1899-cu
il avqustun son günlərində Tiflis quberniyasının
kiçik qəza şəhəri Qoridə, böyük
ikimərtəbəli evin geniş həyətində
böyük canlanma vardı.
14—16
yaşlı uşaqların hay-küylü dəstəsi
gah bir yerə toplaşır, gah da ayrı-ayrı
qruplara bölünərək nə haqda isə
qızğın söhbət edirdilər. Hər
tərəfdən müxtəlif dillərdə
sözlər eşidilirdi.
Oğlanlardan
bə'zisi şagird formasında, bə'zisi də
milli geyimdə idi. Əyinlərinə çuxa
geymiş, başlarına motal papaq qoymuş bir
neçə oğlan öz aralarında nə
barədə isə danışırdı. Çərkəzi
paltar geymiş, hündür papaqlarını
qaşlarının üstünə çəkmiş
sərt görkəmli gənclər sakit-sakit
ətrafa göz gəzdirirdilər. Hündürboy,
düzqamətli, enli kənarlı keçə
şlyapa qoymuş oğlanlar bir az aralıda
dayanmışdılar. Dördkünc kiçik
papaqlarını peysərlərinə sürüşdürmüş
iki cavan isə əl-qol ata-ata danışıb,
arabir evin pəncərələrinə baxırdı.
Hər
il Qafqazın, xüsusən Zaqafqaziyanın bir
çox yerlərindən müxtəlif millətlərə
mənsub gənclər müəllimlər seminariyasına
girmək üçün buraya, Qoriyə gəlirdilər.
Seminariya yuxarıda dediyimiz ikimərtəbəli
binada yerləşirdi. Şagirdlər arasında
ruslar, azərbaycanlılar, ermənilər, gürcülər,
abxazlar, kürdlər, Dağıstanın çoxlu
xalqlarının nümayəndələri, Kuban
və Terek kazakları, hətta noqaylar və
Povoljye tatarları da vardı.
Qori
müəllimlər seminariyası xüsusilə
azərbaycanlıları cəlb edirdi, çünki
ümumi qaydalardan fərqli olaraq, bu məktəbdə
«Zaqafqaziya tatarlarından», yə'ni azərbaycanlılardan
müəllimlər hazırlamaq üçün
xüsusi pansionu olan «tatar şö'bəsi» var
idi. Buna görə də seminariyaya girmək
istəyənlər arasında azərbaycanlı
gənclər çox olurdu, onların arasında
da qarabağlılar və qazaxlılar əksəriyyət
təşkil edirdi.
Bu
dəfə də belə idi. Seminariyaya girmək
istəyənlər tibbi müayinədən
keçirdilər, qəbul imtahanları sonra başlayacaqdı.
Hər kəsə seminariyaya girmək nəsib
olmurdu: imtahanlar o qədər də asan deyildi,
arzu edənlərdən çoxu əliboş
geri, evə qayıdırdı, imtahan verənlər
isə məktəbə qəbul olunurdular: azərbaycanlılar
aşağı hazırlıq siniflərinə,
ruslar, gürcülər və digərləri
isə yuxarı hazırlıq siniflərinə.
Qəbul olunanlar dövlətin hesabına keçirdilər.
Beş il burada oxuduqdan sonra onlar ibtidai xalq məktəblərində
beş il məcburi müəllimlik etməli
idilər, yə'ni hər təhsil ili üçün
bir il məcburi qulluq nəzərdə tutulmuşdu.
Bu
il qəbul imtahanlarını verib seminariyanın
«tatar şö'bəsinin» aşağı hazırlıq
sinfinə qəbul olunanlar arasında açıq
qəhvəyi rəngli şagird kurtkası geymiş,
belinə ensiz qayış bağlamış,
qaragül papağı qoymuş qarabuğdayı,
arıq bir cavan da vardı.
Bu, Üzeyir Hacıbəyov idi.
Sərt
rejim və böyük ciddiyyətlə keçən
beş illik seminariya təhsili, habelə pansionatda
bir yerdə yaşamaq bizi dostluq və yoldaşlıq
ailəsində birləşdirmişdi.
İstirahət saatlarında biz qiraətlə
məşğul olur, dərsləri öyrənir,
dostluq söhbətləri edir, bə'zən də
musiqi ilə məşğul olurduq. Musiqi ilə
maraqlanmağımız ondan doğurdu ki, məktəbdə
məcburi dərslərdən biri də avazla
oxumaq və çalmağı bacarmaq idi.
Seminariyanın
bütün şagirdləri, musiqiyə həvəs
və iste'dadları olub-olmamasına baxmayaraq,
avazla oxumağı və skripkada çalmağı
öyrənməli idilər, çünki ibtidai
məktəb müəlliminin vəzifəsinə
uşaqlara skripkanın müşayiətilə
oxumağı öyrətmək də daxil idi.
Bir
çoxları üçün bu dərs çətin
və anlaşılmaz idi (xüsusən Avropa
musiqisi və oxumaq). Bə'ziləri skripka çalmağı
heç cür öyrənə bilmirdi.
Mən
yoldaşlarımdan birini xatırlayıram ki,
seminariyada oxuduğu beş il ərzində qammaları
öyrənmək üçün çox əziyyət
çəkdi, seminariyanı bitirdi, amma yenə
də qammaları öyrənə bilmədi.
Avazla
oxumaq və skripkada çalmaq dərsləri Üzeyir
Hacıbəyovun, Müslüm Maqomayevin, mənim
və bir sıra başqa yoldaşlarımızın
xüsusilə xoşuna gəlirdi. Biz təkcə
skripka ilə kifayətlənməyib, nəfəs
alətlərində də çalmağı
öyrənmək qərarına gəldik. Üzeyir
baritonu seçdi, Müslüm klarneti, mən isə
korneti. Bizim məşğələlərimiz
müvəffəqiyyətlə keçirdi və
6— 7 aydan sonra bizi seminariyanın orkestrinə qəbul
etdilər.
Bir
müddətdən sonra seminariyada simli orkestr
də yaradıldı. Üzeyir violonçel çalmağı
öyrənməyə böyük sə'y göstərirdi
və artıq birinci sinifdə bu orkestrin çıxışlarında
fəal iştirak etməyə başlamışdı.
Musiqi
müəllimimiz Mixail Leontyeviç Pekker skripkada
pis çalmırdı, hətta konsertlərdə
də çıxış edirdi. O, «solaxay» olduğundan,
skripkası elə düzəldilmişdi ki, onu
sağ əlində tutub çala bilsin. Amma biz
çox təəccüb edirdik ki, musiqi dərslərimizdə
bizim skripkamızı çox asanlıqla sol əlində
tutaraq, partalarımızın üstündəki
notlara əks tərəfdən (tərsinə
baxıb) yaxşı çalırdı.
Mixail
Leontyeviç ciddi, tələbkar və çox
inadkar müəllim idi. O, qısa müddətdə
ona nail oldu ki, biz nəfəsli, həm də
simli orkestrlərdə nəinki təkcə ayrı-ayrı
marşları və valsları, habelə «Faust»,
«Traviata», «Knyaz İqor», «Yevgeni Onegin» və digər
operalardan bütün popurriləri çala bilirdik.
Pis
də çalmırdıq. Simli orkestrimiz yalnız
seminariya daxilində təşkil edilən gecələrdə
yox, hərdənbir ictimai yerlərdə: klublarda,
xeyriyyə gecələrində, nəfəsli
orkestr isə şəhər bağında çıxış
edirdi.
Bir
məşğuliyyətimiz də məşhur
operalardan ayrı-ayrı parçaları və
duetləri öyrənmək, sonra da onları
yoldaşdarın toplanışında ifa etmək
idi. «Ruslan və Lüdmila», «Fra Dyavolo» və
«Qugenotlar» operalarından Mazas, Danklın duetləri
və ariyalar daha çox müvəffəqiyyət
qazanırdı.
Biz
çoxlu albom almışdıq, xoşumuza gələn
kiçik musiqi əsərlərini buraya köçürürdük.
Bütün
bu məşğuliyyətlərimizdə musiqiyə,
rəqslərə böyük meyl və bacarıq
göstərən və orkestrin kapelmeyster köməkçisi
vəzifəsinə irəli çəkilmiş
Müslüm Maqomayev fəal rol oynayırdı.
O
bizə Qərb rəqslərini öyrədirdi.
Bununla əlaqədar bir məzəli hadisə
danışım. Bir dəfə orkestrin məşqindən
sonra musiqi sinfində qaldıq. Müslüm bizə
«pad'espan» rəqsini öyrədəcəkdi.
Altı cüt idik. Lazım olan kimi sıraya
düzüldük. Əlində skripka tutmuş
Müslüm rəqsin ilk hərəkətini
göstərib, bizə başlamaq işarəsi
verdi.
Rəqsin
ilk hərəkətini eləyib qurtarmışdıq
ki, sinfin qapısı açıldı, kök
və qoca, həqiqi statski sovetnik rütbəsində
ciddi görkəmi olan kişi göründü.
Bu, bizim direktorumuz idi.
Ayağımız
havada quruyub qaldıq. Araya bir anlıq sükut
çökdü. Direktor bizi bu vəziyyətdə
görüb qəh-qəhə çəkdi, biz
də özümüzə gəldik. Pərt
halda qalmışdıq, çünki seminariya
rəhbərliyi belə məşğələləri
bəyənmədiyi üçün biz Qərb
rəqslərini onlardan gizli öyrənirdik.
Bu
dəfə hər şey yaxşı keçdi.
Direktor tərs-tərs baxmaqla kifayətləndi
və Maqomayevə dedi ki, musiqi sinfini açıq
qoymasın.
Bizim
musiqi inkişafımızda müəllim Semyon
Pavloviç Qoqliçidzenin apardığı mahnı
dərsləri də az rol oynamamışdır.
Bu dərslərdə biz ilk dəfə not sistemi,
qammalar, tonlar, yarımtonlar, iki və üçsəsli
oxuma ilə tanış olduq. Yoldaşlarımızdan
bir çoxu üçün, xüsusən Azərbaycanın
uzaq kənd və rayonlarından gəlmiş
və heç zaman Qərb musiqisini, oxuma tərzini
eşitməmiş uşaqlar üçün
bütün bu qammalar, not işarələri,
musiqi terminləri çətinlik təşkil
edirdi. Şagirdlərdən çox az adama bu çətinlikləri
adlayıb «ikinci» və «üçüncü»
səslə oxumaq müyəssər olurdu.
Buna
görə də Qarabağdan gəlmiş və
o vaxtadək Avropa çoxsəsli oxuma tərzini
eşitməmiş Üzeyir Hacıbəyovun
dərhal, bir-iki dəfə izah etdikdən sonra
bunu mənimsəməsi və nəinki birbaşa
not vərəqindən «ikinci» və «üçüncü»
səslə oxuya bilməsi, hətta həmin
mahnı üçün ikinci tonları seçə
bilməsi bizdə təəccüb doğururdu.
Bu, xüsusilə bizi ona görə heyran qoyurdu
ki, çox az adam «üçüncü» səslə
oxuya bilirdi.
1975