«Koroğlu»
operası mən tələbə olduğum illərdə
gözümün qabağında yaranmışdır.
Mən o zaman Üzeyirbəyin sinfində Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasları və harmoniya dərslərini
öyrənirdim. Hörmətli müəllimimizdə
gözəl bir xasiyyət vardı. Təzə
hər nə əsər yazmış olsaydı,
sinfindəki yuxarı kurs tələbələrinə
çalar və onların fikrini öyrənərdi.
Heç yadımdan çıxmaz. Bir gün dərsə
gətirilmiş bir əsəri barədə
o belə dedi: bu, «Koroğlu» operasından Həsən
xanın ariyasıdır. Qulaq asın, görün
xoşunuza gəlirmi. Beləliklə, biz tələbələr
Koroğlunun, Nigarın ariyalarını və
başqa musiqi nömrələrini hələ
opera səhnəyə qoyulmamış əzbərdən
bilirdik.
«Koroğlu»
operasında müəllif xalq mahnılarından
sitat şəklində istifadə etməsə
də, opera xalqımızın başa düşdüyü
və xoşladığı bir dildə yazılmışdır.
Hörmətli müəllimimiz həmişə
bizə deyərdi: hər hansı xalq olursa-olsun,
onun yaratdığı mahnılar və bu mahnıların
ruhunda yazılan əsərlər başqa xalqlara
da xoş gələcək, çünki musiqi
dili beynəlmiləl dildir. Bu xüsusiyyətə
görə də biz bir çox xalqların dahi
bəstəkarlarının əsərlərini
hər dəfə sevə-sevə dinləyirik.
Bunun üçün də dünya miqyasında
tanınmış, məsələn, Bethoven,
Motsart, Çaykovski, Şostakoviç və başqalarının
yazdıqları əsərlər bütün
sovet xalqı üçün həmişə
qiymətlidir.
Üzeyirbəy öz yaradıcılığına
çox tələbkar idi. Ona görə də
«Koroğlu» səhnəyə qoyulduqdan sonra belə
operanın üzərində çox işləyirdi.
Nəhayət, 1937-ci ildə operanın təkmilləşmiş
ikinci redaksiyası başa çatdı. Bu dəfə
operanın dirijorluğu mənə tapşırıldı.
Onu da deməliyəm ki, operanın birinci dirijoru
müəllif özü olmuşdur.
1938-ci
ildə keçirilən Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti ongünlüyünə
hazırlıqla əlaqədar, Üzeyir Hacıbəyov,
o zaman incəsənət işləri idarəsinin
rəisi Ruhulla Axundov və operanın direktoru
Müseyib Şahbazov Moskvaya gəlmişdilər.
Mən Moskva konservatoriyasının son kursunda
oxuyurdum. Moskvada Üzeyirbəylə görüşdük.
Görüş zamanı Üzeyirbəy mənə
dedi ki, Əşrəf, ongünlüklə əlaqədar
yaxşı olar ki, Bakıya gələsən
və «Koroğlu» operasını yenidən hazırlayasan.
Operanın ongünlükdə dirijorluğunu
sənə tapşırıram. Mən Bakıya
gəldim və böyük həvəslə
məşqlərə başladım. Nəhayət,
opera Moskvada Böyük teatrda çox böyük
müvəffəqiyyətlə üç dəfə
göstərildi. «Koroğlu» operasının
birinci rejissoru İ. Hidayətzadə, rəssamı
R. Mustafayev olmuşdur. Onu da deməliyəm ki,
Üzeyirbəy əsəri yaradanda həmişə
mövcud aktyor qüvvəsini nəzərə
alırdı. Koroğlu obrazının ilk yaradıcısı
xalqımızın böyük müğənnisi
Bülbüldür. «Koroğlu» operası ilə
bir çox cavan iste'dadlar meydana çıxmış,
opera bu günə qədər 500 dəfədən
çox tamaşaya qoyulmuşdur.
1975
Rza
Təhmasib
Müqtədir sənətkar
Mən Üzeyir Hacıbəyovun musiqimizdəki
mövqeyini Mirzə Fətəli Axundovun dramaturgiyamızdakı
mövqeyi ilə müqayisə edərdim. Əgər
M. F. Axundov Azərbaycan ədəbiyyatında
dramaturgiyanın müjdəçisi və banisidirsə,
Ü. Hacıbəyov professional musiqimizin ilk qaranquşu
və ustadıdır. Mirzə Fətəli rus
və Avropa dramaturgiyasından böyük ustalıqla
bəhrələnmişdirsə, Üzeyir kamil
bir bəstəkar və musiqişünas alim
kimi Azərbaycanın son dərəcə gözəl,
məlahətli, tə'sirli musiqisini rus və
Avropa musiqisinin mütərəqqi ən'ənələri
ilə üzvi şəkildə əlaqələndirmişdir.
Ən nəhayət, M. F. Axundov Şərq qadınını
qara çadraya bürüyən, onun arzu və
düşüncələrini buxovlayan islam dini
əleyhinə açıq, qızğın mübarizə
aparmışdırsa, Ü. Hacıbəyov islamiyyətin
qadına feodal-patriarxal münasibətini musiqinin
və ictimai satiranın dili ilə ifşa etmişdir.
Bəstəkarın yaratdığı operalar,
operettalar, vokal və instrumental əsərlər
bu gün də müstəsnalıq təşkil
edir, öz müqtədir müəllifinə
ölməzlik gətirir.
Hələ
gəncliyimdən Ü. Hacıbəyov əsərlərinin
vurğunu olmuşam. Bəstəkarın gözəl
əsərlərində hamı kimi mən də
öz istədiyimi tapmışam. Çünki
onun mövzuları kimi, personajları da həyatidir,
xəlqidir.
Böyük
bəstəkarla şəxsi tanışlığımın
tarixi 1922-ci ildən başlayır. Doğrudur,
bir gənc aktyor kimi o vaxta qədər çıxış
etdiyim tamaşaları, xüsusən «Ölülər»i
Ü. Hacıbəyov görməmiş deyildi;
hətta vaxtilə bəstəkarın özünün
də çıxış etdiyi «Ölülər»in
müzakirəsində mən də danışmışdım.
Bununla belə, ilk görüşümüz
Azərbaycan Dövlət Teatrına mən baş
rəhbər (bu vəzifə bədii rəhbər
və direktor funksiyasını ifadə edirdi)
tə'yin edildikdən bir az sonra olmuşdur. Teatr
opera və dram kollektivlərini birləşdirirdi.
Düzünü deyim ki, bu musiqi ağsaqqalı
ilə görüşmək üçün
bir fürsət axtarırdım. Bir gün Üzeyirin
təsadüfən teatra gəlişini mənə
xəbər verdilər. Hövlnak qalxıb, ikinci
mərtəbədən endim, bəstəkara
yaxınlaşıb salam verdim və onu otağa
də'vət etdim. Bəstəkar tərəddüd
içində idi, tə'kidlə təvəqqe
etdiyimi görüb, sözümü sındırmadı,
ağır addımlarla pillələri qalxıb,
otağa daxil oldu, əyləşib fikrə getdi.
Dərin
sükutu mən pozdum:
—Bu
teatr sizinkidir,—dedim.
O,
üzümə baxmasa da, bilirdim ki, mənə
diqqətlə qulaq asır. Bir anlıq pauzadan
sonra:
—Teatr
Azərbaycan xalqınındır, biz isə onun
adi, sıravi xidmətçiləriyik, — deyib başını
qaldırdı, sözümün doğruluğunu,
səmimiliyini bilmək istəyirmiş kimi sınayıcı
nəzərlə gözümün içinə
dik baxdı. Bunu görüb cür'ətləndim:
—
Mənim sizin köməyinizə ehtiyacım
var, teatra kömək edin.
Baxışları
mülayimləşmişdi. Hiss etdim ki, sözlərimdəki
səmimiyyətə inanıb.
—
Mənim sizə nə köməyim dəyə
bilər?
—Bilirsiniz
ki, savadlı aktyorlara teatrın böyük ehtiyacı
var. Bu söz opera müğənnilərinə
də aiddir, onların təhsil alması üçün
bizə kömək edin. Müslüm Maqomayevi
də baş dirijor vəzifəsinə götürmüşük.
İstəyirəm siz də teatrda dirijorluq edəsiniz,
heç olmasa, öz əsərlərinizə.