlərin
hamısı Vətən müharibəsi qəhrəmanlarına,
şanlı Qızıl Orduya, Sovet Azərbaycanının
qəhrəman döyüşçülərinə
həsr olunmuşdur».
Bu
yüksək qiymətdə Ü. Hacıbəyovun
yetişdirib böyütdüyü gənc bəstəkarların
müvəffəqiyyətlərindən duyduğu
böyük sevinc hissi aydın görünür.
Bununla bərabər, Hacıbəyov əsərlərin
zəngin ideya məzmunu, yenilik hissi, texniki cəhətdən
yetkinliyi barədə də qeydlərini bildirirdi.
İste'dadlı Azərbaycan bəstəkarlarının
böyük bir nəsli Üzeyir Hacıbəyovun
məhsuldar fəaliyyətinə ən yaxşı
sübutdur.
Yaradıcılıqlarının
çiçəkləndiyi dövrdə, çox
gənc ikən vəfat etmiş bəstəkarlardan
Asəf Zeynallı, Hacağa Ne'mətov və
Məmməd İsrafilzadə Üzeyir Hacıbəyov
məktəbinin yaradıcılıq prinsiplərinə
uyğun bir sıra əsərlər qoyub getmişlər.
Q. Qarayev, C. Hacıyev, S. Rüstəm, Ə.
Bədəlbəyli, Niyazi, S. Hacıbəyov,
F. Əmirov, S. Ələsgərov, Ə. Abbasov,
C. Cahangirov, A. Babayev, M. Əhmədov, Ə. Hüseynzadə,
A. Rzayeva, Ş. Axundova və başqaları Azərbaycan
musiqisinin tərəqqisi naminə fəal çalışırlar.
Üzeyir
Hacıbəyovun yetişdirdiyi Azərbaycan incəsənət
xadimləri Ə. Həsənov və K. Səfərəliyeva,
əməkdar müəllimləri F. Səmədova
və F. Zeynalova, nəzəriyyəçilərdən
M. İsmayılov və Ə. Eldarova musiqi mədəniyyətini
yüksəltmək üçün çox iş
görürlər. O. Nikolskaya, G. Burşteyn,
A. Karnitskaya, Z. Stelnik kimi bəstəkarlar da Ü.
Hacıbəyovun rəhbərliyi ilə Azərbaycan
xalq musiqisinin qanunlarını öyrənərək,
bir sıra Azərbaycan xalq mahnıları və
rəqslərini işləmiş və xalq mövzuları
əsasında orijinal əsərlər yaratmışlar.
Böyük
ustad, nəzəriyyəçi, bəstəkar-tərbiyəçi
Üzeyir Hacıbəyovun yaradıcılıq
prinsipləri nədən ibarətdir? Onun əsərlərinin
ümumxalq məhəbbəti qazanmasının
səbəbi nə idi?
Üzeyir
Hacıbəyovun əsas həyat prinsipi musiqidə
xəlqilik idi, o, bəstəkarlıq fəaliyyətini
bunsuz təsəvvür etmirdi, hər bir sənətkar
öz həyatını xalqa xidmətə həsr
etməlidir, deyirdi. Ü. Hacıbəyov musiqidə
xəlqiliyn xalq musiqisinin ruhuna və üslubuna
dərindən və üzvi surətdə müdaxilə
etməkdə, xalq musiqi dilinin qanunlarını
mükəmməl başa düşməkdə
və bilməkdə görürdü. O daim
bəstəkarlara xalq musiqisini sevməyi, qorumağı
və onlardan öyrənməyi məsləhət
görürdü. Bəstəkar həm də
öz tələbələrini xalq musiqisi nümunələrini
kor-koranə təkrar etməkdən, yamsılamaqdan
çəkindirir, bu musiqiyə səthi yanaşmaqdan
onları qoruyurdu.
Ü.
Hacıbəyov uzun illər boyu öz yaradıcılıq
fəaliyyəti nəticəsində əmin
olmuşdu ki, xalq musiqisinin əsaslarına—ladlarına,
onun tükənməz intonasiya zənginliyinə
yiyələnmədən, xalqla onun başa düşəcəyi
musiqi dilində danışmaq mümkün deyil...
«Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasları» əsərinin müqəddiməsində
Ü. Hacıbəyov bu məsələdən
bəhs edərək yazırdı: «Azərbaycan
xalq musiqisinin əsaslarını öyrənmək
sahəsindəki işimin, bir bəstəkar
olaraq, mənim üçün əməli əhəmiyyəti
o oldu ki, mən «Koroğlu» operasını yazdım.
Azərbaycan
xalq musiqi incəsənətinin əsasını
təşkil edən ciddi qanun-qaydalar (mən
öz operamı yazarkən bunlara riayət etmişəm)
nəinki mənim yaradıcılıq arzumu boğdu,
əksinə, bu qanun-qaydalar bir bünövrə
olaraq azad yaradıcılıq fantaziyasının
geniş üfüqlərini aydın işıqlandırıb,
mənə daha artıq cəsarət verdi. Sərbəst
qurulmasına və musiqi fakturasının mürəkkəb
olmasına baxmayaraq, «Koroğlu» operası Azərbaycan
dinləyicilərinə Azərbaycan xalq mahnı
və melodiyalarını eynilə təkrar edən
bə'zi əsərlərdən daha yaxşı
çatır, çünki «Koroğlu» operası
xalqın doğma musiqi dilində yazılmışdır...».
Daha
sonra o qeyd edirdi ki,«...xalq üçün aydın
bir musiqi dilində əsər yazmaq istəyən
bəstəkar xalq ladlarında musiqi bəstələmək
qanunlarını əsaslı surətdə bilmədən
çox çətin ki, dinləyicilərin yüksək
bədii tələbini ödəyə bilsin».
Üzeyir
Hacıbəyovun öz həyatı xalqa əsil
xidmət nümunəsi idi. Öz əsərlərində
o, xalqla onun öz dilində danışırdı
və xalq da öz sevimli bəstəkarını
yüksək qiymətləndirirdi. Azərbaycanda
elə bir guşə yoxdur ki, orada Üzeyirin
gözəl melodiyaları oxunmasın. Bu melodiyalar
çox orijinal olub, sanki xalqın özü tərəfindən
bəstələnmişdir.
Azərbaycan
musiqi üslubunun təmizliyi uğrunda, xalq musiqi
dilinin ruhunu və mahiyyətini saxlamaq uğrunda
mübarizə aparan Üzeyir Hacıbəyov
milli məhdudiyyətə qarşı çıxış
edir, Azərbaycan musiqisinin inkişafını
təcrid edilmiş halda deyil, rus xalqının
musiqi mədəniyyəti ilə sıx əlaqədə
görürdü.
Qərbi
Avropa klassiklərinin ən yaxşı nümunələri
də Üzeyir Hacıbəyovun diqqətini cəlb
edirdi. Üzeyir Hacıbəyov məntiqli, proqramlı
simfonik və kamera musiqisinə də böyük
əhəmiyyət verirdi. O, belə hesab edirdi
ki, müəyyən proqramı olmayan, təcrid
edilmiş musiqi əsəri yazmaq xalqın tələbinə
cavab vermir. Ü. Hacıbəyovun öz əsərləri,
şübhəsiz, sözün əsil mə'nasında
proqramlıdır.
Bir
bəstəkar, tərbiyəçi müəllim
kimi Ü. Hacıbəyov həmişə yüksək
ideyalı, texniki cəhətdən yetkin, öz
hiss və fikirləri ilə xalqa yaxın əsərlər
yaratmaq mövqeyində dururdu.
Üzeyir
Hacıbəyov bəstəkarlarımızdan
öz dünyagörüşlərində və
mühakimələrində prinsipial olmağı,
doğma zəmin üzərində möhkəm
dayanmağı, Azərbaycan musiqisini hərtərəfli
inkişaf etdirməyi, böyük dövrümüzə
layiq yüksək ideyalı əsərlər
yaratmağı tələb edirdi.
1945