|
Yaradıcılığı
|
Bəzi rəfiqlərim, məndən çox artıq
təvəqqe etdilər ki, yenə onlara dumanın
məclislərindən ikinçi dəfə bir nümunə
göstərim ki, lap yaxşı olsun. Yəni lap
yaxşı qansınlar ki, görək dumada nə
var, nə yox və bu işlərin axırınə
tövr olacaqdır. Mən də razı oldum və
qəzetələrdən axtarıb, dumanın mayın
4-də olan məclisini tapdım. Gördüm ki,
bizim müsəlman vəkillərindən də
orada danışan olubdur.
İndi dumanın bax, məclisi bu cür olubdur ki,
onu burada müfəssələn sizə nağıl
edəcəyəm. Hərgah işdir mənə
inanan olmazsa, «İrşadı»n bugünkü teleqraflarını
oxuya bilərlər.
Dumanın 4 mayda olan məclisi.
Sədri-məclis—Oturun görək, işimizin axırı
nə tövr olur. Vəzirlər bir-iki para kağız
göndərib, ancaq o sonranın işidir. İndi
qoy bir az Gersen danışsın, səs küy eləməyin,
qulaq asaq.
H e r s e n (durub danışır) — Biz bura
yığılmışıq ki, milləti irəli
aparaq. Amma bu siz öləsiniz, öz canım üçün
bizim bu millət bir az yazı-pozu qanmırsa, heç
vaxt irəli getməz. Mənim sözüm budur.
Maarif vəziri — Allah atana rəhmət eləsin!
Bax əsil söz budur ki, bu kişi dedi. Canım,
vallah, billah, tallah bizim camaat başı ipsiz bir heyvandır.
Ondan ötrü lazımdır nə?
İşkol, işkol, işkol və yenə işkol.
Amma o cürə siz deyən işkol yox ha, ki, bu
gün uşaq durub uçitelin üstünə tapança
çəkə və uçitel də qorxusundan sarılıq
azarına düşə. Bəlkə bu cür
işkol ola ki, uçitel uşağın üstünə
tapança çəkə və uşaq da qələt
eləyib, bir də böyük üzünə
ağ olmaya! (saq tərəf bərk əl çalır
və «bravo» deyir).
Arxangelski — Mən onu-bunu bilmirəm, mini min söz
desin, amma bizim işimiz işkolsuz tutmayacaqdır.
Nə deyərsiniz, mən ölüm?
Hominski — Əgər bildiniz firənk qoşununu kim
basdı? Nemeslərin uçitelləri. Ona görə
bizə lazımdır nə? İşkol!
Krılov — Zarafat oyanda dursun, işkolsuz işimiz
fırıqdır.
Mahmudov — Kişilər doğru deyir. Amma allahın
altında bizim kənd uçitellərinin əhvalına
bir baxsaydınız, o saat canınız yanardı.
Kişilər, inandırıram sizi ki, bir də
görürsən bir abbası tapmırlar ki, dəlləyə
verib üzlərini qırxdırsınlar, amma siz
fikr eləməyin ki, deyirəm ki, gərək onların
donluğu artsın. Xeyr, təki qoysunlar ki, kişilər
barı bir doyunça papaq yerə qoyub fikir eləsinlər!
Tiqranyan — Allah o günə bir daş salaydı ki,
bizi gətirib bu urusun əlinə verdilər. Əşi,
işkol açır ki, camaat oxusun, gətirib içinə
ya bir qaradavoy qoyur, ya da ki, bir rus mahrasası.
Voznesenski — Mən özüm uçiteləm, bunu
da sizə deyim ki ,bu çürə işkolda uşaqlar
biclikdən başqa heç zad öyrənməzlər.
Pruşkeviç — Bu danışanın dili «ishal»
azarına düşübdür.
Sədri-məclis — Axmaq-axmaq danışma!
Həsənov—Vaxtilə, urusiyətdə «ağa
deyir sür dərəyə, sür dərəyə
idi»...
Qlepovski — Bağışlayın, elə indi də
urusiyətdə «ağa deyir sür dərəyə,
sür dərəyədir». Çox fizulluq eləmə,
sən küllən! Aşağı otur! (səs-küy
düşüb, qalmaqal qopur və ağız deyəni
qulaq eşitmir, Həsənov qorxusundan bilmir nə
qayırsın və yazıq-yazıq deyir) Neynək,
Sizə görə «sür dərəyə»dir.
Amma bizə görə «sür təpəyə»dir.
Daha mənə acığınız niyə tutur?
(səs-küy lap bərkiyir, vur çatlasın düşür,
Həsənov lap qorxub deyir ki) Yaxşı qoyun
oturum aşağa. Neynək, dedim, deməmiş
olum.
— Sədri-məclis — Kimdən qorxursan adə, heç
oturub eləmə, de qurtar sözünü.
Pruşkeviç, Qlepovski və bir də S a z a n ov
i ç — Di hünəri var danışsın görək!
Sədri-məclis — Ay camaat, istəyirəm Pruşkeviçi,
Qlepovskini və Sazanoviçi qovalıyam bayra, nə
deyirsiniz?
H a m ı b i r - y e r d ə — Ay, nə bir yaxşı
iş elərsən! Sən öləsən böyük
savab qazanarsan.
Sədri-məclis — Adə, Pruşkeviç və
Qlepovski və Sazanoviç, Siz nəsiniz? Bu saat durun
rədd olun burdan.
Pruşkeviç, Qlepovski və Sazanoviç — Yaxşı
kamança çalırsan, amma heyif ki, səsi çıxmır.
Məclis əhlindən biri—Üzünüz tökülsün,
ay balam.
Sədri-məclis — Adə, durun rədd olun demirəm
sizə?!
Pruşkeviç — Axı çox da deyirsən, sənin
sözünə qulaq asan kimdir?
Məclis əhlindən biri — Adə, adam oğlusan,
ayıbdır axı.
Qlepovski — Belə əlimizin içindən gəlir,
çıxmırıq!
Sədri-məclis — Lənət sənə şeytan,
dayna! A balam, yəni istəyirsiniz ki, qolunuzdan tutub
çıxardam?
Sazanoviç — Di hünərin varsa çıxart.
Pruşkeviç — Allahdan istəyirəm ki, belə
bir iş eləyəsən də!
Əhli məclisdən biri — Balam, hər gah qoçuluq
fikrindəsinizsə, onda, bura qoçu yeri deyil, gedin,
məsələn, Bakıda qoçuluq edin!
Pruşkeviç — Təvəqqe edirəm ki, ağzuva
yiyəlik eləyəsən, səni danışdıran
yoxdur.
Sədri-məclis — Adə, Pruşkeviç, sən
atanın goru, dur burdan, yoldaşlarını da götür
çıx get, qoy biz burda iş görək.
Pruşkeviç — Atamın goru haqqı, min il qala,
getmərəm. Yoldaşlarım özləri bilərlər,
gedirlər getsinlər, amma mən getmərəm
(yoldaşları durub gedir, Pruşkeviç qalır).
Sədri-məclis (dumaya) —Balam, görünür
ki, bu kişi arı yeyib, namusu da bağlayıb
belinə. İnsanda gərək bir az həya olsun.
Həya ki olmadı heç nə. Durun, çıxaq
gedək evimizə, sizin hamınızın babalı
olsun bunun boynuna!
Pruşkeviç — Mənə deyənin boynuna olsun!
Sədri-məclis — Mən namərdəm, əgər
səni 15 gün buralara qoysam.
Pruşkeviç — Bu sən öl, keyfim istəyəndə
şax gəlib, yerimdə oturaçağam, əlindən
gələni beş qaba çək.
Məclis əhli (bir yerdə) — Pah atanla,
yeri, get, belə də biyhəya olarmı, ay başınıza
dönüm! Görəsən bu kimin belindən
gəlib, kimin qarnından çıxıb.
Pruşkeviç (gedə-gedə papağını
əyri qoyub, oxuyur, öz-özünə deyir)
—Yazıqlar, dayna, yığılıblar bura ki,
milləti irəli aparacayıq! Ədə mən
namərdəm əgər bu dumu qoy-sam ki, sağ
baş gora aparsın.
Axund — Ay camaat, indi ittifaq və ittihad
vaxtıdır. Bundan sonra biz gərək hər
bir işimizdə ittihad və ittifaqı əldən
buraxmayaq. Amma onu da bilin ki, ittihad və ittifaqın
əmələ gəlməsi üçün bir
neçə şərtlər vardır ki, o şərtləri
gözləməsən ittifaq və ittihad əmələ
gəlməz. Ay camaat, haman şərtlərdən
biri budur ki, siz gərək ən əvvəl adam
öldürməyi və qətl işlərini
mövquf eləyib, bir-birinizlə mehriban olasınız.
Camaatdan biri — Axund, bağışla sözüvü
kəsirəm, yerdə qalan şərtlərin hamısını
qəbul eləyirəm, amma əvvəlki şərtə,
sözün doğrusu, mən qol qoya bilməyəcəyəm.
Ona görə gedirəm, ancaq daldakı şərtlərdən
arxayın olun! (Gedir).
Axund — Ay camaat, ikinci şərt budur ki, Siz gərək
ittifaq və ittihad naminə hər bir oğurluq
və sirqəti bundan belə aradan götürəsiniz.
Camaatdan biri — Axund, sözünün qabağında
oğlun dursun, əvvəlki şərtini də
və yerdə qalan şərtlərini yerinə
yetirmək mənə borcdur, amma bu şərt ilə
ki, indi, bu saat buyurduğun mənə veç verə
bilməyəçəkdir. Ona görə mənən
inçimə, çünki bir bölük külfətim
var, özüm də kasıbam, xudahafiz! (Gedir).
Axund — Ay çamaat, ittihad və ittifaq üçün
lazımdır ki, bir-birinizə tərəfdar çıxıb,
mərd-mərdana iş görəsiniz və bir-birinizin
«yanını» heç vaxt verməyəsiniz və
bir-biriniz üçün quyu qazıb tələ
qurmayasınız.
Camaatdan biri — Axund, qoy, bircə sözüm var, onu
deyim.
— Mən, nə adam öldürənəm, nə
də oğruyam, amma, sözün doğrusu açıq-açığına
burada deyirəm ki, mən namərdəm, mənim
atam da namərd idi. Deyirlər, babam da çox namərd
imiş. Ançaq bunu mən dürüst bilmirəm.
Amma özüm namərdəm. Hərgah bu sözlərində
sən namərdliyi pisləyirsənsə, onda məni
«vur nağara, çıx qırağa».
Salamat qal, çünki sənətimdən əl
çəkə bilməyəcəyəm.
Axund—Ay camaat...
Cammatdan biri—Axund, sən allah əvvəl məni
başa sal görüm, o əvvəlki sözlərində
danosbazlığa işarə olan bir şey yoxdur
ki? Çünki bilirsən, mən bir az danos-zad yazıram.
Amma bainhəmə adımı altına yazmıram,
deməli, mən öz adımla heç kəsə
zərər yetirmirəm. Hələ ki, xudahafiz.
Yerdə qalan şərtlərin göz üstə
qəbuldur.
Axund — Bunların hamısından sonra siz cəhd
edin ki, ziyankarlıq və druyəlikdən bəri
olasınız...
Çamaatdan biri — Axund, xudahafiz, mənimki də tutmadı.
Axund —Bunu da sizə deyim ki, dünyada mərdüməzarlıqdan
pis şey yoxdur.
Çamaatdan biri — Rəhmətliyin oğlu, başına
söz qəhətdir?! (çıxır).
Çamaatdan biri — Axund, bax, hamını qaçırtdın,
yerdə mən qaldım. Gör bir təhər
eləyə bilərsənmi ki, aramızda razılıq
olsun, çünki bu bir belə dediyin şərtlərdən
hamısını qəbul eləmişəm.
Axund —Balam, daha sözüm qurtardı, bir onu deyəcəydim
ki, hiylə və təzviri...
Y e r d ə - q a l a n — Axund demə! Demə! Canım
sənə qurban; yoxsa mən də qaçaram, iş
xarab olar. Qoy, barı eşidib bilən desin ki, bizim
içimizdə birçə dürüst adam var ki,
o da mənəm.
İndi keçək ayrı mətləbə.
«Həyat»3
rəfiqimizdən mənim rəfiqim «Birisi» deyir
ki, «Bir-iki uçitel, bəşəxsən, Kroşevan
ilə tanış olduqlarına görə, bir
priqovor qayırıb veriblər Levitski təsdiq
eləyib, sonra da göndəriblər Kroşevana
ki, biz vəkil eləməmiş, hər kəs
baydaq, zad götürsə, qəbul eləmə.
Çünki baydağı ya bizim tazə müsəlman
dəstəsi götürəcək, ya biz vəkil
etdiyimiz şəxs. Rəvayətə görə
bunların priqovorunu Kroşevan öpüb gözü
üstə qoyub, çünki bu priqovordan Kroşevanın
burnuna vuruşma, təfriqə və pozğunluq
iyi gəlib ki, bu da Kroşevanın proqramı ilə
mütabiqdir.»
Mən dünən bir türk qəzetəsində
bir baş məqalə oxudum. O baş məqalənin
ümdə məzmunu bax budur: «Ay avam və fanatik
müsəlmanlar, bir görün «tazə mü-səlmanlar»
bizim dinimizə rişxənd eləyirlər və
islam dini azadlıq kimi yaxşı şeyə zidd
bilirlər, amma tək bircə mən deyirəm
ki, islam dini azadlığa mütabiqdir, bunlar mənə
də rişxənd eləyirlər, belə də
şey olarmı?». Mən, mən Filankəs, uçitellərin
priqovorunu bilmirəm, amma burasını yəqin
bilirəm ki, Kroşevan lap əvvəl haman bu qəzetənin
bu baş məqaləsini öpüb gözünün
üstünə qoyacaq. Çünki əsil vuruşma,
toqtuşma, çırpışma, döyüşmə,
söyüşmə, güləşmə, pozğunluq,
qozğunluq, vurğunluq, təfriqə, müfriqə,
cəfriqə iyi bu baş məqalədən gəlir.
Bunu gərək «Birisi» rəfiqəm də, öz
aramızdır, lotu-lotuyana, mərdmərdana iqrar
eləsin.
ORDAN-BURDAN4
Tarixdə vardır ki, qədim yunan filosoflarından «dəli filosof» adında bir şəxs özünə bir «şöhrət» qazanmaq üçün birggün götürüb, ən gközəl və cəsim bir ibadətkaha od vurub yandırmışdı.
İndi «Tazə həyat»5
rəfiqimiz də «məzəlilik» üçün
«Keyfi gələndə» ağzına gələni
götürüb yazan «Birisi» yoldaşımız,
dəxi, özünə əbədi bir ad qoyub getmək
üçün istəyir ki, müsəlmanların
arasına iğtişaş salıb, allah-allahilə
öyrədilən dayın quyruğu altına tikan
qoysun. Bir kəlmə, istəyir ki, lotuluğa salıb,
xalqı girə versin.
Amma mənim ağlım kəsmir ki, «Birisi» yoldaşım bu yolda müradına çatıb, əbədi bir şöhrət qazansın.
Çünki müsəlman camaatı dilsiz, cansız
bir ibadətgah deyildir ki, ona od vurulduqda özünü
qorumağa əlacı olmasın.
Müsəlman camaatı diridir, özünün
də ağrıyan canı varır. Ona görə
də «Birisi» rəfiqimizə məsləhət
gördük ki, nahaq yerə «ispiçkasını»
korlamasın, burada «neft» nə qədər çox
olsa da pajar eləyə bilməyəcəkdir. Bəlkə
ola bilsin ki, öz üstünə od düşə!
Vəssəlam.
1. Dövlət dumasının 4 may məclisini
təsvir edən bu səhnəcik «İrşad»
qəzetinin 1907-ci il 8 may tarixli 84-cü nömrəsinin
3—4-cü səhifələrində «Filankəs»
təxəllüsü ilə dərc olunmuşdur.
Səhnəcikdə çıxış edən
şəxslər dumanın deputatlarıdır.
2.Çirkin hərəkətləri pisləyən,
«məncə», səhnəcik və onun davamı
olan mətbuat məsələləri «İrşad»
qəzetinin 1907-ci il 11 may 87-ci nömrəsinin
4-cü səhifəsində «Filankəs» təxəllüsü
ilə dərc olunmuşdur.
3. «Həyat» — 1905—1907-ci illərdə Bakıda
nəşr olunan gündəlik qəzet idi. Müdir
və baş redaktoru Əhməd bəğayev
və Əli bəy Hüseynzadə olmuşlar.
4. Mətbuat vasitəsilə intriqa salan şöhrətpərəstlərə
qarşı yönəldilmiş bu yazı «İrşad»
qəzetinin 1907-ci il 9 may tarixli 85-ci nömrəsinin
4-cü səhifəsində «Əz tərəfi
Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
olunmuşdur. «Birisi» təxəllüsü ilə
yazan Nəcəf bəy Vəzirovdur. Mübahisə
sonralar da davam edir. 5. «Tazə həyat»—1907—1908-ci
illərdə Bakıda nəşr olunan gündəlik
qəzet (redaktoru Haşım bəy Vəzirov)
idi.
|
|
|