|
Yaradıcılığı
|
«İrşad»ın 62-ci nömrəsində Əhməd
bəy2
cənabları yer məsələsi haqqında
yazmış olduğu məqaləsində, bunu
yetirir ki, əgər kadet və sağ partiyaların
yer haqqında olan məramnamələri dumada qəbul
olunub ümumi dövlət qanunu halını kəsb
etsə, ola bilər ki, hökumət bu qanundan istifadə
edib, Qafqaz yerlilərinin ərazisini rus mühacirlərinə
versin; doğrudan da burası şayani-əndişə
bir nöktədir və orası dəxi şayani-məsərrət
bir haldır ki, müsəlman fraksiyası işin
bu cəhətinə nəzər yetirib bunu kadetlərə
ixtar edibdirlər və kadetlər məramnaməsinə
görə yerin ümumi dövlətin olması
əvəzində, əhalinin öz zəxirəsi
olmaq qaydasını lüzumunca göstəribdirlər.
Doğrudan
da, içəri rusiyalıların hökumət
binagüzarlığı ilə Qafqaza köçürülüb,
əhalinin yerlərini əllərindən almaları
o qədər böyük bir ədalətsizlikdir
ki, buna diqqət yetirib fəsxinə çalışmamaq
olmaz. Bu işdə, yəni rusları daxili Rusiyadan
köçürüb Qafqazda sakin etdirməkdə
hökumətin fikri bir o qədər kolonizasiya təşkili
deyil, nə qədər ki Qafqazın yerli əhalilərini
sıxmaq və bununla ya rusluğa və yaxud tərki-vətən
qəsdinə məcbur etməkdir. Tərəfi
hökumətdən ittixaz olunmuş bu politika ibtidasından
indiyə qədər yüz minlərcə Qafqaz
yerlilərinin tələf olmasına və ya tərki-vətən
edib dərbədər düşməsinə bais
olubdur.
Biz böyük bir ümid bağlamışıq
ki, Rusiyada məşrutiyyət əsasları möhkəm
ediləndən sonra hökumətin bu nifrətli
politikasına bir xitam çəkilib Qafqaz nəməli
öz yerlərində asudəçə dolanmağa
başlar.
Lakin bu yer məsələsi araya düşdükdən
bəridir ki, Qafqaz yerlərinin rus mühacirlərinə
verilmək qorxusu bəzi zəvatı əndişə
və təlaşə sövq edir. Biz dəxi bu
əndişəyə şərikik; fəqət
digər tərəfdən bizə bir ümmidi-təsəlli
verir ki, madam ki, Rusiya dövləti, bütün
padşahlıq, monastır, mülkədar və
sairə yerləri əhali istifadəsinə vagüzar
edəcək dərəcə məşrutiyyət
halını kəsb edərsə, o surətdə
rusifikasiya, cəbr və təzyiq politkası dəxi
fəsx və məhv olunub gedər.
Doğrudan da bunu mülahizə edəlim ki, içəri
rusiyalıları Qafqaza köçürməkdə
hökumət bu səbəb göstərir ki, Rusiyada
kafi dərəçədə yer yoxdur. Bu da doğrudur.
Yerlərin lap yaxşıları və hələ
demək olur ki, çox hissəsi padşahlıq,
kabinə, monastır, mülkədar malı olduğu
halda, əlbəttə, yazıq kəndli üçün
bir şey qalmaz.
Amma vaxti ki, bu yerlər azad olunub, büsbütün
əhaliyə verilərsə, dəxi Rusiyada kəndli
üçün yer yoxdur deməyə hökumətin
haqqı olmaz və olmadığı halda içəri
Rusiya kəndlilərini dəxi Qafqaza köçürtməyə
heç bir səbəb araya bilməz.
Lakin bu ümid ilə bərabər, biz yenə xof
və təlaşda olub, bu «pereselenyie» məsələsinə
böyük diqqət yetirib, azad olunan surətdə
həll edilməsini canü dildən arzu edirik və
kəmali-məmnuniyyətlə bunu eşidirik ki,
Qars məbusu Atabekyansın yazdığına görə
kadetlər duma sədrinə bir kağız verib
soruşurlar ki, Qafqaz canişini Qafqaza dair bəzi
mühüm məsələləri və əzoncümlə
həman bu «pereseleniyanın» qət edilmək məsələsini
dumaya yazıb bəyan edəcəkdirmi? Müsəlman
vəkili Xanxoyski çənablarının nitqindən
və erməni vəkili Atabekyansın bu yazdığından
məlum olur ki, Qafqaz vəkilləri bu məsələyə
lazım olan diqqəti yetiribdirlər.
Rus hökuməti əmr eləyib
bərk-bərk tapşırıbdır ki, içəri
Rusiyada sakin olan müsəlman molla və axundları
yerlərində dinməz oturub heç bir partiya-martiyaya
qoşulmasınlar. Bu çürə əmri rus
hökuməti öz çinovniklərinə də
veribdir, deməli rus hökumətinin nəzərində
başı çalmalı bir molla ilə başında
«şlafka»sı olan çinovnikin heç bir təfavütü
olmadığına görə də rus hökumətinin
borcudur ki, öz çinovniklərinə verdiyi ixtiyarlardan
çinovnik hesab elədiyi mollaya da versin, amma di
gəl işə bax ki, özgə çürədür
də! Məsələn, bu gün içəri
Rusiyadan birisi mənə kağız yazıb deyir
ki:
«........mollalarımızdan birini bazarda tutub dedim
ki:
Bircə de görüm sən nəçisən?
Dedi: Əlhəmdülillah axundam! Dedim: Xub, indi
ki, sən axundsan—bəs hanı sənin vəzin?
Bəs hanı sənin islama xidmətin? Bəs
hanı sənin millətə ruhani köməyin?
Bəs hanı sənin fəqir-füqərayə
iyanətin? Bəs hanı sənin xalqa əsərin?
Bəs hanı sənin ittihad və ittifaq barəsində
odlu-odlu sözlərin? Bəs hanı sənin
maarifə göstərdiyin yol? Bəs hanı sənin
islam dilşikəstələrinə mənəvi
təskinliyin? Bəs hanı sənin məsləkin?
Bəs hanı sənin?... Burada sözümü
kəsib dedi: Bir dur! Dedim: Nədir? Dedi: Sözün
doğrusu, mən axund deyiləm, çinovnikəm.
Binəva, elə bildi ki, bu sözlərlə canını
qurtardı. Dedim: Xub, indi ki, sən çinovniksən,
bəs hanı sənin ixtiyaratın? Bəs hanı
sənin haqqın? Bəs hanı sənin nişanın?
Bəs hanı sənin çinin? Bəs hanı
sənin xəzinə maaşın? Bəs hanı
sənin pensiyan? Bəs hanı sənin imtiyazatın?
Bəs niyə səni saldat aparırlar? Bəs
hanı sənin... Burada sözümü kəsib
dedi: Bir dur. Dedim: Nədir? Çinovnik-axund istədi
bir söz desin, amma sözün əvəzinə
başladı udqunmağa; udqundu, udqundu, udqundu,
udqundu axırı mən ötüb getdim. O, elə
udquna-udquna qaldı».
Bu kağızı oxuyandan sonra mən bir çox
dərin fikrə getdim və sonra başımı
aşağı salıb öz işimə getdim.
Amma heyf ki, Şamaxı deputatı
Nəcəf Yəhya oğlu çıxıb işinə
getməyir və onun əvəzinə başlayır
«cəmi islam tərəfindən» kağız
yazıb, «cəmi islam tərəfindən» də
qol qoyur.
Oxuçulardan təvəqqə eləyirəm ki,
zəhmət olmazsa, «İrşad»ın 65-ci nömrəsini
zəhmət olmasa, bir də ələ alıb
və zəhmət olmasa «felyeton» qismində Şamaxı
deputatı Nəcəf Yəhya oğlunun yazdığı
sözləri bir də oxusunlar və zəhmət
olmasa o sözlərin bu yerlərinə diqqət
yetirsinlər ki, Şamaxı deputatı Nəcəf
Yəhya oğlu deyir:
«Fovqdə məzkur məqalə məxsusunda səhvinizi
etiraf edib, cəmi islam tərəfindən əfv
olunacağınızı istəsəniz məqaləni
eyni ilə hərf-bəhərf qəzetəyə
dərc edərsiniz».
Və təvəqqe eləyirəm ki, bu sözləri
oxuduqdan sonra zəhmət olmasa, Yəhya oğlu
Nəcəfdən soruşsunlar ki, o söylədiyi
«cəmi islam» kimdən ibarətdir. Əgər
cavab versə ki, «cəmi islam» onun özü Yəhya
oğlu Nəcəfdən və bir də onun havadarlarından
ibarətdir, onda onunla heç bir işləri olmasın,
çünki o surətdə «fəziləti-axund
məlum şöd» olur. Yox, işdir, birdən
curət edib desə ki: «Cəmi islam» elə cəmi
aləmi-islamdan ibarətdir, o surətdə zəhmət
olmasa, onun qulağına yetirsinlər ki, fərəğat
oturub bəzi, yəni biz aləmi-islam üzvlərinin
ələ dolamasın və aləmi-islamı
özünə qalxan qayırıb, haqq sözlərin
oxunun qabağına verməsin və zəhmət
olmasa, bunu da o kişiyə yetirsinlər ki, Şamaxıya
deputat olmaq ilə aləmi-islama deputat olmağın
arasında zəminü asiman təfavüt var.
Bunu bilsin və bilib də təklifini başa düşsün.
Amma mən heç başa düşə bilmirəm
ki, bu «Molla Nəsrəddinin» o şəkil çəkənləri
bu adamların şəklin neçə çəkir
ki, lap özlərinə oxşadır. Əqlim
kəsir ki, bu «vergi»-dir, yoxsa- «vergi» olmasa adamın
ağzı nədir ki, o cürə şəkil
çəksin. Dünən mən günortadan axşama
kimi oturub, istəyirdim ki, bir şəkil çəkim;
məsələn, istəyirdim bu cürə bir
şəkil çəkim ki, məsələn,
fərz eləyək ki, bu gün söz gəlişi
bir neçə müsəlman bir yerə yığılıb
bir məçlis açırlar və o məçlis
üçün bir nizamnamə qayırıb öz
dəst-xətlərilə yazırlar ki, bəli,
əgər bu məclisin üzvü öz üzvlük
haqqını verməyib vaxtını keçirsə,
üzvlükdən məhrum olar və ondan sonra
istəyirdim çəkim ki, məsələn,
bu məclisin həmin o üzvləri öz üzvlük
haqlarını verməyib, elə bir uçdan vaxtı
keçirirlər və sədri-məclis də
istəyir ki, bunları bir yerə yığıb,
nizamnaməni bunlara oxusun, amma mümkün olmayır,
çünki üzvlər yığılmır;
və axırda bunu da istəyirdim çəkim
ki, məsələn, sədri-məclis baxır
görür ki, məclisin sandığında
bir qara köpük yox və məclisin işi
də xarabdır, ona görə gətirib kağız
yazıb hər üzvdən üzvlük haqqını
tələb edir və lap axırda bunu da çəkəcək
idim ki, həmin üzvlər sədrin bu kağızından
bərk inciyib yığılırlar onun başına
və hər tərəfdən məzəmmət
eləyib deyirlər ki: Əşi, ayıb deyilmi?
Bu nədir bizim üstümüzə «mənsil»
qoyursan, oğru deyilik, quldur deyilik, bir-iki manat verəcəyik,
nə təfavütü var—o da bizimdir, bu da bizimdir;
sandıqda olmasın, bizim cibimizdə olsun, nə
təfavütü var? Sədri-məclis deyir ki:
Ala, balam, bu nizamnaməni yazan siz özünüz
olubsunuz dayna, ta nəyə acığınız
tutur; onlar da cavab verirlər ki, qoy oturaq sən
allah, rəhmətlik oğlu, elə bir o qalmışdı
ki, gəlib boğazımıza çökəsən.
Qərəz, bu cürə bir şəkil çəkmək
istəyirdim, amma ha çalışdım, vuruşdum,
gördüm heç zad çıxmayır...
Necə ki, elə müsəlman məclislərinin
özlərindən də heç zad çıxmayır.
1.Çar hökuməti kolonizasiya məqsədi
ilə Rusiya əhalisinin bir hissəsini orta Rusiyadan
Qafqaza güclü köçürtmək siyasətini
aparırdı. Müəllif bu mühüm məsələyə
öz münasibətini açıqdan-açığa
bildirir və padşahlıq, monastır, mülkədarların
əlində olan yerlərin onlardan alıb kəndlilərə
vermək məsələsini inadla irəli sürür.
«Köçürtmək məsələsi» sərlövhəli
məqalə «İrşad» qəzetinin 1907-ci il
10 aprel tarixli 65-ci nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Ü» imzası ilə dərc olunmuşdur.
2.Əhməd bəy Ağayev — Azərbaycan xalqına
xain çıxmış, burjua əqidəli ictimai
xadim, 1905—1908-ci illərdə «İrşad», 1908—1909cu
illərdə isə «Tərəqqi» qəzetlərinin
redaktoru idi.
3. Günün cari məslələrinə həsr
edilmiş bu felyeton «İrşad» qəzetinin 1907-ci
il 12 aprel tarixli 67-ci nömrəsinin 4-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc:
olunmuşdur. Burası maraqlıdır ki, sonuncu
məsələnin—könüllü cəmiyyət
qurub onun nizamnaməsinə riayət etməyənlərin
pozğun işləri—mövzusu «Molla Nəsrəddin»
curnalından götürülmüşdür.
Bu Uzeyir Hacıbəyovun jurnalı müntəzəm
oxduğunu, onun istiqamətilə hərəkət
etdiyini və onunla həmrəy olduğunu bir daha
sübut edir.
|
|
|
|
|
|