Əgər əhalimizdən hər sinifin özünə
məxsus bir qəzetəsi olsa idi, onda onların
hərəsinin məzmunu bu yolda olardı ki, ərz
olunur:
Teleqraf — Tehran — Ağayi-əcəlli-əkrəm,
balacah, ...da ati təyidatühüm, bugünki günlərin
şərəfli-şərəfli günlərindən
bir günüdür və o günün şərafəti
barəsində əazimi şüərayi islamdan
çox kimsələr gözəl qəsidələr
inşad buyurubdurlar. Balai-mənbərə süud
buyurub müsəlmanlığın əvvəliminci
əlamətlərindən olan saqqala nə vədə
həna yaxmaq və nə miqdarda rənk sürtmək
keyfiyyətini tamam hüzzarə fəsih və bəliğ
bir zəban ilə təbliğ buyurdular və tamam
hazıruni feyziyab etdilər.
Məqalə — O vaxtdan ki allahtala insanı
yaratdı, insan cəmi məxluqatın əfzəli
oldu, məsələn, əgər sizin içinizdən
birisini götürüb at, eşşək, qoyun,
xoruz və sair bu kimi heyvanlar ilə bərabər
tutsaq, yə ni tərazuyi-mənəvi ilə çəksək
və adamı tərazu daşı məqamində
qoyub cəmi heyvanatı da o biri gözə sığışdıra
bilsək, onda görərik ki, həmin insan onların
hamısından ağır gəldi.
Yəni ağır gəldi, nəinki bu mənada
ki, insanın cismi dəmirdən yaranıb ağır
çəkir; xeyr, bəlkə əqli, zəkavət,
bəlaqət, fəsahət, həmaqət, kəmalət
cəhətincə insan sair məx-luqatdan artıqdır
və o səbəbdəndir ki, dünya yaranandan
bəridir ki, o vaxtdan 70 min il keçib və bundan
sonra da 77 min il keçəcəkdir. Heç yerdə
və heç bir vilayətdə görün-məyib
ki, bir at və ya bir eşşək insanı yəhərləyib
onun üstünə minsin. Bəlkə hər yerdə
və hər zamanda insan at ilə eşşəyin
üstünə minibdir. Bəs belə olan surətdə,
o kəsləri ki, deyirlər insana elm lazımdır,
nə üçün bu boş sözlərlə
insanı zəlalətə salırlar? Halbuki insan
oxusun-oxumasın çümlə məxluqatın
əfzəlidir və qeyri əzin əlavə, əgər
bütün insanlar elm dalısına düşüb
biz həqirlər kimi elm yolunda 30—40 il sərf etsələr,
aya o surətdə kim bizim üçün hammallıq
eylər. Kim bizim üçün başmaq tikər,
kim bizim üçün xörək hazır edər?
Heç kim! Çünki hamı deyir ki, mən mollayam,
axundam və hamı molla və axund olan surətdə
mən ağa, sən ağa bəs inəkləri
kim sağa—məsəli—məşhuri üz verib
dünya bərbad olar.
Teleqraf— Peterburq—İntellegentlər
klubunda klub çlenlərinin birisi ikicə saatın
prodoljeniyasında iyirmi üç min səkkiz yüz
doxsan dörd manat pul vıqrat eyləyib, gecə
poyözdilə Amerikaya otpravitsə oldu. O pulu proiqrat
eləyən əvvəlcə istəyib zastrelitsə
olsun, amma sonra istəməyibdir.
İstatya — Ay bizim bu müsəlmanlar qanmazdırlar
ha! Çesnislovo, adam ruslar yanında az qalır ki,
utandığından yerə girsin. Birdən sluçay
olur ki, bir rus kavaleri və ya bir rus damasilə qulyaniyaya
çıxırsan, bir də görürsən ki,
qabağına bir adam çıxdı: başı
qırxıq, saqqal qırmızı, əl hənalı,
ayağındakı başmaqlarının da taqqıltısı
bir verstdən eşidilir. Gəlib sənin yanından
keçdiyi bəs deyil, hələ arsızlığına
salıb onların yanında sənə bir salam
da verir. Az qalır ki, dişin bağırsağını
kəssin. Bununla belə də bəzi liberallar çıxıb
deyirlər ki, bizə şkol lazımdır. Daha
onu başa düşə bilmirlər ki, bu müsəlmanlar
bir bədbəxt tayfadır ki, allah həmişə
bunları başı qapazlı yaradıbdır,
çünki ona da laiqdirlər. Əşi... Nə
deyim, vallah! Allah insaf versin Əhməd bəy Ağayevə
ki, Peterburqda belə gedib gəzməklə, adam
görməklə, qəzetə yazmaqla qoymadı
ki, bu qanmaz tayfanı hökumət «vıselit» eləsin
«k çortu»!. Nahaq yerə başımıza ovaldırlar!...
Teleqram — İsfahan—Burada bir seyid zühur
edib, bir ocaq açıb və bir ziyarətkah qayırıb,
arvad-uşaq hamısı baş açıq, ayaq
yalın onun hüzuruna gedib nəzr verirlər. İki
nəfər məlun bu qurban olduğuma şəkk
gətirdikləri üçün, birinin gözü
kor oldu, o biri də ayaq üstə qurudu.
Məqalə — Din əldən getdi,
müsəlmanlıq məhv oldu, islam puça çıxdı,
iman süst oldu. Cavanlarımız üzlərini
qırxdırdı!
Himmət yox, həmiyyət yox, namus getdi, qeyrət
qalmadı. Papaq bizə haram olsun. Xalq bizi aldatdı.
İttifaq yox ittihad yox, heç utanmırıq, heç
qızarmırıq, din əldən getdi, müsəlmanlıq
məhv oldu. Həmiyyət yox, namus getdi, qeyrət
qalmadı, iman süst oldu.
Papaq bizə haram olsun. Qaradavoy gəldi qaç.
Teleqram — Paric — Burda tazə bir zad...
Camaat yox, cəmiyyət yox, əçimiyyət yox,
yox əşi, «obşestvo» əmələ gəlibdir.
Onun zadı... belə nişanı yox, zad... hə,
məqsədi yaxşı-yaxşı işlər
görməkdir! Amma biz bədbəxt müsəlmanlar
daha nə deyim!
Qabaq bizim müqəddəs vəzifəmiz odur ki,
camaat içində yaxşı-yaxşı işlər
görək və razı olmayaq ki, bizim camaat pis-pis
işlərə məşğul olsun. Biz molodej,
yox... biz cavanlar gərək çoxlu-çoxlu yığılaq,
orada söhbət eləyib, camaatımızın
dərdinə yaxşı-yaxşı dərman
hazırlayaq. Biz gərək bu yolda çoxlu-çoxlu
iş görək və razı olmayaq ki, hamı
irəlidə olsun, amma bizim bədbəxt camaatımız
dalda qalsın...
Bu saat bizim camaat bir quyunun içindədir, o quyu ki,
onun adına rus dilində «nevejestvenni», amma bizim dilimizdə
xəcalət quyusu deyirlər. İndi bizim borcumuz
o quyunu darmadağın eləməkdir və... və...
İdarədən: — Və boş-boş sözlər
danışmaqdır.
Konkaya3
minib gəzənlərin hamısına məlumdur
ki, konkanın içində yuxarı tərəfdə
rusca belə bir xəbərdarlıq yazılıbdır:
«Ostereqaytes karmanşikov», yəni çibgirlərdən
özünüzü gözləyin!
Konkalarda və sair yerlərdə yazılan belə
xəbərdarlıqlar, hərçənd bir qədər
Rusiya ölkəmiz üçün kəsri-şən
olub, çibgirlər yığıncağı olduğunu
bildirir, amma hər halda o cürə xəbərdarlıqlar,
adamları ehtiyatla dolanmağa məcbur edib, cibinin
sağ və səlim qalmasına səbəb olur.
Ona binaən çox yaxşı olardı ki, müsəlmanlar
olan yerlərdə də, ya konkalarda, ya küçələrdə,
ya evlər qapısında beləcə bir xəbərdarlıq
yazıla idi:
Fitnəçilərdən özünüzü
gözləyin!
Çünki hər yerdə ki, bir neçə dana
da olsun müsəlman oldu, orada bir fitnəçi
olacaqdır.
Fitnəçilik bir azardır ki, bəzi tərbiyəsiz
tərs düşmüş adamlara mübtəla
olub onları dinc qoymaz. Neçə ki, yaz istisində
milçəklər, gənələr atın üstünə
daraşıb, şıllaqlamağa və oynaqlamağa
məçbur edir, həmçinin fitnə naxoşluğu
da haman fövəlz- zikr adamlara giriftar olub, həmişə
qıdıqladar, dinc qoymaz.
Amma heç bir yerdə fitnə özünə bir
o qədər yaxşıca məkan tapmaz. Məgərinki,
müsəlmanlar arasında. Bunun da səbəbi
aşikardır.
Bir çox müsəlmanların, yəni haman fitnəyə
uyanların əqilləri başlarında olmayıb,
bəlkə gözlərində və daha çox
qulaqlarındadır. Çünki haman başın
bir o qədər də bacarığı yoxdur ki,
deyilən sözün fitnə olub olmadığını
anlaya bilsin. Onun üçün eşitdiyini məcburən
qəbul eləyir.
Əcnəbi məmləkətlərində fitnəçilərin
sözlərinə qulaq asıb, sonra qaradavoy, filan
çağırıb, düz «sarı evlərə»,
yəni dəlixanalara göndərirlər ki, orada
müalicə olunsun.
Bugünkü Osmanlıda fitnəçiləri pruşkeviçlərin
yanına qulluqçu tutub, «şəriət istəyənlər»
cərgəsində boğazından asarlar. Rusiyada
o cürə fitnəçiləri qoyarlar.
İranda haman fitnəçilərə «şiri-xurşud»
əta edərlər Bizim yerlərdə isə o
cürə fitnəçiləri həmişə
baş yerdə oturdub, iki qat baş əyərlər
və əldən gələn hörməti elərlər;
onun sözlərinə qulaq asarlar. Camaat arasına
fitnə dağılar. Xalq bir-birindən üz-göz
olar. Amma fitnəçi hörmətdə qalar.
1. Azərbaycan dilinin saflığını təbliğ
edən «Müxtəlif qəzetlərimiz» sərlövhəli
yazı «Tərəqqi» qəzetinin 1909-cu il 26 iyun
tarixli 141-ci nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə çap
edilmişdir, Burada cüzi ixtisarla verilir.
2. Fitnəçiliyə nifrət oyadan bu məqalə
«Tərəqqi» qəzetinin 1909-cu il 2 iyul tarixli 146-cı
nömrəsinin 3-cü səhifəsində «Filankəs»
təxəllüsü ilə dərc edilmişdir.
3. Konka — keçmişdə bir çox şəhərlərdə
(o cümlədən Bakıda) qəbul edilmiş
şəhər nəqliyyatı idi; vaqona qoşulmuş
atlar onu dəmiryol (rels) üzrə çəkib
aparırdılar. Konkanı tramvay əvəz etdi.