1943-cü
ildə C.Cabbarlı adına Azərbaycan teatr
muzeyinin açılışına hazırlıq
görülürdü. Muzeyin ekspozisiyasında
böyük bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəyovun da portreti olmalı idi. Bu şərəfli
iş muzeyin rəhbərliyi, daha dəqiq desək,
Sona xanım Cabbarlı tərəfindən mənə
tapşırılmışdı.
Mən
portreti naturadan çəkmək qərarına
gəlmişdim. Lakin mə'lum oldu ki, Üzeyir
bu barədə heç nə eşitmək istəmir.
Hansı rəssam ondan şəklini çəkməyə
razılıq verməsini xahiş edirdisə,
rədd cavabı alırdı.
Beləliklə
məsələ böyüdü və gedib
çatdı incəsənət işləri
idarəsinə. Xeyli danışıq və
təbliğdən sonra Üzeyirin bu işə
razılıq verməsi xəbəri mənə
çatanda sevinc qarışıq həyəcan
keçirməyə başladım. Azərbaycan
musiqi fondunun direktoru Ramazan Xəlilovla əlaqə
saxlayıb, tə'yin edilmiş vaxtdan da bir qədər
əvvəl konservatoriyanın köhnə binasına
gəldim. Üzeyirin kabinetində pəncərə
qabağında yerimi rahatlayaraq, molberti qurub, rəngləri
sahmanladım.
Üzeyir
kabinetə daxil olanda biz ehtiramla salamlaşdıq.
Günahkar adamlar kimi məndən səs çıxmırdı.
Ramazan isə iş ləvazimatımla Üzeyiri
tanış etməyə başladı. O, sağ
əlinin baş və şəhadət barmağı
ilə bığlarını sığallayaraq
dodaqaltı dedi: «Bilirəm, portret yaratmaq çətin
məsələdir, mürəkkəb işdir».
Sonra kresloya əyləşdi, əllərini
yana açdı, başını bir az qaldırıb
soruşdu: «Necə oturmalıyam?» Mən tez cavab
verdim:«Elə bu cür sərbəst».
Kömürü
əlimə alıb cəld işə başladım.
Kabineti sakitlik bürümüşdü. Yalnız
kömürün kətan parçası cızmasının
səsi gəlirdi.
Otaqdakı
sakitliyi Üzeyir özü pozdu: «Deyəsən
iş pis getmir. Mən öz surətimi görməyə
başlayıram».
Düzü,
əvvəlcə təəccübləndim,
sonra birdən yadıma düşdü ki, kətan
çox nazik olduğuna görə şəffaflıqdan
işığı arxaya buraxır və orada
çəkdiyim cizgilər əks olunur.
Həcm
e'tibarı ilə çox da böyük olmayan
bu portreti üç günə qurtardım və
muzeyin tələsdiyinə baxmayaraq, bəstəkara
bağışladım. Mən hiss edirdim ki,
Üzeyir Hacıbəyov portreti çox bəyənib...
Tezliklə
muzey üçün ikinci, həcm e'tibarı
ilə böyük portreti başladıq. Bu dəfə
kabinetdəki iş masasının arxasında,
tünd qırmızı xalçanın fonunda
o, əllərinin barmaqlarını bir-birinə
keçirib əyləşdi və yavaşca dedi:
«İndi də belə oturaq». Poza mənim çox
xoşuma gəldi. Lakin bu portretin də maraqlı
bir macərası olmuşdur.
İşimizi
təzə qurtarmışdıq. Üzeyirə
bir balaca soyuq dəydi. 0, iki-üç gün
işə çıxmadı. Həmin günlər
kabinet bağlı qalmışdı. Arada mən
gəlib öz iş ləvazimatımı aparırdım.
Elə oldu ki, gedəndə portreti iş masasının
arxasındakı stulun üstündə, həmin
divar xalçasına söykəyib getdim. Vaxtdan
istifadə edərək rənglərin qurumasını
gözləyirdim. Ertəsi gün Üzeyir evdən
konservatoriyanın dəftərxanasına zəng
vurub nə isə soruşur. Bununla əlaqədar
olaraq kabinetin açarını xidmətçi
qadına verirlər ki, gedib nəyi isə gətirsin.
Xidmətçi qadın qapını açıb
içəri girir və cəld geri dönüb
dəftərxanaya qayıdır, Üzeyirin özünün
gəldiyi xəbərini verir.Təəccüblənirlər
ki, elə şey olmaz. Əvvəla, Üzeyir
xəstədir, ikincisi, telefon zəngindən
heç beş dəqiqə keçməyib, bu
tezliklə də gəlib çatmaq olar? Kimsə
tez gedib kabinetə yaxınlaşır. Qapının
açar yerindən baxıb görür ki, «doğrudan
da Üzeyir öz yerindədir». Bu dəfə
tədris hissə müdiri özü gedir və
kabineti açıb içəri girəndə,
öz e'tirafına görə, əvvəl çaşır,
sonra masa arxasındakının Üzeyirin özü
yox, onun portreti olduğunu görüb gülməyə
başlayır... Bu əhvalatı xeyli vaxt deyib
gülərdilər. Üzeyir isə deyərdi
ki, bax, ikinci portret özü müəllifsiz
imtahandan çıxdı.
1944-cü
ildə incəsənət muzeyi üçün
üçüncü portreti yenicə başlamışdıq
ki, Üzeyiri Moskvaya çağırdılar.
Hesablayıb gördük ki, onun Moskvadan qayıtması
və mənim Moskvaya dərsimə davam etmək
üçün yola düşməyim bir vaxta
düşür. Onda Üzeyir özünün
ən çox xoşuna gəldiyi fotoşəklindən
birini mənə bağışladı. O fotoşəklin
köməyi ilə üçüncü portreti
işləyib qurtardım. Amma sonra həmin portret
teatr muzeyinə, ikincisi isə incəsənət
muzeyinə verildi. Üzeyirin mənə verdiyi
fotonu göz bəbəyi kimi qoruyuram. Mənim
bağışladığım birinci portret
indiyədək onun evində asılıb. Bu
yaxında həmin portret müvəqqəti olaraq
Moskvadakı M.Qlinka muzeyinə göndərilib.
Böyük bəstəkarımızın yeni
portretini qurtarıb muzeyə göndərən
kimi, birinci portret yenə Üzeyirin öz evinə
qayıdacaq. M. Qlinka muzeyi üçün yaratdığım
portreti 1944-cü ildə çəkdiyim akvarel
eskizə əsasən işləyirəm. Həmin
eskizi Üzeyirlə bir yerdə müzakirə
etmişdik və hətta onun bə'zi qeydlərini
indiyədək unutmamışam.
Xatirimdədir,
tənəffüslərdə müxtəlif
görüşlər olurdu. Müğənnilər
və solistlər tez-tez böyük müəllimin
yanına məsləhətə gəlirdilər.
Bə'zən Üzeyir deyirdi: «Bu tənəffüsdə
Mikayıla bir konsert verəcəyik». Doğrudan
da elə olardı. Müğənnilərin
ifasını mən də dinləyərdim.
Fikrət Əmirov, Niyazi, Soltan Hacıbəyov,
Süleyman Ələsgərov, Əşrəf
Abbasov, Hacı Xanməmmədov və bir çox
bəstəkar dostlarımla yaxınlığımız
elə o günlərdən başlanmışdır.
Üzeyir
öz tələbələrini ata məhəbbəti
ilə, diqqətlə dinləyir və onlara
böyük qayğıkeşliklə göstərişlər
verirdi. Gənc bəstəkar qızları—Ağabacını,
Ədiləni, Şəfiqəni öz doğma
qızları kimi mehribanlıqla dinləyirdi.
Bir
gün növbəti tənəffüslərin
birini yarıda kəsməli olduq. Üzeyir dedi
ki, bu gün Mikayılı operaya aparırıq,
məşhur italyan bəstəkarı Rossininin
«Seviliya bərbəri» ilk dəfə ana dilimizdə
Azərbaycan səhnəsində göstərilir,
gedəyin baxışa. Gündüz saat 12-də
operaya gəldik. Fiqaro partiyasını Ağababa
Bünyadzadə məharətlə ifa edirdi.
Onun ifasında Fiqaronun kavatinası elə bu gündən
dinləyicilərin qəlbinə iz saldı.
Üzeyir gənc Ağababanın nadir səsinə
və səhnə iste'dadına böyük qiymət
verirdi. Yadımdadır, bəstəkar Koroğlunun
partiyasına ikinci bir variant, yə'ni Bünyadzadənin
bariton səsinə uyğun yeni bir variant hazırlamaq
fikrinə də düşmüşdü.
Üzeyir
səhnədəki solistlərdən tutmuş
xorun ən sıravi üzvünə qədər
hamıya öz minnətdarlığını
bildirir və qeyd edirdi ki, onlarsız heç bir
müvəffəqiyyət qazanmaq olmaz. O, hamının
qeydinə qalardı, əlindən gələn
köməyi heç kəsdən əsirgəməzdi.
Üzeyir
kimi böyük qəlbli əsil insanın nəcibliyindən,
səxavətindən onu yaxından tanıyanlar
dastan yaza bilərlər. Üzeyir doğrudan
da öz xalqının böyük oğlu və
xadimi idi.
Böyük
Üzeyirlə görüşdüyüm, söhbət
etdiyim, onun portretlərini yaratdığım
günlər həyatımın ən əziz
xatirələridir.