Mirzə
Fətəli Axundovdan başlamış ta müasir
sovet yazıçıları və alimlərinədək
Azərbaycan mədəniyyətinin görkəmli
xadimlərinin mənə əziz olan bir çox
tarixi sənədləri—avtoqraflar, məktublar
arasında Üzeyir Hacıbəyovun yeganə
məktubu da qovluqda ehtiyatla qorunub saxlanır.
Bu məktubun qırx ildən artıq maraqlı
bir tarixi vardır.
O
uzaq otuzuncu illərdə mən Tbilisidə yaşayır
və Zaqafqaziya MİK-ində işləyirdim.
Azərbaycan ədəbiyyatı və incəsənətinə
aid məqalələrlə mətbuatda tez-tez
çıxış edirdim. Bir dəfə məşhur
gürcü alimi, professor Axvlediani Ukrayna ensiklopediyası
üçün Azərbaycan mədəniyyəti
haqqında material toplayıb hazırlamaqda ona
kömək etməyi mənə təklif etdi.
Axvlediani həmin nəşrin Zaqafqaziya üzrə
rəsmi nümayəndəsi idi.
Bu
təklif çox məs'uliyyətli olsa da, mənə
maraqlı göründü. Əlifbanın birinci
hərfi üçün Azərbaycan ədəbiyyatını,
musiqisini, teatrını və Azərbaycan dilini
əhatə edən məqalələr vermək
lazım olduğundan, dərhal işə başlamalıydım.
Bu bölməyə düşəcək ayrı-ayrı
xadimlər — Axundov, Haqverdiyev, Ərəblinski
və b. haqqında məqalələri hələ
demirəm. Düzdür, məqalələrin
həcmi o qədər də böyük olmayacaqdı,
amma bu, materialın tərtibi sahəsindəki
çətinliyi, habelə onun məzmununun dolğunluğu
haqqında məs'uliyyəti heç cür azaltmır,
əksinə, artırırdı.
Bə'zi
məqalələri biliyim çərçivəsində
özüm yazdım, başqa materiallar üçün
isə Bakıdakı mö'təbər mütəxəssislərə
müraciət etdim. Təbii, Azərbaycan musiqisi
haqqında məqalə yazmaq üçün
Üzeyir Hacıbəyova müraciət etməyi
lazım bildim. Onunla çoxdan tanış idim,
amma bu tanışlıq, necə deyərlər,
ötəri idi. Buna baxmayaraq, məşhur bəstəkara
məktub yazıb xahiş etdim ki, Azərbaycan
musiqisi haqqında məqalə yazmaq zəhmətini
öz öhdəsinə götürsün. Ensiklopediya
redaksiyasından aldığım müəllif
haqqının miqdarını göstərən
müqavilənin bir nüsxəsini də məktuba
əlavə etdim.
Xatirimdədir,
bir dəfə Bakıya gələndə Üzeyir
Hacıbəyovla görüşdüm. Bəstəkar
məni çox səmimi qarşıladı və
lazımi materialı yazmağa razı olduğunu
söylədi. Şübhəsiz, mən başa
düşürdüm ki, bəstəkar gərgin
yaradıcılıq işilə məşğuldur
və e'tiraf edim ki, məqaləni yazacağına
o qədər də ümid bəsləmirdim.
Tezliklə ondan sifarişli zərf alanda necə
sevindiyimi təsəvvür edə bilməzsiniz.
Zərfin içində Azərbaycan musiqisi haqqında
makinədə çap olunmuş məqalə
və məktub vardı. Məktubda yazılmışdı:
«Hörmətli
Əziz yoldaş!
Bir
qədər gec olsa da, məqaləni göndərirəm.
Bilmirəm yarayacaq yoxsa yox. Əyər gecikibsə,
xahiş edirəm, geri göndərin. Sizin Tiflisdən
göndərdiyiniz məktubu aldım, müqaviləyə
qol çəkməyi lazım bilmədim, çünki
görülən iş o qədər də zəhmətli
deyil, Sizə can sağlığı arzulayıram.
Üzeyir.
Bakı, 14 yanvar 1932-ci il».
Bu
məqalənin bir nüsxəsi məndə
qalıb və oxucuları onun məzmunu ilə
tanış etməyi özümə borc bilirəm,
çünki vaxtilə ensiklopediya redaksiyasına
təqdim edilən başqa materiallarla birlikdə
bu məqalə də işıq üzü görməyib.
Ensiklopediyanın birinci cildinin hazırlanması
və nəşri gecikdi və Böyük Vətən
müharibəsindən sonra yenidən tərtib
edildi. Bu cildin nəşri yalnız 1959-cu ildə
mümkün oldu. Şübhəsiz, buradakı
materiallar, o cümlədən Azərbaycan musiqisi
haqqında məqalə yenidən yazılmışdı.
Üzeyir
Hacıbəyovun bu kiçik məqaləsinin
qiyməti onda idi ki, Azərbaycan musiqisi, onun xüsusiyyətləri,
quruluşu, ladları haqqında aydın təsəvvür
oyadır. Həm mütəxəssislər, həm
də musiqi həvəskarları üçün
çox maraqlı mə'lumat verirdi. Burada xalq çalğı
alətlərindən, ifaçılardan, müğənni
və çalğıçılardan bəhs olunurdu.
Üzeyir Hacıbəyov müasir dövrün
musiqi mədəniyyətinin vəziyyəti haqqında
da maraqlı mə'lumat verirdi.
«Aprel
inqilabınadək Azərbaycanda musiqi yarıgizli
vəziyyətdə idi və din xadimləri və
onların əlaltıları tərəfindən
tə'qib olunurdu.
Azərbaycanda
Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra musiqi mədəniyyəti
böyük addımlarla irəliləməyə
başladı.
1921-ci
ildə Bakıda məxsusən türk (azərbaycanlı—
qeyd) oğlanları və qızları üçün
xüsusi musiqi məktəbi açıldı,
burada 500-dən artıq şagird oxuyurdu.
1926-cı ildə bu məktəb Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası ilə birləşdi,
burada ümumi musiqi incəsənəti ilə
yanaşı, həm praktiki, həm nəzəri
cəhətdən Azərbaycan xalq musiqisi də
öyrənilir.
Öz koloritinin rəngarəngliyi ilə zəngin
olan Azərbaycan xalq ladları (guşələri)
kontrapunkt (polifonik) formalar üçün çox
gözəl əsas ola bilər və müəyyən
inkişaf dövründə ümumdünya musiqi
incəsənətinə böyük yenilik gətirə
bilər».
Bu
kiçik məqalədən verilən mə'lumatların
üslub səlisliyini, dəqiqliyini və yığcamlığını
müəyyən etmək olar. Bir şeyi də
qeyd etmək istərdim ki, məqalənin müəllifi
öz operaları, musiqili komediyaları və
digər əsərləri ilə o zamanadək
çox zənginləşdirdiyi yeni Azərbaycan
musiqi mədəniyyəti haqqında bir kəlmə
belə yazmır. Əgər bu barədə
yazmış olsaydı, bəstəkar gərək
ilk növbədə özünün həlledici
rolundan bəhs edəydi. Üzeyir Hacıbəyovun
həm məqalədə, həm də mənə
göndərdiyi qısa məktubda özünün
aydın görünən xasiyyətinin bu cəhəti
ilk növbədə nəzərə çarpmalıdır,
çünki bu cəhət bəstəkarı
nəinki görkəmli musiqi xadimi və ictimai
xadim kimi, həmçinin gözəl, dağ çeşməsi
kimi saf və büllur, özünü öyməkdən
çox-çox uzaq olan gözəl, xeyirxah bir
insan kimi xarakterizə edir.
1975