Həmin bu inqilab sözünün İran işlərinə
dair istemal olunacaq məqamı əsil bu günkü
gündur ki, bütün Tehran millət mücahidləri
əlinə keçib istibdad, İranın o qoca istibdadı
gurultu ilə kögündən qoparılır.
İran hətta Osmanli kimi məmləkətlərdə
millətin birdən-birə təcdndi-həyat etməsi
inqilabsız, yəni qanlı inqilabsız baş
tut-mazdı və tutmadı da. Buna şahid həmən
qansız inqilablardır ki, əvvəlcə İranda,
sonra Osmanlıda baş verib də nikbinləri sevindirdi;
lakin inqilabı anlamayan və qansız inqilablara
inanmayan şəxsləri daim düşündürməkdə
və şübhələr içində buraxmaqda
idi ki, İranda iyun və İstambulda 31 mart faciələri
vüqu olub nikbinləri məyus etməklə bərabər
bədbinləri də şübhədən çıxartdı.
31 mart hadisəsindən sonra Osmanlıda yenidən
əsil inqilab vaqe olub, doğrudan da istibdad məhv
edildi.
Bu gün isə həmən əsil inqilab İranda
baş verməkdədir. Odur ki, bu inqilabın nəticəsinə
də kəmali etimad ilə inanmaq olar.
Ajans teleqraflarından qabaq bu gün idarəmizə
və xüsusi adamlara teleqramlar gəlib, millət
mücahidlərinin Tehranda vaqe olmuş fəth və
zəfəri-qəhrəmanələrini bizə
bildirmişdir ki, bunun sonunda Ajans teleqrafları yetişib
Tehranın mücahidlər əlində olduğunu
və şahın əcnəbi səfarətlərinin
birinə qaçmaq fikrini bizə bildirdi.
Əvət, bir bu qədər inadlılıq göstərib
də, təcdidi-həyat etmək arzusunda olan millətin
yoluna sədd çəkməklə on milyonluq bir
camaatı müstəbid əli altında əzmək
istəyən Şah, bu gün özünə bir
təriqi-nicat axtarır; pənah arayır. Bütün
istibdad tərəfdarları bildilər ki, böylə
bir gün də varmış. Ehtimal öz məsuliyyətlərinin
ağır olduğunu indi hiss etməyə başladılar
və nə eləyim, necə eləyim deyə qalıbdırlar.
Alınan teleqramlardan ən fərəhamiz, ümmidbəxş
xəbər orasıdır ki, millət qoşunu
bir çox adamların gözlədiyi kimi, qarət
və bu kimi rəzil hərəkətlərdən
kənar olub, asudəliyi üçün çalışdığı,
yolunda çanını fəda etdiyi millətin asayışını
gözləyib, zəbt və təsxir etdikləri
yerlərdə nizam və qayda bərpa edirlər;
o səbəbdəndir ki, əhali böyük bir
şadlıqla öz nacilərini alqışlayırlar.
Məşrutəçilərin Tehranda bir külliyyə
müzəffər olduqları artıq şübhəsizdir.
Çünki teleqramlardan anlaşıldığına
görə şahı qoruyanlar, yalnız bir qazaqlarmış.
De-məli, sərbaz filan deyilən ünsür olduqca
fürsəti fövt etməyib məşrutəçilərə
tərəf keçibdirlər. Qəyur müçahidlər
Tehrana daxil olub da, yalnız bir qazaqlar ilə müharibə-dədirlər.
Digər teleqramdan görünür ki, qazaqların
dəxi bir hissəsi məşrutəçilərin
tərəfinə keçibdir, deməli, yerdə
qalanlar dəxi ya məhv olub gediblər, ya təslim
olarlar.
Yenə teleqramda bir işarə vardır ki, İngilis
səfarəti yanında bərk atışma var
idi.
Bundan aşikardır ki, müstəbid başçılarından
kim imişsə, ən zorbası İngilis səfarətində
gizlənmək istəyirmiş. Mücahidlər
isə buna mane olmağı lazım görüb
şiddətli atışma vüqu bulubdur. Heyf ki,
teleqrafın burası açıq deyil və İngilis
səfarətinə qaçmaq istəyənin kim
olduğunu bu gün bilmədik.
Dünən və bu günə qədər İranın
gələcək günlərinə arxayınca
və nikbinanə bir nəzərlə baxmaq çox
çətin idi. Bəxtiyarilərin ağır hərəkəti,
süpəhdarın tərəddüdü, digər
tərəfdən isə Osmanlının Krid məsələsinə
məşğul olub da qonşusu İrandan sərfnəzər
etməsi, rus qoşununun İran torpağına
girməsi, Təbrizin «tətil işqalı», bunlar
hamısı İranın bu yaxın gələcəyinə
qarşı qara pərdə şəkilində
görünüb mavərada nə olduğunu göstərmirdi.
Lakin bu iki günün həvadisi haman qara pərdəni
dəf etdi. İran işlərinin üzünə
gün doğan kimi oldu.
Sərdar əsəd və süpəhdar həzrətləri
rus və ingilis nümayəndələri ilə
bir çox danışıqdan sonra hər bir tərəddüd
və istər-istəməzliyi kənara atıb
qəti bir surətdə Tehran üzərinə
yeridilər.
Yeriyib də Tehranı aldılar. Və ümdə
burasıdır ki, əcnəbi müdaxiləsinə
səbəb ola biləcək hər bir vüquatı
bərtərəf etməklə boylə ağır,
müşkül və məsuliyyətli işdə
böyük bir tədbir və məharət sahibi
olduqalrını bilirdilər.
Şübhəsiz demək olar ki, şahın bütün
ümidi öz qazaqlarına, sərbazlarına deyil,
məhz əcnəbi müdaxiləsinə idi. Şah
və tərəfdarları bu fikirdə idilər
ki, millət qoşununun hərəkətləri
əcnəbi müdaxiləsinə müntəcc
olub o surətdə də heç olmasa İran bədbəxtliyinin
məsuliyyətinin yarısı onların üzərinə
olacaqdır.
Lakin bu qüsur əmələ gəlmədi. İstər
Peterburq, istər London mühafilində bunu iqrar
etdilər ki, millətin şaha qarşı elan
və icra etdiyi müharibə əcnəbilərin
hayatını heç bir təhlükəyə
düçar etməyir. Rus hökuməti dəxi
öz sözü üstündə durub feli müdaxilədən
çəkindi.
İndi bugünkü teleqramlardan anlaşıldığına
görə İranın ürəyi olan Tehran və
binaən əleyh... bütün İran millət
əlindədir. Bir iş qalıbdırsa o da şahı
ələ gətirib lazım olan şərtləri
ona qəbul etdirməkdir. O şərtlərin də
nədən ibarət olduğu hələlik müəyyən
surətdə ancaq bir süpəhdar ilə sərdara
məlumdur. Hər halda bu iki möhtərəmin
bu günlərdə göstərdikləri hünər
və məharət onların gələcəkdə
xoşbəxtliyinə və hər kəsin məmnuniyyətinə
səbəb olacaq işlər gərəcəklərini
təmin edir.
İran millət qoşunu Tehranı alıb da, orada
icra etdiyi hərəkati-aqilanə və mütədəbbiranələri
və İstambulu alan Osmanlı hərəkət
ordusunun gördükləri gözəl işləri
yada salır. Lakin bütün bu qanlı müsadimələrin
səbəbi-yeganəsi olan Məhəmmədəli
isə, öz güllənüması, yəni həmkarı
olan Əbdülhəmidin yerişini yerimədi.
Yerimədiyinə səbəb başqa bir şey
olmayıb, bəlkə özünün Əbdülhəmiddən
on qat sabiük-əql olduğudur.
Məhəmmədəlidən ola bilsin ki, daha artıq
cinayətlər içra etdirmiş olan Əbdülhəmid
başdan ayağa qədər ağır günahlar
içində olduğunu nəzərə ala-ala yenə
də öz millətinə təslim olunmağı
və öz həyatını millətin ixtiyarına
tapşırmağı, özgə dövlətlər
himayəsinə iltica etməyə tərcih verdi.
Halbuki Əbdülhəmid millət tərəfindən
öldürülməyəcəyindən heç
də əmin deyildi. Məhəmmədəlinin
bu yolda Əbdülhəmidi təqlid etməməyinə
yeni səbəb ola bilər: Ya ola canının
qorxusu və millətin mərdliyinə inanması
və yainki öz millətinə qarşı qəlbində
bəslədiyi nifrət, bu barədə təfsilata
girişməyə ehtiyaç yoxdur. Hər halda Məhəmmədəlinin
qəlbi böyük və alicənab adamlara məxsus
hissiyyyati-aliyədən bilmərrə boş olduğu
təbəyyün etdi. Bu adamda zərrəcə
də olsa padşahlıq sifəti yox imiş.
Bugünkü teleqramlardan anlaşıldığına
görə, millət qoşununun Tehranın içini
şah tərəfdarlarından təmizləmək
vəzifəsi hələ qurtarmayıbsa da, artıq
qurtarmaq üzrə-dir. Millət qoşununa müqavimət
edən Lyaxov qazaqlarının bəqiyyə-tüsseyfidir.
Onlar isə zatən, özlərini qoruyurlar. Əgər
bu gün Lyaxov təslim edildiyi surətdə, canı
salamatda qalmasına əmin olsa, haman dəm təslimi-silah
edər.
O səbəbdəndir ki, bəzi ruslar Lyaxovun təslimi
bödində sağ qalıb-qalmayacağını
bilmək üçün süpehdar və sərdardan
bu barədə xəbər bilibdirlər. Bunlar isə,
cümlə mərdlərə mənsub bir tərzilə
cavab veribdirlər ki, nəinki Lyaxovun özü,
bəlkə onun qazaqları belə silah yerə
qoyub da müqavimətdən əl çəksələr
sağ qalacaqları şübhəsizdir.
Qazaq məsələsi bitdikdən sonra mücahidlərin
ən böyük işi məmləkətin tərz
idarəsini təyin edib, ona müvafiq surətdə
bir şah seçməkdir. Bu mühüm məsələnin
nə tərəfə mail bir surətdə həll
olunacağını indinən bilmək çətindir:
çünki bu xüsusda hələ ki heç bir
məlumat yoxdur. Yalnız xüsusi müxbiriimzin
teleqramından anlaşıldığına görə
onu bildik ki, Qacar nəslindən ən qədimlisi
olan Möəzzidüssəltənə, naibüssəltənə
təyin olunmaqla bərabər, sərdari əsəd
daxiliyyə və süpehdar hərbiyyə vəziri
təyin olunubdurlar.
Hər halda bu gün İranın iqbalı oylə
bir müdəbbir və müqtədir adamların
əlindədir ki, məmləkətin gələcəyindən
əmin olmağa hər kəs haqlıdır.
Bu gündən belə iran əhli öz milliyyətləri
ilə iftixarə haqlıdırlar. İran əhli
XX əsrin səsinə səs verməklə, öz
mürdə olmadığını isbat etdi.
Cahıl mollaların dünya malına olan hirs və
təməindən dolayı avam mütəəssiblərin
himayəti-cahilanəsi sayəsində təxt-səltənətdə
qərar tuta bilmiş olan müstəbid gurultu ilə
yerə düşdü.
Onunla bərabər əsrlərdən bəri avam
xalqın iliyinə qədər yerləşmiş
olan çürük əqidələr dəxi puç
olub getdi.
Bu gündən belə İranda təşəkkül
etmiş olan yeni hökumətin vəzifəsi ən
ağır vəzifələrdəndir.
Lakin bu vəzifə yalnız vəzifəyi icraiyyədən
ibarət olacağından, ondan daha böyük
vəzifə ki, qanunsazlıqdır, məclisin öhdəsində
olub, məmləkətin tərəqqi və rifah
halına hökumdən artıq məçlis məsul
olacaqdır. İranın zavallı birinci məclisi
doğrudur öz vücudu ilə İran üçün
böyük bir təsəlli idi. Amma iş görməklikdə
bir o qədər fəal deyil idi. Çünki əvvələn
haman məclisin iş görməsinə qarşı
şah və həşəratı tərəfindən
mümaniətlər ibraz olunurdu. Bundan başqa,
məçlis əhlinin bir çoxu dəxi öz
vəzifələrini dürüst başa düşməmişdilər,
amma bu gün İranda əsil məşrutənin
nədən ibarət olduğunu bilməyən adamlar
varsa da, onların idarəyi-ümuri-məmləkətə
heç bir dəxl və təsərrüfləri
yoxdur.
Deməli, bu məclisə seçiləcəyi zənn
olunan zəvatın hər biri öz və özgə
təcrübələrilə idarəyi-məşrutənin
nədən ibarət olduğunu layiqincə bilirlər.
Məclis ilə hökumətin ən birinci və
ən mühüm vəzifələri isə məmləkəti
sakit etdikdən sonra əhali arasında ülum və
maarifi — XX əsrin təqazasına müvafiq surətdə
böyük bir sürətlə müntəşir
və təmim etməkdir. Xalq mütəməddin
olduqdan sonra öz-özüiü rifah-hal ilə
dolandırmaq yolunu gözləyə bilər.
Bu günlərdə isə süpehdar və sərdariəsədin
borcu qanuni əsasiyə qəlbən sadiq olan, olduqca
zor və müntəzəm bir qüvvə əldə
saxlamaqdır ki, bundan sonra üz verə bilən
hər bir təcəvüzati-irticayiyyəni bidayətincə
məhv və nabud etmək mümkün olsun.
Bəli! İran tarixində qızıl xətt
ilə yazılmağa şayan olan bu vəqaedən
dolayı növpərəst və insandust olan bütün
aləm İran əhlini səmimi qəlb ilə
təbrik edib, İranın qəyür mücahidlərinə
mütəşəkkildirlər.
1.İran inqilabının gedişini bütün
dəqiqliyi ilə izləyən Üzeyir Hacıbəyov
1909-cu ilin iyulunda istibdada yeni bir zərbə vurulduğu
bir zamanda «İranda inqilab» və qsİran inqilabı»
sərlövhəli bir-birinin ardınca dörd məqalə
yazmışdı. Bunlar «Üzeyir» imzası ilə
«Tərəqqi» qəzetin 1909-cu il 2 iyul tarixli 146-cı
nömrəsinin 2-ci səhifəsində (1-ci məqalə),
3 iyul tarixli 147-ci nömrəsinin 2-ci səhifəsində
(2-ci məqalə), 5 iyul tarixli 148-ci nömrəsinin
3-cü səhifəsində (3-cü məqalə)
və 6 iyul tarixli 149-cu nemrəsinin 2-ci səhifəsində
(4-cü məqalə) dərc olunmuşdur.