Böyük
bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycan
xalqının musiqi xəzinəsini və sovet
musiqi mədəniyətini zənginləşdirən
bir irs qoyub getmişdir. Müasir Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin elə bir sahəsi
yoxdur ki, Üzeyir Hacıbəyovun adı ilə
bağlı olmasın. Azərbaycan professional
musiqi sənətinin banisi Üzeyir Hacıbəyov
musiqi sənəti sahəsində Azərbaycanda
Sovet hakimiyyəti qurulana qədər mövcud
olmayan musiqi kollektivlərinin də bilavasitə
ilk təşkilatçısı və rəhbəridir.
Azərbaycanda
Sovet hakimiyyətinin qurulması ilə xalqımızın
həyatında, iqtisadiyyat və mədəniyyətin
bütün sahələrində böyük
nailiyyətlər dövrü başlandı.
Bakıda ilk Azərbaycan musiqi texnikumu da Sovet
hakimiyyətinin ilk illərində yaradıldı.
Bir çox ifaçı musiqiçilərin və
bəstəkarların musiqi təhsili almağa
başladıqları bu məktəbin təşkilatçısı
və rəhbəri də Üzeyir Hacıbəyovdur.
O
vaxta qədər musiqi məktəbi və musiqi
təhsilinin nə demək olduğunu bilməyən
azərbaycanlılar bu məktəbə axın-axın
gəlməyə başladılar. Mən də
1924-cü ilin fevralında bu məktəbə
qəbul edildim.
1925-ci
il may ayının 22-də Azərbaycan Dövlət
Opera Teatrının binasında musiqi texnikumu
ilk yaradıcılıq hesabat gecəsi keçirirdi.
Bu gecədə musiqi məktəbi şagirdlərindən
təşkil olunmuş ilk Azərbaycan simfonik
orkestrinin müşayiətilə «Arşın
mal alan» musiqili komediyası tamaşaya qoyuldu.
Orkestrin dirijoru Üzeyirbəy idi. Orkestrdə
Asəf Zeynallı, Əfrasiyab Bədəlbəyli,
Əşrəf Həsənov, Mir Cabbar Miryəhyayev
(sonralar yazıçı olmuş), Fuad Əfəndiyev
(sonralar məşhur cərrah olmuş), İsmayıl
Axundov (sonralar respublikanın xalq rəssamı
olmuş) və başqaları iştirak edirdilər.
Mən də həmin orkestrdə notla tar çalırdım.
Tamaşa çox böyük müvəffəqiyyətlə
keçib, milli mədəniyyət bayramına
çevrildi.
Hamı
Azərbaycan mədəniyyətinin bu yeni qələbəsi
münasibətilə Üzeyir müəllimi
alqışlayır, təbrik edirdi. Sevinc hissi
ilə dolu ürəklər, şadlıqdan
ixtiyarsız yaşaran gözlər bu gözəl
şəraiti yaradan Kommunist Partiyası və
Sovet hökumətinə, sevimli müəllim
və bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyova
minnətdarlıq hissi ilə dolu idi.
1926-cı
ildə musiqi texnikumu əsasında ilk Azərbaycan
ali musiqi məktəbi—Dövlət Konservatoriyası
yaradıldı. Konservatoriyanın rektoru vəzifəsinə
Üzeyirbəy tə'yin olundu və ömrünün
axırına qədər, öz yaradıcılıq
işləri ilə yanaşı, Azərbaycanda
yüksək ixtisaslı musiqiçi kadrlar hazırlanmasına
bilavasitə rəhbərlik etdi.
Üzeyirbəy
əvvəllər musiqi texnikumunda, sonralar isə
Konservatoriyada notla tar və harmoniya dərsləri
aparırdı. Mən həm notla tar çalmağı
və həm də harmoniyanı Üzeyirbəyin
sinfində keçirdim. 1931-ci ildə Asəf Zeynallı,
Fuad Əfəndiyev, Əşrəf Həsənov
və mən Üzeyirbəyin bilavasitə rəhbərliyi
və redaksiyası ilə ilk dəfə olaraq
Azərbaycan dilində «İbtidai not savadı»
adlı musiqi dərsliyi yazıb çap etdirdik.
O zamanlar Üzeyirbəy bizə sinifdə Azərbaycan
muğamlarının «çox maraqlı» qanunauyğun
quruluşlarından söhbət açır
və özünün Azərbaycan muğamları
üzərindəki yaradıcılıq müşahidələrindən
danışıb, misallar göstərirdi. Bu
«söhbətlər» get-gedə təkmilləşərək,
indi hamımızın bildiyi «Azərbaycan xalq
musiqisinin əsasları» adlı müstəqil
bir musiqi fənninə çevrildi.
Asəf
Zeynallının «Ölkəm» romansı həmin
illər Üzeyirbəyin sinfində muğamlar
haqqındakı «söhbət»lərinin məhsuludur.
Üzeyir
Hacıbəyov 1926—27-ci illərdə konservatoriya
tələbələrini toplayaraq, 80 nəfərdən
ibarət ilk «çoxsəsli» Azərbaycan xor kollektivi
təşkil etdi. Xorun repertuarına xalq mahnıları
ilə yanaşı, orijinal əsərlər
və qardaş xalqların mahnıları daxil
edilirdi. Bu kollektiv o zaman mədəniyyət saraylarında
və bə'zən rəsmi ictimai yığıncaqlarda
çıxış edərək, azərbaycanlı
dinləyiciləri tədricən çoxsəsli
xor əsərlərinə qulaq asmağa alışdırır
və geniş dinləyicilərin hüsn-rəğbətini
qazanırdı.
İlk
Azərbaycan musiqi texnikumunda Üzeyir Hacıbəyovun
təşəbbüsü nəticəsində
Avropa alətləri ilə yanaşı, Azərbaycan
xalq musiqi alətləri—tar, kamança, habelə
xanəndə sinifləri də təşkil
olunmuşdu. Burada xalq çalğı alətlərində
muğamat və xalq musiqi yaradıcılığı
öyrənilməklə bərabər, Azərbaycan
xalq çalğı alətlərində notla
çalmaq da tədris proqramına daxil edildi. Sonralar,
1931-ci ildə həmin siniflərdə təhsil
alan tələbələrin qüvvəsi ilə
Azərbaycan radio komitəsində Üzeyir Hacıbəyovun
rəhbərliyi ilə «Birinci notlu Azərbaycan
xalq çalğı alətləri orkestri» yaradıldı.
Üzeyirbəy bu orkestr vasitəsilə geniş
dinləyici kütləsini başqa xalqların,
xüsusən rus xalqının musiqi mədəniyyətinin
münasib nümunələri ilə tanış
etmək və dinləyicilərdə tədricən
daha yüksək və mürəkkəb formalı
musiqi əsərlərinə maraq oyatmaq məqsədlərini
daşıyırdı. Buna görə də
xalq çalğı alətləri orkestrinin repertuarına
Azərbaycan musiqisi ilə yanaşı, tədriclə
rus klassikləri Qlinka, Çaykovski, Küi, İppolitov-İvanov,
qardaş xalqların bəstəkarları Spendiarov,
Paliaşvili, Sovet bəstəkarları Dunayevski,
Novikov, Solovyov-Sedoy, Knipper, Qliyer, Xaçaturyan,
Qərbi Avropa klassikləri Quno, Verdi, Şubert,
Motsart, Bize, Brams və başqalarının əsərləri
daxil edilmişdir.
1938-ci
ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyündə «Arşın mal alan»
operettası həmin xalq çalğı alətləri
orkestrinin müşayiəti ilə ifa olunmuş
və Moskva dinləyiciləri tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişdir. Sonralar
müxtəlif illərdə bu orkestr Zaqafqaziya
musiqi baharlarında, Azərbaycan və SSRİ
Bəstəkarlar İttifaqının plenumlarında,
qardaş respublikalara olan qastrollarda müvəffəqiyyətlə
çıxış etmiş, gənc Azərbaycan
bəstəkarlarının əsərlərini
geniş dinləyici kütlələrinə
çatdırmışdır. Bu kollektiv Üzeyir
Hacıbəyovun ən qiymətli yadigarlarından
biridir.
Azərbaycan
musiqisi indi sovet musiqi mədəniyyətinin ön
cərgələrində durur. Azərbaycan bəstəkarlarının
əsərləri vətənimizin xaricində
də şöhrət qazanmışdır.
Azərbaycan
bəstəkarları və musiqiçiləri musiqi
mədəniyyətimizin hər sahəsində əldə
etdikləri müvəffəqiyyətlərdə
böyük bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyovun
misilsiz əməyini hiss edir və onun əziz xatirəsini
öz qəlblərində böyük hörmət
və dərin məhəbbət hissi ilə yaşadırlar.