|
Yaradıcılığı
|
«Parlamentarizm» usulunu Rusiyada işlətmək,
görünür ki, çox çətin imiş.
Birinci dumanın tez bir zamanda dağılması
və bu ikiıcinin də bu yaxınlarda, şübhəsiz
dağılacağı və dumanın varlığında,
yoxluğunda Rusiyada şiddətlə davam edən
ayrı-ayrı və külliyyətli ixtişaşlar
və şurişlər və rus hürriyyətpərvərlərinin
minlərcə partiyalara bölünməsi və
nəhayət «rus milləti ittifaqı» adamlarının
bu axırlarda kəsbi-qüvvət edib, Rusiya azadlıq
hərəkətinə böyük bir sədd təşkil
etməsi belə bir fikir təlqin edir ki, Rusiyada
dövləti, sair dövlətlər kimi, parlamentarizm
üsuluna, guya, qabil deyilmiş. Bütün hadisələrin
hamısı bu silsiləyi-biintiha kimi görünür.
Heç ağlına gəlmir ki, bu qatillərin,
qarətlərin, hücumların, vuruşma və
toqquşmaların bir axırı olsun və Rusiyanın
məşrutiyyəti-tamə əsası üzrə
kəmali-sükunət və fəraqətlə
mədəni bir ömr sü-rəcək zəmani
elə bəid və uzaq görünür ki, onun
hüsul və vüsuli haman xəyali-xamə bənzəyir...
Rusiyadan artıq istibdad və üsuli-keyfi-mayəşayə
uğramış olan İranda parlamentarizm üsuli
nə qədər qeyri-mükəmməldirsə
də, yenə də əlan isbati-vücud etməklə
bərabər, böyük bir ümmid dəxi təlqin
edir ki, bu gün sabah İran mükəmməl və
müntəzəm bir hökuməti-məşrutə
olub da Asiyada Yaponiyanı tək qoymayacaqdır. Barı
heç olmasa İranda hökumətin də, məclisin
də əməl və rəftarından sızılan
və hiss edilən budur ki, bunların məqsədləri
doğrudan da məmləkəti əhya etmək
və diriltməyə tuşdur.
Rusiyada isə belə deyil. Burada sezilən və
hiss edilən bəlkə budur ki, Rusiya hökuməti
dumanı çağırdıqda onunla mübahisə
və mücadiləyə qalxıb, məmləkəti
idarə etməyə qadir olmadığını
isbata çalışmağı məram ittixaz edən
kimi, duma da «əksəriyyətlə» hökumət
ilə mübarizə və müharibəyə
girişib, bütün ixtiyaratı onun əlindən
almaq fikri ilə yığılıbmış.
Bu arada dəxi dumanın qanunsuzlığ və
hökumətin də içraat vəzifələri
yaddan çıxıb unudulmuş kimi görünür...
Duma yığıldıqdan bir qədər sonra
onun tezlikdə qovulacağı barəsində, təbiidir
ki, müxtəlif xəbərlər əşar
olunurdu. Lakin bir qədərdən sonra hökumət
dumaya dair zahirdə xeyirxahanə bir münasibət
göstərib də bu xəbərlərə bir
etibar qoymadı. Bəd dumanın 17 mayda taza saldat
yığmaq xüsusunda olan gizli məclisində
«Zurabov hadisəsi» adlı duma üçün qorxulu
bir hadisə vaqe olub, qovulmaq xəbərini müəkkəd
surətdə meydana çıxartdı. Lakin burada
dəxi duma sədri Qolovinin bu hadisə münasibətilə
ittixaz etdiyi politika hökumətə xoş gəlib,
dumanın «təqsiri əfv olundu» Qolovinin padşah
həzrətləri tərəfindən hüsni-qəbulu
hər kəsi bu barədə arxayın etdi. Amma
yenə də bu günlərdə qara xəbərlər
çıxmışdı ki, duma bu günlərdə
qovulacaqdır. Buna da səbəb «aqrarnıi» yer
və torpaq məsələsi ilə əfvi-ümumi
(aminisiya) məsələsini görürdülər.
Lakin Rusiya işlərinə ruslardan artıq bələdiyyət
kəsb etmiş əcnəbilərin qəzetələri
xəbərlərindən məlum oldu ki, Stolıpinin
fikri dumanı saxlamaqdır. Amma bu günlərdə
alınmış teleqraflara baxılarsa, daha şəksizdir
ki, duma ilə hökumət arasında böyük
bir ixtilaf vaqe olub da nəticəsində duma qovulacaqdır.
İş buradadır ki, hökumət indiyə
qədər razı ola bilməyibdir ki, məclisi-məbusan
üzvləri, yəni bütün məmləkətin
qanunsazları sair biz kimi «günahkar»lardan seçilmək
üçün barı, heç olmazsa, polis təərrüz
və təcavüzündən məsun və amanda
olmalıdırlar. Odur ki, hekumət pasxa bayramında
evlərinə qayıtmış olan duma üzvlərindən
bir neçəsini həbs etdirməkdə heç
bir şeydən çəkinmədiyi kimi, dumanın
sosial-demokrat fraksiyası əzalarından Ozulun mənzilini
də Peterburqda bir çox laübalilik ilə axtart-dırır,
özü söylədiyi üzrə bir çox
qeyri-məzur kağızlar və indiki idareyi-məmləkət
üçün təhlügəli olan bir çox
planlar və müsəlləh bir üsyan və
qiyam qaldırmaq üçün bir xeyli yazılar,
filanlar tapıbdır. İndi o zamandan bəridir
ki, hökumət dumanın sosial-demokrat fraksiyasına
əyri göz ilə baxıb, onların əzalarını
məxfi surətdə təhti-nəza-rətdən
buraxmayıb, təqib edirdi. Bugünki teleqramlardan
kamali-təəccüblə anlaşıldığına
görə, hökumət dumadan tələb edir
ki, bilatəxir dumanın bütün sosial-demokrat
fraksiyası kənar olunub məçlislərdə
hazır olmağa ixtiyarları olmasın. Və
bundan savayı onların 14 nəfəri də straja
təhti-nəzarətinə alınsın.
Dumanın sosial-demokrat fraksiyasında 50-dən artıq
üzvlər vardır. Bir bu qədər üzvlərin
duma məclislərindən kənar edilməsi tələbi
dumaya nə günə sui təsir edəcəyini
indidən anlamaq olar. Biz, bu zənnidəyik ki, əgər
hökumət bu tələbində israr edəcəksə,
duma ilə hökumət arasında böyük
bir ixtilaf vaqe olub, nəticəsində də duma
dağılacaqdır və dumanı guya, mühafizət
etməyə qeyrət edən kimi görünən
Stolıpinin politikası aşkar meydana qoyulacaqdır.
ORDAN-BURDAN
Əzizim Filankəs, bu günlərdə
mənim başıma məzəli biriş gəldi
ki, xəlvətcə sənə nəql edəcəyəm.
Sən özün bilirsən ki, mən həmişə
və hər yerdə və hər bir vəxt səhərdən
axşama kimi və axşamdan səhərə kimi
«millət-millət» deməkdən az qalmışdı
ki, dilimdə bir «millət» bitsin. Nə başını
ağrıdım daha (üzüm ayağıvun
altında) arvad-uşağı da təngə gətirmişdim
və nökər-nayıbı da bezar eləmişdim
və bazar adamı da məni yaxşı tanıyır,
çünki daha bizim ölkədə bir adam tapmazsan
ki, mən ona deməmiş olam ki: ay millət batdı,
millətin dərdi məni öldürdü, millətin
yolunda can qurban etmək lazımdır. Qə-rəz,
iş o məqamə gəlmişdi ki,—ayıb olmasın—arvad
mənə ağıl duvası yazdırmalı
olmuşdu.
Günlərin bir günü yatmışdım,
yuxumda gördüm ki, fərzən, böyük
bir meydana gəlib çıxmışam, bir də
gördüm, bu meydanda o qədər adam var ki, daha
heç başa gələn deyil, hürkütməsən
saymaq olmaz. Birisindən soruşdum ki, qadam, bura haradır?
Dedi: Əmi, bura «millət meydanı»dır və
hər millətin qəhrəmanları bura yığılıbdır
ki, düşmən ilə davam edib, millət yolunda
can qurban etsinlər.
Mən bu sözü eşidən kimi sap-sarı
saraldım və birdən fikrimə gəldi ki,
dur qaç, amma gördüm ki, ayaqlarım tutulub
və heç yerimdən tərpənə bilmirəm.
Öz-özümə dedim ki, adə bu nə gələk
idi mən düşdüm. Sonra dedim qoy görək
nə olacaq.
Bir qədərdən sonra gördüm ki, özgə
millətlərin qəhrə-manları bir-bir mənim
yanımdan keçib və mənə də kəmali-həqarət
ilə bir nəzər atıb, dava meydanına tərəf
gedirdilər və orada nə olurdu, nə olmurdusa,
onu görmürdüm. Ancaq eşidirdim ki, «bravo,
bravo» səsindən qulaq tutulurdu və əl çalmaq
sədası asimanə bülənd olurdu....
Bir qədər keçdi, gördüm, bir səda
gəldi ki, ay camaat, bəs musəlmanlardan da millət
yolunda can qurban edə bilən bir adam yoxdurmu? Mən
o saat istədim bərkdən çığırıb
deyəm ki, xeyr, yoxdur və ola da bilməz, amma allah
lənət eləsin bizim Kərbəlayi Qurquşuma,
o yandan əlini mənə tərəf uzadıb
dedik ki, var, budur burda oturubdur. Mən əl elədim
ki, adə bəsdir, evin yıxılsın, səsini
kəs—olmadı, bir də gördüm ki, məni
sürüyüb meydana çəkirlər. Sənin
canın üçün cənab Filankəs, qorxumdan
elə çığırdım ki, bir də gördüm—ayıb
olmasın—arvad uşağı oyatmışam.
İndi düz o gündən bəridir ki, mən
özümə söz vermişəm ki, bir də
müftə yerə «millət belə gəldi, millət
belə getdi, millət yolunda can qurban etmək lazımdır»
kimi sözlər bir də min il qala ağzıma
almıyam. Çünki qorxuram ki, birdən yuxum gerçək
ola! Nə deyirsən?
İdarədən: Nə deyəcəyəm, bir
yaxşı işdir ki, eləmisən. Doğrudan,
hərgah bizim bu cürə millət-millət deyib,
danışanlar öz sözlərinə əməl
eləsəydilər, onda müsəlman milləti
bir verst irəli getmişdi. Amma heyf ki, bizim sözümüz
ilə əməlimizin arasında asimanü zəmin
təfavüt var. Odur ki, millətimiz də tərpəndikcə
geri sürüşür.
1. «Məclisi-məbusanimizdə nə olur» sərlövhəli
məqalə «İrşad» qəzetinin 1907-ci il
3 iyun 103-cü nömrəsinin 2-ci səhifəsində
«Üzeyir» imzası ilə dərc olunmuşdur.
İkinci Dövlət dumasının qovulduğu
ərəfədə bu cür məqalənin
yazılması müəllifin ölkənin vəziyyətindən
yaxşı xəbərdar olduğunu sübut
edir.
2.Rəfiqimdən məktub» sərlövhəli
yazı «İrşad» qəzetinin 1907-ci il 8 iyun
tarixli 107-ci nömrəsinin 4-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
edilmişdir.
|
|
|