|
Yaradıcılığı
|
Belə rəvayət edirlər ki, Hindistanda bir biyaban
var, dərvişlər o biyabana gedib dəyirmi bir
cızıq çəkirlər və tamam 40 gün
orada qalıb, axırda bilici olurlar. Amma de-yirlər
ki, hərgah bir dərviş 40 günün içində
bu dəyirmi cızıqdan ayaq kənara qoysa, haman
dəm onun üstünə şirlər, nələnglər,
əjdahalar tökülüb parça-parça edərlər.
İndi bizim dumanın üzvləri də gedib,
Peterburqda Tavriçskiy saraya girib arxayındırlar
ki, heç bir «şir», «pələng», «əjdaha»,
yəni qaradavoy, filan onlara bir çırtma da vura
bilməz. Amma di hünərləri var, oradan çıxıb
dağılsınlar! Deyərəm ki, Pruşkeviç
və yoldaşlarından savayı birini də yerdə
qoymazlar, o saat tutub qazamata salarlar. Odur ki, indi pasxa
bayramını bəhanə edib, hökumət onlara
deyir ki, ay balam, daha bəsdir danışdınız,
yorulubsuz, bayram gəlir, gedin bir az gəzin, sonra
yenə qayıdıb gələrsiniz. Onlar da hökumətin
bicliyini duyub, deyirlər ki, lotu, öz aramızdır,
amma bizi tutub «voyenni polevoy suda» verərsən! Qərəz,
məzəli işdir.
Amma bundan məzəli iş olmaz ki,
görürsən birdən bir millət xaini durub
özünü millətə xahan hesab edir, bəzi
vaxt, hələ desən, cəmi aləmi-islam tərəfindən
də qazılıq edir. Məsələn, cəmi
ağıllı adamlara məlumdur ki, Osmanlı
hökuməti türk millətinin və aləmi-islamın
evini xarabə qoyub, külünü göyə
sovurubdur və hər kəs bunlara tə-rəfdar
olsa, o da bütün türk millətinə və
aləmi-islama xaindir və hər kəs bu xainə
tərəfdar olsa, o da xaindir. İndi onu deyirəm
ki, məzəli burasıdır ki, bu gün məsələn,
bir canıyanan durub məsələn, Osmanlı
hökumətinin pisliyindən danışsa, yazıq
millətin dərdinə ağladıqda, görürsək
ki, haman o xaini-millətlər yerbəyerdən baş
qalxızıb, Os-manlı hökumətini tərif
və müdafiəə edirlər və öz aləmlərində
guya millətə və aləmi-islama yaxşılıq
edirlər. Halbuki həqiqətdə bayquş kimi
ulayırlar və bu viranə qo-yulmuş yeri bir
də təzədən viran etmək istəyirlər.
Bizim bayquşlar bizim yerləri viran etmək
istədiyi kimi, rus bayquşları da dumanı dağıdıb,
Rusiyanı viran etmək istəyirlər. Bizim xain
millətlər Osmanlı hökumətini tərifləyən
kimi, rus xain millətləri də Rusiya hökumətini
tərif edirlər. Belə ki, Rusiyadan gələn
adamlar xəbər verirlər ki, baş vəzir
Stolıpin gündüz axşamədək teleqram
almaqdan lap tənkə gəlibdir. Bu teleqramları
göndərən xainlər və bayquşlar yazıq
vəziri tutubdurlar ki, bu saat dumanı qovub dağıdasan.
İndi vəzir də qalıb belə, bilmir nə
qayırsın, qovsun-qovmasın. Bir dəli şeytan
deyir ki, qov! O biri ağıllı şeytan da deyir
ki, qovma! Stolıpin özü də çox bikef
olub hərdənbir Füzulinin bu şerini oxuyur:
|
Ah, kim, bir dəm fələk rəyimcə
dövran etmədi!
Yerli-dibli uçurub bu dumu viran etmədi! |
Dünən «Proqress» qəzetinin
46-cı nömrəsində oxudum ki, guya Gəncə
quberniyasının məktəb direktoru Livitski
uçitellərə kağız göndərib
deyir ki, gərək uşaqlara mənim kitabımdan
dərs deyəsiıiz. Bu belə.
İndi gələk cənab Livitskinin kitabına.
Cənab Livitskinin kitabı... O kitabdan müsəlman
uşaqlarına dərs verən uçitel gərək
müsəlmanca bir söz danışmasın.
Yə'ni özünü elə göstərsin
ki, guya heç əbədi müsəlmanca bir söz
bilmir və dərsi də «lal qaydası» ilə
versin. Bu da belə.
İndi gələk «lal qaydasına.»
«Lal qaydası» bax bu cürdür:
Uçitel daxil olur otağa və istəyir ki, dərs
desin, özü də gərək müsəlmanca
bir söz danışmasın, baxır Levitskinin
kitabına, görür yazılıbdır ki:
«ß rıdayu», yə'ni mən hönkürüb
ağlayıram. Uçitel istəyir bu sölzəri
uşaqlara qandırsın, özü də gərək
müsəlmanca bir söz danışmasın.
Ona görə uçitel cibindən bir dəsmal
çıxardıb başlayır ağlamağa
və uşaqlardan rusca soruşdu: «İşto
ya delayu?»
Uşaqlar qalır məəttəl və bilmirlər
ki, uçitel nə soruşur, ona nə olubdur, ölən
kimdir, uçitel yenə ağlayır və yenə
uşaqlardan soruşur ki, « İşto ya delayu?»
Özü də gərək müsəlmanca bir
söz danışmasın. Uşaqlar yenə qalırlar
belə, bilmirlər ki, uçitelin kimi ölübdür,
təqsir kimdədir? Uçitel də bu tərəfdən
qısnayıbdır ki: « İşto ˙ delayu?» Yə'ni
mən nə qayırıram, özü də
gərək müsəlmanca bir söz deməsin.
Axırda uşağın biri barmağını
qalxızır, uçitel sevinir və rusça deyir
ki, «Nuka işto ya delayu?» Uşaq durur ayağa və
müsəlmanca deyir ki, Mirzə, qarnım ağrıyır,
qoy çıxım çölə! Uçitelin
bərk acığı tutur, özü də
gərək müsəlmanca bir söz danışmasın,
tüpürür yerə və o başa-bu başa
gəzinir, uşaqlara rusça deyir ki, « ß rıdayu!»,
yə'ni mən hönkürürəm. Uşaqlar
da deyir ki, « Ya rıdayu ». Amma, uçitel buna razı
olmur, çünki uşaqlar gərək desinlər
ki, «Tı rıdaeş?», yə'ni sən hönkürürsən.
Uşaqlar da bunu bilmirlər və uçitel də
gərək müsəlmanca bir söz danışmasın,
vaxt keçir, uçitel çığırır,
uşaqlar qanmır, dərs qalır... Axırda
uçitel deyir: «Tı rıdaeş», yə'ni sən
ağlayırsan, uşaqlar da bunu deyir, uçitelin
bir az keyfi açılır, dəsmalı gözünə
bir də tazadan tutub hönkürür və rusca
soruşur ki, mən nə qayırıram? Uşaqlar
da deyir mən nə qayırıram? Uçitel yenə
qalır belə, uşaqlar da qalırlar belə.
Uçitel deyir ki, «sən ağlayırsan» uşaqlar
da deyir kl, sən ağlayırsan, uçitel soruşur
ki, mən nə qayırıram? Uşaqlar da deyirlər
ki, mən nə qayırıram? Uçitel deyir
ki, sən hönkürursən, uşaqlar da deyir
ki, sən hönkürürsən! Uçitel çox
bikef olur, özü də gərək müsəlmanca
bir söz deməsin. Bu vaxt şkol zəngi çalınır,
uşaqlar durub otaqdan elə qaçırlar ki, guya
bunları tutub tələyə salmışdın
və sonra evlərinə gedib, analarına deyirlər
ki, bu gün şkolda aqlaşma vardı. Anaları
soruşur ki, bir zad yox idi ki? Deyirlər yox, deyir
bir də olsa bizə də xəbər verin, gedək
biz də ağlayaq, savabdır. Onlar da deyirlər
ki, yaxşı.
İidi, haman «lal qaydası» bax budur ki, nümunəsini
göstərdim. Ancaq cənab Levitskiyə deməlidir
ki, balam, hər gah kitabını satmaq istəyirsən,
get bir özgə bazar tap, yoxsa bizim uşaqlar indi
elə bicləşiblər ki, hərgah bir də
onlar görsələr ki, uçitel gəlib ağlayır,
gedib analarını çağırıb sənin
kitabının üstündə ağlaşma
qurarlar.
1.Həm çar Rusiyası, həm də Soltan
Türkiyəsi Hökumətlərinin hiyləgərliyini,
ölkəni viranə etdiklərini ifşa edən
bu felyeton «İrşad» qəzetinin 1907-ci il 13 aprel
tarixli 68-ci nemrəsinin 4-cü səhifəsində
«Filankəs təxəllüsü ilə dərc
olunmuşdur.
2. Dərs metodikası Üzeyir Hacıbəyovu
bir müəllim kimi həmişə düşündürürdü.
O, hətta dərsliklər də düzəldirdi.
Rus dilini azərbaycanlı uşaqlara öyrətmək
məsələsinə həsr edilmiş bu yazı
«lal qaydası» metodikasının tədbirini tövsiyə
edən kitabçaları pisləyir. Yazı «İrşad»
qəzetinin 1907-ci il 16 aprel 70-ci nömrəsinin
4-cü səhifəsində «Filankəs» təxəllüsü
ilə dərc olunmuşdur. Burada ixtisar və cüzi
redaktə edilmişdir.
|
|
|
|
|
|