|
Yaradıcılığı
|
İndiyə qədər iki böyük dövlətin
əlində heysiyyət və mənfəət
qazanılması üçün mənbəyi-rəqabət
olan İran, indi dəxi üçüncü bir
rəqibin təməh oxuna nişanə olacaqdır.
Bu rəqib, Avropa arasında «Sultan Həmid dostu və
aləmi-islam hamisi» adilə, amma durbin və əql
sahibi olan islam övladı nəzərində «Osmanlı
evyıxanı» və «aləmi-islam düşməni»
ismilə məşhur olan Almaniya, yaxud Germaniya dövlətidir.
İki
əvvəlinci rəqiblərdən ibarət olan
Rusiya və ingilis istibdad giriftarı olan İrandan
istifadə edirdilərsə də, bu üçüncü
rəqib—Almaniya məşrutiyyət və vəkaləti-milliyyəyə
nail olmuş İrandan nəfbərdar olmaq istəyir.
İki əvvəlincilərin təməhi nə
qədər hədsiz olsa idi də bir o qədər
təsəllibəxş idi. Çünki getdikcə
xalqın göz açıb oyanmasına səbəb
olardı və çox ola bilsin ki, oldu da; amma bu üçüncü
rəqibin zühuru hələ ki, heç bir təsəlli
verməyir.
Almaniya, ingilis qəzetələrinin yazdığına
görə, İran ticarət bazarlarında şayani-əhəmiyyət
bir mövqe işğal etmək üçün
qəti təşəbbüsatda bulunmağa başlamışdır.
Belə ki, Almaniya «Orient bank»ı2
Tehranda və Təbrizdə özünə şöbələr
açmaq üçün İrana xüsusi bir nümayəndə
göndəribdir. Alman bankının burada məqsədi
ondan ibarətdir ki, İran hökumətindən
(Osmanlıdan aldığı kimi) müxtəlif
imtiyaz (konsessiya)lar alıb, İran «Bank-milli»silə
müahidələr bağlasın və hamısından
ümdə budur ki, iki dəmiryol inşası üçün
imtiyaz alsın ki, bunlardan biri Osmanlı sərhəddinə
və digəri isə Xəlici-farsda olan alman (port)
bəndərinə çəkilsin. Bu axırıncı
mövqe Bağ-dad dəmir yolunun dəxi intihasıdır.
«Slovo» qəzetəsinin3
yazdığına görə, alman qəzetələri
açdıqca izhar edirlər ki, almanın bu təşəbbüsatı-tüccariyyəsinin
ümdə səbəbi ingilis politikasına qarşı
müxalifət göstərməkdən ibarətdir.
Əgər ingilis nüfuzu artıq olub və alman
bankı İran «Bakı milli»silə mətin bir
etilaf düzəldə bilməsə, o surətdə
Tehranda xüsusi və müstəqil bir şöbə
açıb öz nüfuzunu İranda ümdə
tiçarət mövqelərində intişara başlayacaqdır.
Bununla bərabər, səy olunaçaqdır ki,
İranda, alman ticarət paraxodstva (seyrisəfain)sı
dəxi getdikcə artsın. Bunun üçün
alman paraxodları yük filan daşımaqda ingilis
paraxodlarına nisbətən az qiymət alacaqdır.
Alman qəzetələrinin söylədiyinə
görə, alman «Orient bankı» bərk ümiddədir
ki, hökumət dəxi o xüsusda ona lazımı
köməklər edib böyük bir tərəfdar
olacaqdır. Çünki alman hökumətinin İrana
dair nəzəri budur ki, «İran iranlılardan ötrüdür».
Yəni alman hökuməti Rusiya ilə ingilisin İranda
politika işlətməsinə razı olmayıb
bu arzulardadır ki, onlara orada bir badalaq vura bilsin,
ona görə öz bankına kömək edəcəkdir
ki, ingilis və rus nüfuzlarını İranda
azaltsın.
Bizim əqidəmizcə «İran iranlılardan ötrüdür»
deməkdə Almaniya hökumətinin məqsədi
İranın hər bir cəhətcə tamamiyyətini
gözləmək deyil, bəlkə, bu tərazın
əsasi rus və ingilislərə qarşı həsəd
və paxıllıqdır. Hər halda, rus və
ingilis məhafili-tüccariyyələri Almaniyanın
bu təşəbbüsünə görə böyük
əndişələrə düşübdürlər;
Almaniya isə onlara təsəlli verir, yəni ruslara
deyir ki: Artıq əndişə etməyin, mənim
bu politikam büsbütün, ingilis nüfuzuna qarşı
ittixaz olunubdur; ingilisləri isə bununla arxayın
etmək istəyir ki, bəli, qorxmayın mən
sizin İranda olan nüfuz və mənafeyinizə
toxunmaram, ancaq öz ticarətimin tərəqqisinə
çalışıram.
Lakin nə rus və nə ingilis məhafili-tüccariyyəsi
təsəlliyab olmaq istəməyirlər. Çünki
şübhəsizdir ki, alman politikası onların
hər ikisinin İranda olan nüfuz və mə-nafelərini
xələldar edəcəkdir.
İran məçlisi-məbusanı Almaniyanın
bu politikasına böyük bir əhəmiyyət
nəzərilə baxıb, ehtiyatda bulunmalıdır
və bunu dəxi unutmamalıdır ki, ingilisin alman
dövləti başına min cürə kələklər
açmasına səbəb həmin bu Almaniya və
sultanın Almaniyaya hüsni-təvəccöhi oldu.
Söz yoxdur ki, ingilis və demək olar ki, Rusiya
dövləti bu yeni rəqib qabağında geri
çəkilib, (pəs) deyəcək qədər
ürəksiz deyildirlər; ona binaən bu üçünün
arasında şiddətli bir rəqabət törəyəcəyi
şübhəsizdir. Burada, mənim zənnimcə,
İranın, yəni İran məclisinin təklifi,
bu rəqiblərin heç birinə nə hüsni-təvəccöh,
nə ədəmi-iltifat göstərməyib rəqabətlərindən
bacarıb, vardıqca nəfbərdar olmaqdır,
vəssalam!
Bizim Qarabağda cürbəcür
dəlləklər var. Bunların içində
eləsi var ki, həmi sənin başını
qırxar, həmi hansı dişini desən çəgər,
həmi boynunun ardına zəli qoyar, həmi istəsən
oğlunu sünnət eylər. Amma «adikalon-madekalon»
bilməz və o cürə murdar şeyə heç
əlini də vurmaz, bainhəmə üstündən
bərk «ətir» iyi gələr ki, ona «quyruq ya-ğı»
deyirlər.
Eləsi var ki, məsələn, bu gün yaxşı urusu baş vurar, buğlarını da hatərəfə desən o tərəfə eşər və bir az-maz da urus dili bilər. Stolunun üstündə də həmişə cürbəçür içi su ilə dolu «adekolon» şişələri olar, güzgüsü də adamı «xortdan»a oxşadır.
Eləsi də var ki, (yox, qoyun bunu ayrı cürə deyim): Əzizim oxucu, əqlində bir adam fərz elə, qoy bu adamın bir ayağında qaloş olsun, bir ayağında başmaq, əynində çuxası olmasın, onun əvəzində tək bircə arxalıq olsun ki, onun parçasını və rəngini tanımaq üçün gərək əlinə bir pıçaq alıb dörd gün çirkini qazıyasan. Belində bir qayış olsun və qayışın ucu da böyürdən sallansın, çiynində bir məhrəba asılsın və o məhrəba da gərək qab dəsmalına oxşasın. Belindəki qayışa ülgüç formunda iti bir pıçaq sancılsın və o pıçaq ilə də qarpız kəsildiyi məlum olsun; onda bu adam olar həmin mən dediyim dəllək.
Bu dəlləklərin dükanı olmaz, bunlar günlərini elə bazarda keçirərlər və özləri də həmişə kəndli-məndliləri qırxarlar, onda çox fənd eləyirlər; məsələn, görürsən ki, bir kəndli yayın isti günü bazara meyvə gətirib satıblar və özü də aşbazdan iki şiş lüləkabab alıb günorta üstü bir sərin yerə çəkilib dürməkləyir və öz-özünə də fikr elə-yir ki, görəsən baqqal onu allatmadı ki, evdə arvad nə tapşırmışdı və sairə. Bu vaxt kəndli hiss elər ki, başı gicişir, əlini atar ki, qaşısın—bir adam deyir ki: «Yavaş, tərpənmə, ülgüc başını kəsər». Kəndçi dik ayaq üstə sıçrar və görər ki nə? Həmin bayaq yazdığım dəllək onun başını bir xeylaq qırxıbdır və özü də məzəmmət eləyir ki, əşi, uşaq-nəvalıq deyilsən ki, düz otura bilməzsən. Otur, tərpəndin, ülgüc də bir az başını cızdı... Sonra bilməyirəm bunların sövdası necə olar, ancaq onu bilirəm ki, kəndli evinə qayıdan zaman başını iki dəsmal ilə bağlamış qayıdar.
Bu söhbəti salmaqdan məqsədim o idi ki, bunu deyim ki, görəsən bu Yevropa hökumətləri ki, belə gəlib müsəlman hökumətlərinin dinməzcə başlarını qırxırlar ki, heç kəs də onlara bir söz deməyir. Qarabağın hansı dəlləklərinə oxşayırlar? Mənim əqlim kəsir ki, bizim bu bazar dəlləklərinə çox oxşayırlar. Nə üçün?
Ondan ötrü ki, məsələn, indi, götürək bu gün İranı, hamınıza məlumdur ki, indiyə kimi İranın başını iki nəfər «dəllək» qırxmaqdadır ki, onlardan birisi ingilis:, o birisin də ki (qoy yavaş deyim eşitməsin!) özünüz tanıyırsınız.
İndi də demirsinizmi ki, bu yandan üçüncü «dəllək» çıxıbdır. Budur ki, neçə ildən bəridir ki, Osmanlının başını qırxan və çox vaxt da «bilməyib» qulağını kəsən. Germaniyadır. Deyir indi də İranın başını mən də qırxacağam! O birilərə deyir: Ay balam, axı neçə ildir ki, elə hazır bu kişinin başını podrata götürməmisiniz ha, mən də qırxacağam!
Qərəz, mən onu deyirəm ki, İran görsün
başına bir təhər çəkə bilərmi,
yoxsa, bir də görərsən ki, dördüncü
«dəllək» çıxdı; onda bir gün olar
ki, İranı da Fas5sultanının
gününə salıb «kiliz» qoyarlar.
1. Yaxın Şərqdə, xüsusilə İranda,
çar Rusiyası, Almaniya və İngiltərə
hökumətləri arasındakı ziddiyyəti
işıqlandıran «Üçüncü rəqib»
sərlövhəli məqalə «İrşad»
qəzetinin 1907-ci il 5 aprel tarixli 61-ci nömrəsində
«Üzeyir» imzası ilə dərc olunmuşdur.
2. «Oriyent bank»—yəni «Şərqi bank»—Yaxın
Şərqdə Almaniya imperializminin «maliyə
dayağı».
3. «Slovo» gündəlik qəzet idi, 1903—1909-cu illərdə
Peterburqda nəşr olunurdu.
4. «Üçüncü dəllək» sərlövhəli
felyeton «İrşad» qəzetinin 1907-ci il 5 aprel
tarixli 61-ci nömrəsinin 4-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə çap
edilmişdir. Felyeton «Üçüncu rəqib»
adlı yazının davamıdır və İranın
üç dövlət (Rusiya, İngiltərə
və Almaniya) arasında istismar edilməsi məsələsinə
həsr edilmişdir.
5. Fas—indiki Mərakeşdir; İspaniya—Mərakeş
münaqişəsinə işarədir.
|
|
|
|
|
|