1920-ci
ilin 28 aprel günü Azərbaycan xalqının
əbədi qurtuluş və azadlıq günü
oldu. Bu qədim odlar ölkəsində sosializm
inqilabının, Lenin Partiyasıiın al bayrağı
dalğalandı. Xalqımızın yeni, tarixdə
misli görünməmiş bir intibah dövrü
başlandı. Xalqımız öz maddi və
mə'nəvi mədəniyyətinin sahibi oldu.
Azərbaycan ziyalıları qarşısında,
şüur və idrakımızın inkişafı
üçün, həyat və yaradıcılığımız
üçün geniş yollar açıldı,
tarixi imkanlar yaradıldı. Üzeyirin də
boyük və fitri iste'dadının çiçəklənməsi
üçün geniş bir meydan açıldı,
çunki böyük qabiliyyətin qol-qanad açması
üçün, onun uçduğu fəza geniş,
insan təfəkkürü qədər sonsuz
və hüdudsuz olmalıdır. Belə bir mə'nəvi
azadlığı, idrak və şüurun hakim
olduğu bir dünyanı— azad zəhmət,
azad məhəbbət dünyasını, həqiqi
ilham və sənət dünyasını, qəhrəmanlıq
və yaradıcılıq dünyasını
bizə bəxş edən böyük Sovet dövləti,
Lenin partiyasının günəşli, gündüzlü
bayrağı oldu.
Son 25 il müddətində Üzeyirin Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafında
göstərdiyi böyük xidmətlər hamıya
mə'lumdur. Mən isə bu zəngin xəzinənin
bir çox daha böyük inciləri haqqında
danışacağam, 1937-ci il 30 aprel günü
«Koroğlu»nun ilk tamaşası, bütün
mədəniyyətimizin tarixi bir bayram günü
oldu.
Bəstəkarımızın uzun illərdən
bəri topladığı yaradıcılıq
təcrübələri, onun yüksək musiqi
mədəniyyəti yeni bir qüdrətlə
səsləndi. «Koroğlu» operası dünya
musiqi mədəniyyətinin yüksək nailiyyətlərini
özündə təcəssüm etdirən,
bütün mədəni ölkələrin
mə'nəvi tələbinə cavab verən
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin yüksək
bir zirvəsi oldu.
Operanın
mürəkkəb və zəngin simfonik quruluşu,
milli musiqi alətlərimizlə Avropa musiqi alətlərinin
həmahəng bir dildə danışması,
vokal musiqi sənətinin inkişafı üçün
yazılmış klassik ariyalar, kütləvi
və qəhrəmanlıq səhnələrini
ifadə edən mürəkkəb və həyəcanlı
musiqi nömrələri, xor sənətinin gözəl
nümunələri və bütün bunların
vahid bir ahəngi Üzeyir sənətinin yüksək
mədəniyyətini nümayiş etdirdi.
«Koroğlu»
operası bütün Şərq xalqları
arasında qədimdən şöhrət tapmış
Azərbaycanın milli qəhrəmanlıq dastanına
yeni bir təravət və cəlal gətirdi.
Üzeyir tarixi hadisələrə və tarixi
şəxsiyyətlərə müraciət
etdiyi zaman öz yaşadığı əsrə,
bu dövrün mə'nəvi tələblərinə
sadiq qalan, bizi keçmişə deyil, sabaha, yalnız
gələcəyə çağıran bir sənətkardı.
Odur ki, biz «Koroğlu» operasında 400 il bundan
qabaqkı hadisələrə və insanlara baxdığımız
zaman öz əsrimizin də nəbzini duyuruq,
öz müasir insanlarımızın da yüksək
əməllərini, coşqun vətənpərvərlik
hisslərini, məhəbbət və qəhrəmanlıq
sifətlərini gözəl və şairanə
bir musiqi lisanı ilə dərk edirik, ürəyimizdəki
həyat və insan qudrətinə olan eşq
və humanizm bir daha qol-qanad açır.
«Koroğlu» operası musiqi və opera sənətimizin
mükəmməl bir abidəsidir ki, nəsillər
boyu yaşayacaqdır.
Üzeyir yaradıcılığında insan
qəlbini mehriban bir ana nəvazişilə oxşayan
lirik nəğmələr olmaqla, insanı mübarizəyə
çağıran, ona həyat və mübarizə
iradəsi aşılayan yüksək ehtiraslar
da az deyildir. Bizim qəhrəmanlıq eposlarımızın
xalq musiqisi əsasında Üzeyirin yaratmış
olduğu «Cəngi» adlı bir janr da diqqətəşayan
hadisədir. Üzeyir bu janrı yaratmaqla, yaşadığımız
qəhrəmanlıq əsrinin ruhunu verir, sosializm
musiqi mədəniyyətində qəhrəmanlıq
ruhunu bir daha qeyd edir.
Hər bir musiqi əsərinin varlığı
onun insanlara göstərdiyi emosional tə'sir
ilə ölçülür. Musiqi insanların
şüurundan çox qəlblərinə, duyğularına
tə'sir bağışladığından,
musiqi lisanından, hər şeydən əvvəl,
təbiilik və ürək çırpıntıları
tələb olunur. Üzeyir sənəti soyuq
bir şüurun, formal bir texnikanın məhsulu
deyil, hadisələri yaşamış, insan
taleyini duyub-düşünmüş, sevinclər
və iztirablar keçirmiş böyük bir
ürəyin məhsuludur. Biz onu dinlədiyimiz
zaman real həyat və mübarizə simfoniyalarını
dinləyirik. Bu həyat boyasız, sadə və
təbiidir. İnsan həyatı öz daxili
ziddiyyətləri, mürəkkəbliyi və
incəliyi ilə ifadə olunur. Səadətin
fəlakətlə qarşılaşmasını,
xeyrin şər ilə mübarizəsinin dəhşətli
və gərgin səhnələrini, nəhayət,
humanizmin zəfərini, idrak və insanlığın
qabiliyyətini görürük. Üzeyir sənəti
həyat və insanı təsdiq edir. Üzeyirin
realizmi, hadisələri və insanları natura
halında deyil, yüksək romantik bir üslubda
ifadə edir: cəmiyyətin bugünkü halını
təsvir etdiyi zaman biz sabaha, gələcəyə
doğru gedirik, daim yüksəlirik və kamilləşirik.
Hər
sənət əsərinin çarpan ürəyi
saf və səmimi ilhamdır. İlhamsız
yazılan bir əsər məhəbbətsiz
ailə kimi sönükdür. Ən böyük
və xoşbəxt sənətkarlar öz ilhamını
xalq mə'nəviyyatından, onun yüksək
əməl və arzularından alır. Üzeyir
də belə bir sənətkardır.
...Azərbaycan
xalq musiqisinin zəngin xəzinəsi daim Üzeyir
yaradıcılığı üçün
ilham mənbəyi olmuşdur.
Üzeyir
musiqisini dinlədiyimiz zaman, biz bəzən qaşlarımızı
çatıb Loğman kimi düşünürük,
bə'zən həyat və insan eşqinə
odlardan, alovlardan keçən qəhrəmanlar
oluruq, bə'zən ürəyimiz ümman kimi
təlatümə gəlir, bə'zən də
sakit və nurlu bir yaz səhəri kimi açılırıq,
özümüzdə dağlarda külüng
çalan Fərhadlar qüdrəti hiss edirik, xəyalımız
göylərə uçduqca yaşadığımız
ana torpağı, onun yaratdığı insan
adlı böyük ne'məti daha çox sevirik,
öz varlığımız və tariximiz ilə
fəxr edirik.
Üzeyir
sənətinin dili bütün xalqlar üçün
aydındır. Avropa musiqi mədəniyyətindən,
xüsusən böyük və xeyirxah rus xalqının
zəngin musiqi mədəniyyətindən məharətlə
istifadə edən bu sənətkar, bütün
sovet xalqları üçün əziz və
doğmadır.
Heç
də təsadüfi deyil ki, Üzeyirin «Arşın
mal alan», «Koroğlu», «Əsli və Kərəm»,
«Şah Abbas və Xurşidbanu» kimi əsərləri
dünyanın əsas dillərinə tərcümə
edilmişdir. Bu əsərlər rus, erməni,
gürcü, fars, fransız, alman, ingilis, tatar,
tacik, uyğur, kürd, ləzgi, belorus, yəhudi,
qazax, Ukrayna, qırğız və başqa dillərə
tərcümə edilmişdir.
Üzeyir
sənəti kamala yetmiş bir sənətdir.
Lakin insan kamalının hüdudu olmadığı
kimi, sənət və yaradıcılığın
da hüdudu yoxdur.
Öz sənəti və hünəri ilə
bütün xalqın məhəbbətini qazanmaq,
Lenin partiyasının, Sovet dövlətinin e'tibarını
qazanmaq sənətkar üçün böyük
bir səadətdir.
Biz
Üzeyiri, onun unudulmaz əsərlərinə
görə, xalqımızın ən müqəddəs
arzu və əməllərini ifadə edən
sənətinə görə sonsuz bir məhəbbətlə
sevirik. Bir də ona görə sevirik ki, o özü
bizi, bütün sovet xalqını saf və
təmiz bir ürəklə sevirdi, o yalnız
bizim üçün yaşayıb yaradırdı.
Məşhur
rus şairi Nekrasov demişdir ki, şair olmaya
da bilərsən, lakin vətəndaş olmağa
məcbursan.
Üzeyir
ona görə böyük sənətkar oldu
ki, o böyük bir vətəndaş, həm
də sovet vətəndaşı idi!