|
Yaradıcılığı
|
|
Bir
qәdәr qәzetәçilik dәrsi
1 |
Müəllim — Qəzetəyə hər cür
şey yazmaq olarmı?
Şa g i r d lə r — Xeyr, olmaz.
Müəllim — Necə olmaz? Bəs qəzetənin
başında «Hürriyyət» yazılıbdır?
Şagirdlər — Doğrudur, hürriyyət yazılıbdır,
amma «hürriyyət ondan ötrü yazılmayıbdır
ki, hər kəsin ağlına nə gəlsə
götürüb qəzetəyə vurdursun.
Müəllim — Çünki o halda qəzetə nə
olar?
Şagirdlər — O halda qəzetə zibil səbəti
olar.
Müəllim — Çox yaxşı, bəs o surətdə
kim kimdən inciməlidir, qəzetənin müdirimi
yazı yazıb da yazdığı çap olunmayandan,
yoxsa yazı yazıb da yazdığı çap
olunmayan qəzetənin müdirindən?
Şagirdlər — Qəzetənin müdiri yazı
yazıb da yazdığı çap olunmayandan inciməlidir.
Müəllim — Nə üçün?
Şagirdlər — Çünki yazı yazıb da
yazdığı çap olunmayan müdirin qəzetəsini
zibil səbətinə döndərmək istəyirmiş.
(Bəzi yazı yazıb da yazdıqları çap
olunmayan şəxslərdən təvəqqe olunur
ki, bu sözlərdən hələ töz inçiməyib,
dərsin dalına qulaq assınlar).
Müəllim — Bəs qəzetəyə nə tövr
məqalə yazmalıdır ki, çap olunsun?
Şagirdlər — Əvvəla qəzetənin məsləkinə
müvafiq olsun.
Müəllim — Məsələn nə tövr?
Şagirdlər — Məsələn, qəzetənin
məsləki budur ki, tərəqqiyə mane olan
şeylər rəf edilsin. Ona görə, əgər
birisi durub yaza ki, dəmir yolu şeytan əməlidir
və gödək paltar geymək haramdır, o surətdə
onun məqaləsi çap olunmayıb, zibil səbətinə
düşər.
Müəllim — Və saniyən?
Şagirdlər — Və saniyən mətbuat qanunlarına
müğayir olmasın.
Müəllim — Nə tövr?
Şagirdlər — Mirzə, onu müdir özü
canının qorxusundan yaxşı bilir.
M ü ə l l i m —Və salisən?
Şagirdlə r—Və salisən, qərəzi şəxsi
ilə yazılmasın.
Müəllim —Nə tövr?
Şagirdlər — Məsələn, Əli-Vəli
ilə qumar oynaya, Vəli də Əlinin pulunu uda.
O surətdə Əli götürüb qəzetəyə
belə bir şey yaza: «Ay, cəhalət bizi basdı,
qəflət yuxusu axırımıza çıxdı.
Biz nə vaxtadək öz hüququmuzu anlamayıb,
onun, bunun əlində müztər qalacayıq?
Bir insaf edin, özgə millətlərin cavanları
elm və ədəb dalına düşüb millətə
xidmət etmək yolunda can qurban edirlər. Amma bizim
cavanlarımız, əz on cümlə, məsələn,
cənab Vəli bəy, gündüz axşama kimi
klublarda leylaclıq edib, qumar oynayır və xalqın
pulunu udur. Möhtərəm müdir, təvəqqe
edirəm ki, adımı yazmayıb, imzamı «Canı
yanan» qoyasınız.
Bu cürə kağızların da yeri zibil səbətidir.
Müəllim — Xub. Və rabəən?
Şagirdlər — Və rabəən, şəxsi
işlər yazılmasın.
Müəllim — Nə tövr?
Şagirdlər — Məsələn, biri belə yaza:
Müdiri möhtərəm, çox təvəqqe
edirəm ki, mənim bu kağızımı çap
edəsən. İsrağa gün mən çəkmə
almaqlıq qəsdilə Məşədi Filanın
dükanına getdim. Məşədi Filan məndən
12 manat nəqd pul alıb, bir cüt çəkmə
verdi. Çəkməni geyib bir gün gəzəndən
sonra gördüm çox dardır və ayağımı
bərk sıxır. Əhvalatı Məşədi
Filana nəql elədim. Dedi mən nə qayırım,
dedim çəkməni geri al və ayrısını
ver. Dedi olmaz, xarablamısan! Nə qədər elədim
olmadı. İndi bu əhvalatı cəmi müsəlman
qardaşlarıma bildirib sual edirəm ki, aya rəvadırmı
ki, həmi pulum getsin, həm də çəkmə
ayağımı çolaq eləsin!
Bu da səbət malıdır.
Müəllim — Xub və xamisən?
Şagirdlər — Və xamisən biməna şeylər
yazılmasın.
Müəllim — Nə tövr?
Şagirdlər — Məsələn, bu gün tək
və tənha əyləşib öz-özümə
fikir edirdim. Müsəlman millətinin xar və
zəlil olmağı barəsində. Hansı ki,
ayrı millətlər hamısı qabağa gedir,
amma biz bədbəxtlər geriyə qalıb, hansı
ki, gərək biz hamı millətlərdən
qabaqda olub, yüzlərcə məktəblərimiz
olub, uşaqlarımız dərs oxuya idi. Hansı
ki, indi küçələrdə «əlməndə»
oynayırlar. Müdir möhtərəm, təvəqqe
olunur ki, çox töz qəzetənizdə çap
eləyib, adımı da «Nalan» qoyasınız.
Müəllim — Müdiri möhtərəm, bu məqaləni
tözmi çap edər?
Şagirdlər — Deyir, müdiri möhtərəm,
bu məqaləni cırıq-cırıq eləyib
öz-özünə deyər: bunun əvəzinə
bir əhvalat yazıla idi, yenə bir şey olardı.
Müəllim — Və sadisən?
Şagirdlər — Və sadisən, fitnə və
fəsad qovzayan olmasın.
Müəllim — Nə tövr?
Şagirdlər — Daha onu burada yazmaq lazım deyil.
Çünki məqalə yazan özü bilir ki,
fitnə qəsdi ilə yazıbdır.
Müəllim — Çox gözəl, dərsinizi yaxşı
bilirsiniz. Əgər müsəlman yazıçıları
da bu dərsləri əzbərləsəydilər,
nə olardı?
Şagirdlər — Özlərinin və müdirin
vaxtını zaye etməzdilər. 7 qəpiklik markanı,
iki qəpiklik mürəkkəbi və bir qəpiklik
qələmi kor qoymazdılar və zibil səbətini
ağzınadək doldurub xidmətçinin də
əziyyətinə səbəb olmazdılar.
İ d a r ə d ə n: — Ay olaydı ha!
....qərəz mindik vaqona. Burada məndən savayı
iki nəfər gəncəli ilə iki nəfər
də bakılı və bir nəfər şamaxılı
var idi. Başladıq söhbət eləməyə.
Allah bunlardan razı olsun, çünki bunların
söhbətindən bir çox bilmədiyim şeyləri
qandım və öyrəndim. Məsələn,
gəncəli dedi ki:
— Keçən dəfə bizim bir qohumumuza sudda üç
il «xəsiyyət» kəsmişdilər...
Gəncəli qardaşın bu «xəsiyyət» sözünü
mən başa düşmədim və güman
elədim ki, bu söz tək bir Gəncə şivəsinə
məxsus bir sözdür ki, onu bakılı qardaş
da bilməyəcəkdir. Amma gördüm xeyr, bakılı
qardaş onu çox yaxşıça başa düşüb
dedi ki: — Haman mən dediyim adama da iki il «xəsiyyət»
kəsiblər.
Yanımda bir şamaxılı qardaş var idi,
qəsdən bundan soruşdum ki, «xəsiyyət»
nə sözdür? O başladı mənə qandırmağa.
Onda bildim ki, «xəsiyyət» ümumi və rəsmi
bir sözdür ki, onu bakılı da, gəncəli
də, şamaxılı da və şübhəsizdir
ki, qarabağlı da, şəkili də, qubalı
da, qərəz bütün Qafqazın müxtəlif
yerli müsəlmanlarının çoxu (müsəlmanla-rın
da çoxu kimdən ibarət olduğu məlumdur)
bilirlər.
Mən də bildim və bilməyənlərə
də ərz eləyim. Məsələn, bir müsəlman
karastısını və ya yarağını
götürüb gedir o biri müsəlmanı öldürür.
Sonra iş belə düşür ki, bu müsəlman
(yəni öldürən müsəlman, ölən
yox) hökumət əlinə keçir. Sonra hökumət
bunu suda verir. Sud da bu müsəlmanı göndərir
Sibirə və yola salmaqdan qabaq deyir ki, sənə
üç il «xəsiyyət» kəsmişəm.
Onda müsəlman qardaş anlayır ki, gedib Sibirdə
üç il oturub, lakin əlini ağdan qaraya vurmayacaqdır,
ancaq gözləyəcəkdir ki, «xəsiyyəti»,
yəni xasiyyəti dəyişsin. Yəni adam öldürmək
kimi heyvan xasiyyətini dəyişib, onun əvəzində
adam öldürməmək kimi insan xasiyyəti
olsun (İndi Sibirdə müsəlman qardaşın
heyvan xasiyyəti dəyişirmi, dəyişmirmi?
— o ayrı məsələdir).
Müsəlman qardaşların o biri söhbətlərindən
də bunu başa düşdüm ki, Bakıda adam
öldürmək bir qədər tənəzzülə
düşübsə də amma, bərəkət
versin, Gəncədə çox tərəqqidədir.
Bundan başqa, Gəncədə də, Bakıda
da adam öldürmək şikara çıxmaq kimi
bir şeydir. Ancaq Bakıda adamı quş atan kimi
atırlar, Gəncədə isə heyvan öldürən
kimi öldürürlər.
Vaqonda bizdən başqa bir iki nəfər kəndli
müsəlman qardaşlar dəxi var idilər. Bunların
ikinci klasda3
getmələri mənim diqqətimi cəlb etdi.
Soruşdum ki, nə tövr olub ki, siz bura düşübsüz?
Dedilər: başına dönüm, allah bayisin
evini yıxsın! Və sonra bu əhvalatı nəql
elədilər, Bilet almaqdan qabaq bir nəfər kanduktor
paltarında adam bizi tovladı ki, gəlin mənə
bir iki manat verin, sizi biletsiz aparım. Biz də güman
elədik ki, bəli, habelə olsa, bir-iki manat irəli
düşərik, bu da bizdən bir manat beh aldı.
Sonradan-sonraya bir allah bəndəsi bizi başa saldı
ki, haman «konduktor» bicin birisi imiş və bizi axmaq
müsəlman deyə ələ salıbdır.
Töz yüyürdük ki, bilet alaq. Amma baxdıq
gördük ki, üçüncü klasın bileti
qurtarıb, naələc qalıb ikinci klasın
biletini aldıq. Sonra getdik ki, şeyimizi baqaja verək,
bizə dedilər ki, olmaz, dedik nə üçün?
Dedilər ki, «zakon ni bazvalayit». Gördük vaxt
keçir, qaldıq baxa-baxa. Sonra o, «zakonni bazvalayit»
deyən adamların birisi bizə göz elədi.
Biz haman dəm bu işarəni başa düşüb,
əlimizi cibimizə saldıq və yarım manat
pul düzəltdik. Ondan sonra gördük ki, bu səfər
«zakon bazvalayit».
Xülasə, gəldim çıxdım getdiyim yerə,
amma burada gör düyümü sonra deyəcəyəm.
1. «Bir qədər qəzetçilik dərqi» sərlövhəli
felyeton «Tərəqqi» qəzetinin 1908-ci il 23 oktyabr
tarixli 83-cü nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
edilmişdir.
2. O zamankı məişətin acınacaqlı
hadisələrini ifşa edib pisləyən «Yarım
günlük söhbətim» sərlövhəli
felyeton «Tərəqqi» qəzetinin 1908-ci il 26 oktyabr
tarixli 85-ci nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
edilmişdir.
3.Çarizm zamanı dəmir yollarında sərnişin
vaqonları üç kateqoriyaya (klassa) bölünürdü:
birinci kateqoriyaya aid vaqonlar abad və sərnişinlər
üçün çox rahat olduğundan biletlər
də çox bahalı idi; ikinci kateqoriyaya aid vaqonlarda
o qədər rahatlıq olmadığından bunların
bileti bir qədər ucuz idi; üçüncü
kateqoriyaya aid vaqonlar isə ümumi idi, burada yerlər
müəyyən edilmirdi, bu vaqonların biletləri
o birilərinə nisbətən çox ucuz idi.
|
|
|