Üzeyir
Hacıbəyov haqqında çox yazılmışdır.
Amma elə güman edirəm ki, onunla görüşmək
imkanı tapan hər kəs çox şey danışa
bilər və öz xatirələri ilə Azərbaycan
musiqisi tarixində qeyri-adi rol oynamış gözəl
musiqiçi və insan haqqında təsəvvürü
zənginləşdirə bilər. Odur ki, mən
də unudulmaz Üzeyirbəyin həmişəlik
xatirimdə qalmış bə'zi həyat səhifələrini
oxuculara çatdırmaq istəyirəm.
1922—1923-cü
illərdə —BXMŞ musiqi texnikumunun fortepiano
şö'bəsinin tələbəsi olan zaman
məni qadın seminariyasında (təhsil proqramına
ilk dəfə daxil edilmiş) fortepiano üzrə
məşğələ aparmağa də'vət
etdilər. Şübhəsiz, böyük iş
stajı və təcrübəsi olan mütəxəssis
musiqiçilər çox idi, lakin məni yəqin
ona görə seçmişdilər ki, həm
ana dilini, həm də rus dilini bilirdim; deməli,
rus dilini bilməyən qızlara dərslərində
kömək edə bilərdim.
Seminariyada
musiqi məşğələlərinin proqrama
daxil edilməsi göstərirdi ki, məktəb
rəhbərliyi gələcək mütəxəssislərin
hərtərəfli formalaşmasında musiqinin
də az rol oynamadığını başa
düşən şəxslər idi.
Seminariyaya
Mədinə xanım Qiyasbəyova, onun müavini
Göhər xanım Usubova başçılıq
edirdilər. Müəllimlər arasında Xədicə
xanım Ağayeva, Şəfiqə xanım
Əfəndizadə, Naimə xanım Qazıyeva
kimi yüksək ixtisaslı mütəxəssislər,
Fatma xanım Murzəbəyova, Badisəba xanım
Köçərli kimi tərbiyəçilər
var idi. Məhz bu seminariyada ilk dəfə Üzeyir
Hacıbəyovla görüşdüm. O, qızlardan
əvvəlcə kiçik xor təşkil etmiş,
sonralar isə tədricən bu xor, məktəbliləri
Azərbaycan bəstəkarlarının əsərləri
ilə tanış edən və klublarda çıxış
edən böyük ifaçı kollektivinə
çevrilmişdi.
Bir
dəfə məşğələ zamanı
Üzeyirbəy sinfə girdi və mənim xorun
işində akkompaniator kimi iştirak edib etmədiyimi
soruşdu. Təbii, mən bunu çox arzu edərdim,
amma bu rolda ilk dəfə çıxış
edəcəyimdən qorxurdum ki, işin öhdəsindən
gələ biləcəyəmmi? Həmişə
olduğu kimi, Üzeyirbəy köməyimə
çatdı. Mənə notlar verdi və iki gün
sonra məni dinləyib, musiqinin xarakteri və
tempi haqqında göstəriş verdi, məşqə
gəlməyimi təklif etdi. Həmin vaxtdan başlayaraq
mən seminariya xorunun geniş çıxışlarının
daimi iştirakçısı oldum. Üzeyirbəylə
işləmək çox asan idi, çünki
onun bütün göstərişləri həmişə
məntiqdən, böyük sənətkarın
öz işini yaxşı bilməsindən doğurdu.
Mən
Üzeyirbəyin özünün gözəl,
ecazkar musiqisi ilə, habelə xalq mahnıları
ilə tanış oldum. Qızlar Üzeyir Hacıbəyovun
gözəl musiqisi ilə insanı heyran edən
«Əsli və Kərəm» operasından «Axşam
oldu», «Leyli və Məcnun» operasından tə'sirli
və ifadəli «Şəbi-hicran» xorlarını,
habelə «Şah Abbas və Xurşidbanu» operasından
Xurşidbanunun gözəl melodiyalı ariyasını
unison tərzdə hüznlü və səmimiyyətlə
oxuyurdular.
Üzeyirbəy
xorla həmişə həvəslə çıxış
edirdi. O, musiqinin kütlələr arasında
geniş yayılmasına böyük əhəmiyyət
verirdi. Üzeyirbəyə xas olan yumor həmişə
insanı fərəhləndirir və ona nikbin
ruh aşılayırdı. Bir dəfə ona
verdiyim: «Üzeyirbəy, lütfən, sabah axşam
mən işdən azad ola bilərəmmi?» sualına
çox ciddi tərzdə belə cavab verdi: «Əlbəttə,
əlbəttə, amma mütləq evdə olun».
Bundan belə bir nəticə çıxırdı
ki, yə'ni azad deyiləm.
1926-cı
ildə onun rəhbərlik etdiyi musiqi texnikumu
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası ilə
birləşəndən sonra biz, demək olar,
hər gün onunla görüşürdük.
O,
unudulmaz şəxsiyyət, heç bir məsələni
cavabsız qoymayan, həmişə lazım olan
anlarda məsləhət verə bilən, köməklik
göstərən adam idi.
Mən
onillik musiqi məktəbinin direktoru olduğum
zaman Üzeyirbəy xahiş etdi ki, Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının tədris
hissə üzrə müavini vəzifəsini
öhdəmə götürüm. Vəziyyət
elə idi ki, müvəqqəti olsa da razılaşmalı
idim. Ağır iş məni çox məşğul
edirdi, buna görə də məktəb direktoru
işinə vaxtım çatmırdı. Bir müddətdən
sonra Üzeyirbəyə müraciət etdim ki,
konservatoriya direktorunun müavini vəzifəsindən
məni azad etsin. Üzeyirbəy çox sakitliklə
məndən soruşdu: həqiqətənmi
yeni vəzifəniz konservatoriya üçün
kadrlar hazırlığı işinə mane
olur? Mən çalışdım ki, öz nöqteyi-nəzərimi
izah edim; dedim: mənə elə gəlir ki, hazırda
məktəbdə qalıb işləməyim
daha münasibdir. Ali məktəb üçün
bilavasitə kadrlar hazırlayan onillik musiqi məktəbinə
böyük əhəmiyyət verən Üzeyirbəy
təklif etdi ki, onunla birlikdə Azərbaycan
SSR Nazirlər Soveti yanında İncəsənət
İşləri İdarəsinə gedim. İncəsənət
İşləri İdarəsinin rəisi M. İbrahimovun
kabinetinə girəndə Üzeyirbəy mənim
konservatoriyanın direktoru müavini vəzifəsindən
azad olunmağımı xahiş etdi. Mirzə
İbrahimov belə bir gözlənilməz xahişə
təəccüb etdi və soruşdu: «Üzeyirbəy,
siz özünüz Kövkəb xanımın
namizədliyini çox xahiş etmisiniz, bəs
indi niyə belə?». Üzeyirbəy çox qısa
cavab verdi: «Kövkəb xanım dedi ki, onun yeri
məktəbdir, mən də onunla razılaşdım».
Bu cür yalnız Üzeyirbəy, yüksək
ixtisaslı gənc musiqiçi kadrları hazırlanmasının
rol və əhəmiyyətini dərindən
başa düşən bir şəxs hərəkət
edə bilərdi.
Onun
adamlara humanist münasibəti, tələbələrin
inkişafına göstərdiyi qayğı
həmişə onun hərəkətlərində
öz əksini tapırdı. Misal üçün,
40-cı illərin əvvəllərində konservatoriya
kiçik bir salonda (Torqovı döngəsində)
yerləşdiyi zaman gün-günorta çağı
Üzeyirbəy məndən xahiş etdi ki, sinif-kabinetinə
gəlim. Onun yanına gəldikdə Üzeyirbəylə
və onunla qarşı-qarşıya əyləşmiş
sadə geyimli, mənə tanış olmayan
cavan bir oğlanla salamlaşdım. Üzeyirbəy
bizi bir-birimizə təqdim etdi və məndən
soruşdu: «Siz konsert təşkil edə bilərsinizmi?
Gənc pianoçu konservatoriya tələbələri
üçün İ. S. Baxın prelüd və
fuqalarından ibarət silsilə əsərlərini
çalmaq istəyir». Bu gənc pianoçunun adı
və familiyası Svyatoslav Rixter idi. Mən o
zaman S. Rixteri üzdən tanımırdım,
amma 30-cu illərin ortalarında Moskvada olarkən
eşitmişdim ki, Henrix Qustavoviç Neyqauzun
tələbələri arasında iste'dadlı
bir pianoçu var. Müəyyən dövrə
kimi Neyqauz onu heç kəsə göstərmək
istəmirdi. Konsert təşkil etməyə
böyük məmnuniyyətlə razı oldum
və Rixterlə birlikdə salona keçdim ki,
royalı yoxlasın. S. Rixterin proqramı çox
geniş idi. Bu proqram iki konsert həcmində
idi. Salon ağzınadək dinləyicilərlə
dolmuşdu. Qapıları açıq qoyduq ki,
tələbələr siniflərə də,
vestibülə də, keçidlərə də
toplaşa bilsinlər. Bütün dinləyicilar
Baxın əsərlərinin ifasına heyran
qalmışdılar və pianoçuya öz
dərin minnətdarlıqlarını bildirirdilər.
Konsert qurtardıqdan sonra S. Rixter Üzeyirbəyin
yanına gəlib, çox səmimi qəbul üçün
öz qızğın təşəkkürünü
bildirdi. Öz növbəsində biz də Üzeyirbəyin
gənc pianoçuya ona xas olan xeyirxah münasibət
bəslədiyini, müəllim və tələbələrə
belə unudulmaz musiqiçini dinləmək imkanı
yaratdığına görə minnətdarlıq
etdik. S. Rixter kabinetdən çıxdıqdan
sonra Üzeyirbəy məndən xahiş etdi
ki, qalım. Onun sözləri indiki kimi yadımdadır:
«Kövkəb xanım, mənim sözlərimi
yadda saxlayın! Bu gənci böyük gələcək
gözləyir. Belə uzaq yerə gəlib təmənnasız
çalmaq hər kəsə xas olan cəhət
deyil. O, əsil musiqiçidir». Nəhayət,
1943-cü, 1945-ci illərdə Üzeyirbəy
«Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları» adlı
böyük əsəri üzərində işlədiyi
zaman mətnin gələcək redaktoru kimi onunla
tez-tez görüşürdüm. Üzeyirbəylə
işlədiyim illər mənim həyatımın
ən yaxşı, ən maraqlı dövrüdür.
Gözəl musiqiçi ilə görüşlər
məndən ötrü əsil məktəbə
çevrildi, xalq musiqisinin qiymətsiz bədii
keyfiyyətlərini yeni tərzdə dərk
etməyə məni məcbur etdi. Üzeyirbəy
öz biliyini və incə müşahidələrini
həmişə həvəslə bölüşürdü.
Üzeyir Hacıbəyovun kitabı Azərbaycan
musiqisini öyrənmək üçün ən
zəruri bir dərsliyə çevrilmişdir.
O, Azərbaycan musiqisinin şifahi ən'ənələrinin
qanunauyğunluqlarını geniş musiqiçilər
üçün açmışdır.
Bu
kitabın köməyi ilə indi də Azərbaycan
musiqisinin əsasları öyrənilir. Mən
çox xoşbəxtəm ki, böyük bəstəkar-alimlə
birlikdə işləmək mənə nəsib
olmuşdur.