Hər
xalq öz ictimai tarixinin gözəl səhifələri
ilə, insan mədəniyyətinin xəzinəsinə
bəxş etdiyi incilər, hədiyyələr,
yetirdiyi böyük şəxsiyyətlər və
dühalarla qanuni olaraq fəxr edir.
Biz, müasir azərbaycanlılar, xalqımızın,
milli mədəniyyətimizin ən parlaq bir dövründə
bir çox elm, fəlsəfə, ədəbiyyat
və incəsənət, dövlət və siyasət
adamlarımızla fəxr edirik, onların surətində
sosializm mədəniyyətimizin yaradıcılarını,
fədakar qəhrəmanlarını görürük.
Müasir Azərbaycan mədəniyyətinin ən
görkəmli və qabaqcıl bir siması olan
Üzeyir Hacıbəyovun adı ilə bütün
xalqımız fəxr edir.
Öz
şəxsi taleyini xalqın taleyi ilə səmimi
bağlayan, öz yaradıcılıq və həyat
qabiliyyətlərini xalq səadəti, xalq şərəfi
uğrunda sərf edən insanlar xalqın əbədi
məhəbbət və hörmətinə nail
olurlar. Böyük bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəyov da nəinki Azərbaycan xalqının,
bütün sovet xalqlarının hörmət
və məhəbbətini qazanmış məşhur
bir sənətkardı. Hələ neçə
min il bundan əvvəl dünyanın böyük
şe'r dühası, ölməz «İliada» və
«Odisseya»nın müəllifi Homer musiqinin insan
mə'nəviyyatına olan xeyirxah tə'sirindən
bəhs edərək demişdir ki, «mən insanların
ən mə'nalı vaxt keçirmələrini
onda görürəm ki, bütün ariflər
öz mənsəb və rütbələrindən
asılı olmayaraq, sıra ilə əyləşib
böyük bir ehtiram və diqqətlə öz
müğənnilərinə, bəstəkarlarına
qulaq assınlar».
Biz
bu gün fəxr edirik ki, Homerin o zaman ideal halında
arzu etdiyi yüksək sənət və ilhamın
aşiqi olan bu cəmiyyətin övladlarıyıq.
Üzeyir isə bu böyük xalq məclisinin
hörmətini qazanmış qüdrətli bir
bəstəkar idi.
Azərbaycan opera sənətinin banisi və atası
sayılan bəstəkarımızın həyat
və yaradıcılığı xalqımızın
inkişaf tarixinin böyük ictimai hadisələr
və ictimai inqilablar dövrünə təsadüf
etdi.
1905-ci
il inqilabı dövründə ölkəmizdə
gedən siyasi və ictimai toqquşmalar, gərgin
sinfi mübarizə tarixi, paytaxtımız Bakı
şəhərinin tarixə yazdığı
inqilabi qəhrəmanlıq səhifələri
bütün xalqımızın ictimai şüurunda
böyük bir dönüş yaratdı. O zamankı
mütləqiyyətə, kapitalizm və feodalizm
cəmiyyətinin amansız qanunlarına qarşı,
ictimai ədalətsizlik və haqsızlığa
qarşı, əməkçi xalqın qəzəb
və kin dalğaları bir ümman kimi təlatümə
gəldi. O vaxt Üzeyirin adi müəllim sifətində
çalışdığı Bibiheybət mə'dənlərində
al bayraqlı barrikadaların «azadlıq və istiqlaliyyət»
şüarlarının dalğaları nəinki
bütün Qafqaza və Cənubi Rusiya şəhərlərinə,
eləcə də İran, Əfqanıstan, hətta
uzaq Hindistanın Bombey şəhərinə kimi
yayıldı. Bakının inqilab sədaları
bir çox Şərq ölkələrinin ictimai
və siyasi şüurunda böyük bir dönüş
yaratdı. O dövrdən başlayaraq Azərbaycan
xalqı içərisindən Molla Nəsrəddin,
Mirzə Ələkbər Sabir, Nəcəfbəy
Vəzirov, Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev,
Məmməd Səid Ordubadi, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiq, Süleyman Sani Axundov və başqaları
kimi demokratik Azərbaycan ziyalılarının
qüdrətli bir axını yarandı. Bu böyük
qələm sahibləri çar mütləqiyyətinin
sönük varlığını, kapitalistlərin
və mülkədarların zülmünü,
cəhalət və nadanlığın zülmət
kabusunu böyük bir nifrət ehtirası ilə
qamçılamağa başladılar. 1905-ci il
ərəfəsində yaranmış demokratik
Azərbaycan ziyalılarının məşhur
simalarından biri də Üzeyir Hacıbəyov
oldu. O, ictimai həyatımızın mübarizə
səhnəsinə böyük bir bəstəkar,
həm də iste'dadlı bir dramaturq kimi atıldı.
XII əsrdə Nizami Gəncəvinin, XVI əsrdə
isə Füzuli qələminin qüdrətilə
bütün dünyada şöhrət qazanmış
bir qədim ərəb əfsanəsi XX əsrdə
Üzeyir Hacıbəyovun musiqi fırçası
ilə bir daha şöhrətləndi, bütün
Qafqaz və Şərq xalqlarının dillərində
dastan oldu. Füzuli şe'rinin əzəmət
və romantikası Üzeyir musiqisinin qanadlarında
bir daha ucaldı, əngin üfüqlər aşdı.
Üzeyirin
«Leyli və Məcnun» operasının yaranması
heç də təsadüfi deyildi. «Azad şəxsiyyət
və azad məhəbbət» problemi min illərdən
bəri davam edən sinifli cəmiyyət tarixində
ən böyük sənət dühalarını
düşündürən bir mövzu, həm
də ümumbəşəri bir mövzu olmuşdur.
«Leyli və Məcnun» operası azad fikir, azad eşq
uğrunda faciələr keçirən, fəlakətlərə
düçar olan insanlığın, o cümlədən
Azərbaycan xalqının o zamankı mə'nəvi
məhkumluğunu rübabi bir musiqi dili ilə
tərənnüm etdi, humanizmi təhqir edən
sinifli cəmiyyət ən'ənələrini
qamçıladı. Üzeyir bu dastanın yüksək
əməllərinə və arzularına Azərbaycan
xalq musiqisinin əzəmət və cəlalı
ilə yeni bir təravət gətirdi, onu XX əsr
insanlarının zövqünə uyğun, mə'nəvi
tələb və həyəcanlarına müvafiq
bir ahənglə yenidən yaratdı. İstər
Məcnunun, istərsə də Leylinin ürək
yaxıcı ariyalarını dinlədiyimiz zaman,
biz, onların əynində gördüyümüz
ərəb qiyafələrini unutduğumuz kimi,
hadisənin də ən qədim ərəb mənşəyini
unuduruq, çünki onların ağzından eşitdiyimiz
doğma səslər, doğma avazlar,heyratılar,
şikəstələr və bayatılar, Leylini
və Məcnunu bizə Azərbaycan oğlu və
Azərbaycan qızı kimi təqdim edir. Odur ki,
«Leyli və Məcnun» dastanının istər
bədii söz mətni, istərsə də musiqisi
tam mə'nasilə Azərbaycan xalqının orijinal
mə'nəvi məhsuludur, onun milli şe'r və
musiqi mədəniyyətinin gözəl bir incisidir,
artıq sadə bir ərəb əfsanəsi deyil,
Füzuli şe'rinin və Üzeyir musiqi lisanının
yaratdığı, tam mə'nasilə orijinal,
Azərbaycan xalqının fikir və ürək
məhsuludur.
Biz
müəllifin «O olmasın, bu olsun», yaxud «Arşın
mal alan» operettalarına baxdığımız
zaman, onun nəinki mahir bir bəstəkar, həm
də çox mə'nalı, həyat və insanların
ruhunu təşrih edən iste'dadlı bir dramaturq
olduğunu da görürük. Molyer və M. F.
Axundovun komediya qüdrətilə səslənən
«Məşədi İbad» operettası o zamankı
ədəbiyyatımızın hakim üslubu olan
tənqidi realizm ruhunda yazılmış bir əsərdir.
Orada, təbiəti xəsis, xalq və vətən
mənafeyindən məhrum, mənəvi yoxsulluğun
bariz nümayəndəsi olan məşədi
ibadlar, pulun və cibin hakim olduğu çirkin bir
cəmiyyət məharətlə ifşa edilir,
onların gülünc siması-musiqili komediya
vasitəsilə ifadə olunur. Həmin əsərdə
qəzetçi Rza, «intelligent» Həsən simasında,
osmanlı dili və başqa xarici dillər tə'sirilə
öz ana dilindən uzaqlaşmış, öz
xalqının həyat və tarixinə təhqirlə
baxan satqın və şərəfsiz burjua ziyalıları
məharətlə ifşa edilir.
Bu ideya Molla Nəsrəddinin məşhur «Anamın
kitabı» əsərində inkişaf etdirilir,
daha yüksək bir dramaturji formaya salınır.
Üzeyirin
inqilaba qədər yazmış olduğu bu əsərlər
xalqımızın ictimai şüur oyanışında,
köhnə dünyava köhnə əxlaqın
sarsıldılması uğrunda nəinki Azərbaycan
şəraitində, bəlkə bütün Yaxın
Şərq aləmində inqilabi və mütərəqqi
bir rol oynamaqla, musiqili komediya janrı yeni janr olaraq,
həm də kütləvi bir musiqi janrı olaraq
birinci dəfə Azərbaycanda, Üzeyir qələminin
qüdrətilə yaradıldı.
Bu əsərlərin istər yaradılışında,
istərsə də tamaşaya qoyulması uğrunda
müəllif bir çox məşəqqətlərə,
iztirablara sinə gərdi. Çar mütləqiyyətinin
ağır illərində nə dövlət,
nə də milli burjuaziya tərəfindən heç
bir maddi və mə'nəvi kömək görməyən
bəstəkarın milli opera yaratmaq təşəbbüsləri
hər yerdə tə'qib olunur, mürtəce və
qaragüruhların hücumlarına rast gəlirdi.
Bu kütbaşların, yoxsul təbiətlərin
hakim olduğu bir dövr, üfüqlərini qara
zülmət sarmış bir dünya sənətkarın
böyük iradəsini qıra bilmədi, onun
yaratmaq eşqini söndürə bilmədi, çünki
Üzeyir öz xalqının günəşli,
gündüzlü sabahına, onun böyük
istiqbalına inanırdı, xalqın azadlıq
və qurtuluş gününü səbirsizliklə
gözləyirdi.