Mən məktəbdə oxuyanda, bizim məktəbə
tazə bir molla təyin eləmişdilər. Yəni
bu molla «ekzamen» tutmuşdu və o «ekzamendə» heç
bir kəs onunla bərabər ola bilməmişdi.
Camaat belə deyir ki, dünyada heç bir elm yoxdur
ki, bu axund onu bilməmiş olsun. Bu sözləri
axund özü də təsdiq eləyib deyir ki:
— Mən bütün ülum və finuna darayam.
Kişi «dara» olmaya bilməzdi, çünki 8 il məktəbdə
oxuyub bircə dəfə də fələqqəyə2
düşməmişdi. Sonra ikmalıtəhsil üçün
İrana gedib 8 il də Təbrizdə oxumuşdu
və bədə Təbrizdən Tehrana yollanıb
4 il də orada və ondan 5 il Məşhəddə
və bunlardan başqa 4 il də İranın bir
şəhrində təhsil etmişdir ki, onun adı
yadımda qalmayıbdır.
Dərs vaxtında bu axund bəzi vaxt bizim ilə
dostana söhbətlər edərdi, böyük
səfərlərindən nəql edərdi, çox
şirin söhbət eylərdi.
Bir dəfə ondan soruşduq ki, axund İran böyükdür,
yoxsa Rusiya?
— Dedi: — Əgər İranın bu başından
düşəsən və gecə-gündüz
yol gedəsən və hər bir saatda 70 ağac3
yol eləyəsən və 70 il səfər eləyəsən,
hələ gəlib İranın yarısına
çatmazsan.
Dedik: — Axund, bəs ruslar yazırlar ki, İran Rusiyadan
20 dəfə balacadır.
Axund buna şerlə cavab verdi:
Ke ey nik-bəxt, an nə şeklemən əst
Vəlakin, qələm dər kəfe-doşmən
əst!4
Bir gün uşaqlardan.biri dedi:
—Axund, heç dəryanın dibini bilmək olar?
Axund dedi: — Budur mən 25 il oxumuşam və 25 il
sümük sındırıb bütün ülum
və finunə dara olmuşam, amma, indiyə qədər
bir kitabda görməmişəm ki, dəryanın
dibini bilən olsun.
Yoldaşlarımızdan biri dedi:
— Axund, bəs ruslar yazırlar ki, dəryanın
lap dərini 8 verstdir.
Axund güldü və bunu nəql etdi:
— Zərəfşan kitabında oxumuşam ki, İskəndəri-Zülqərneyn
dünyanın üzünü alandan sonra, istədi
ki, dəryaların dibini də alsın, ona görə
dəryanın içinə cumub 70 il yol getdi; nagah
burada bir adama rast gəldi ki, axtarır. Sual etdi ki,
sən nə axtarırsan. Dedi ki, 70 il bundan əvvəl
mənim əlimdən bu dəryaya bir balta düşüb,
dəryanın dibinə gedibdir. İndi mən gərək
bundan sonra 70 il yol gedəm ki, bəlkə dəryanın
dibinə çatam. İsgəndər-Zülqərineyn
bu əhvalatı eşidib səfərindən əl
çəkdi.
Yoldaşlarımızın içində bir «dələ-duzu»
vardı, dedi:
Axnud, hesab elmi oxumaq haramdır, yoxsa halal?
— Dedi: — Haramdır!
Dedi: — Bəs bu elm necə ki, məsələn,
mən istəyirəm biləm, cibimə nə qərdə
pul qoyum ki, putu 6 manatdan 2 kəllə qənd və
girvənkəsi 2 manatdan 5 kirvənkə çay
alıb, üstünə də nəqd 15 manat pul
qoyub bir axunda göndərim.
Axund dedi: — O cürə elmi oxumaq nə haramdır,
nə halal, ancaq savabdır.
Bu əhvalatdan sonra, gördük ki, fəziləti-axund
məlum şüd.
İştə 25 il oxumaq zarafat deyildir. 25 il—bir əsrin
dörddən biridir.
Qəzetəmizin dünənki nömrəsində
ədib və müəllim möhtərəm Firidun
bəy Köçərli çənabları oxuyan
uşaqlarımızın müşkül halından
bəhs edib, onlara bir çarə arayırlar. Ədadı
məktəblərdə və seminariyalarda oxumaq
istəyən, lakin pulsuzluq ucundan böylə nemətlərdən
məhrum qalmış uşaqların halı nə
qədər müşküldürsə, «student»
namilə ali məktəblərdə oxuyan və
ya oxumaq istəyən cavanlarımızın əhvalı
daha ağır, daha müşküldür.
Bundan əvvəl studentlərimizə ianə verib
kömək edənlər yenə az-çox olurdu,
amma hal-hazırda bu ianə mənbəyi Hər
yerdən quruyubdur, odur ki, təhsili-ali şövqündə
olan tələbələrimizin ədədi gündən-günə
artmaq əvəzinə gündən-günə
azalmağa üz qoyubdur. Bu xüsusda «Kaspi» qəzetəsində
müsəlman tələbələrindən Hacınski
cənabları öz zavallı yoldaşlarının
ağır halından bəhs edib, camaatı ianiyə
tək-lif eləyir. Lakin iş burasındadır
ki, belə ianələr ilə bu mühüm işə
əncam vermək olmaz. Burada elə bir iş görməlidir
ki, mövcud tələbələrimiz maddi cəhətdən
arxayın olub, təhsillərini bitirməklə
bərabər, ali məktəblərə girmək
istəyən cavanlarımız dəxi bu yolda maddi
cəhətdən məmaniyət görməsinlər.
Binəva cavanlarımız 7—8 il realnı və
gimnaziyalarda çalışıb, ikmal edib, şəhadətnamələr
almağa müvəffəq olurlar. Ali məktəblərə
girməyə haqq və ixtiyar qazanırlar. Amma pulları
olmadığına görə illər ilə qazanmış
olduqları haqdan əl çəkməyə məcbur
olurlar və ya nə olur-olsun, deyə ali məktəbləri
olan şəhərlərə rəvan olub, orada
da pulsuzluq cəhətdən min cürə əziyyət
və bəlalərə düçar olurlar və
yaxud məktəb haqqı vermədiyinə görə
ixrac olurlar.
Realni və gimnaziya qurtarmış tələbələrdən
başqa, bir də başqaları vardır ki, məsələn,
müəllimlərdən və ya məmurlardan
və ya xüsusi cavanlardan 2—3 il gecə və gündüz
Zəhmət çəkib yəhudi, erməni, gürcü,
rus cavanları ilə müsabiqə imtahanlarına
girib öz elmi və qabiliyyətləri sayəsində
attestat zrelosti adlanan şəhadətnamə ala
bilirlər. Bu şəhadətnaməni ala bilən
cavanların universitetə və darülfünunlara
qəbul edilməyə haqları olur; amma yenə
də pul işi aralıqda olduğuna görə,
bu binəvaların zəhmətləri özlərinə
qalır.
Bu cavanlardan bir çoxu olur ki, fövqəzzikr şəhadətnaməni
aldıqdan sonra, öz qulluğundan əl çəkib
təhsili ali dalınca gedir; lakin yenə də pulsuzluq
ucundan darülfünundan əl çəkib, əvvəlki
qulluğunu əlindən itirir.
Söz yoxdur ki, bu tələbələrin qeydinə
qalan yoxdur və heç kəs bunu nəzərə
almır ki, bizim nə qədər təhsili-ali
görmüş adamlarımız olsa, bir o qədər
millətimizdən ötrü yaxşıdır.
Əks surətdə, camaatımızın halı
yaman olar, ayaqlar altında qalarıq, məhv və
nabud olarıq. Bu sözlər boş söz deyildir,
acı həqiqətdir. Bu əsrdə elmsiz yaşamaq
mümkün deyildir, ona binaən, indidən çarə
axtarmalıdır ki, tələbələrimizin
oxumaq şərtləri təmin edilsin ki, onların
da ədədləri də ildən-ilə artsın.
Oxumuşlarımız çox olsun, Bir çox dəfə
cəmiyyətlərdə və qəzetələrdə
«Tələbələr sandığı» barəsində
danışıqlar olmuşdu və hələ
elə bir «sandıq» dəxi təşkil, olunmuşdu,
lakin biz bu günlərdə bir tələbənin
ağzından eşitdiyimiz «sandıq» sınıq
düşübdür, daha mövcud deyildir.
Tələbələr «sandığı» çox
gözəl bir şeydir, əlbəttə, əgər
camaatımızın maddi və mənəvi iştirakı
ilə belə bir sandıq təşkil olunub, doğru
əllərə verilsə və o sandığın
mədaxil və mənbələri təmin edilsə,
tələbələrimizin də ikmali-təhsil
işləri təmin edilmiş olar. İkmali-təhsil
etmiş olan tələbələrimizin hamısı
da olmasa, bir çoxu doktor, injener və sair olmaqla,
yaxşı maaş sahibi olarlar; ona binaən, haman
tələbələr özlərinə «sandıq»
tərəfindən sərf olunan məbləği
qism-qism «sandığa» iadə edə bilərlər
və bununla «sandığın» pulu da azalmaz, «sandıqdan»
sərf edilən pullar itib-batmaz, yenə haman sandığa
qayıdar.
Söz yoxdur ki, öz dolanacaqlarına kifayət
edən puldan başqa, fəzlə pulu olan adamlarımız
əgər o puldan cüzi bir şey çıxıb
sandığa daxil edərlərsə, haman sandıqda
külli pul əmələ gələr ki, onunla
bütün müstəhəqq tələbələrimizə
kömək etmək mümkün olar. Belə bir
sandıq təşkili barəsində dəfələrlə
qəzetələrdə və məclislərdə
sözlər olub, amma içindən bir şey çıxmayıbdır.
həmin məsələni təkrar yada salırıq,
zatən belə bir işin əmələ gətirilməsinə
ən möcud çəmiyyətlərimiz baş
qoşmalıdırlar.
1. Ruhanilərin avamlığını, öz mənfəətlərini
güddüklərini ifşa edən «Təhsil»
sərlövhəli felyeton «Tərəqqi» qəzetinin
1909-cu il 10 sentyabr tarixli 205-si nömrəsinin 3-cü
səhifəsində «Filankəs» təxəllüsü
ilə dərc olunmuşdur.
2. Falaqqa — o zaman mədrəsə və mollaxanalarda
«tərbiyələndirmə» vasitəsi idi. Nadins
və ya pis oxuyan uşaqların ayaqlarını
falaqqaya salıb çubuqla vurardılar.
3. Ağac — burada məsafə ölçüsüdür;
bir ağac təxminən bir kilometrə bərabərdi.
4. Ke ey nikbəxt, an nə şekle-mən əst,
Vəlakin qələm dər kəfe-doşmən
əst — farscadır, tərcüməsi: Ey xoşbəxt,
o mənim şəkilim deyil. Lakin qələm düşmən
əlindədir.
5. «Bu əsrdə elmsiz yaşamaq mümkün deyildir»
şüarı ilə tələbələrə
maddi kömək etməyə çağıran
«Tələbələr məsələsi» sərlövhəli
məqalə «Tərəqqi» qəzetinin 1909-cu il
17 sentyabr tarixli 211-ci nömrəsinin 2-ci səhifəsində
«Üzeyir» imzası ilə dərc olunmuşdur.