|
Yaradıcılığı
|
Allah heç kəsə göstərməsin!
Elə ki, birisinin əcəli tamam olur, həkim
filan əl çəkir, əcəli tamam olan başlayır
ölməyə. Sən də bikef oturub tamaşa
edirsən.
Bundan başqa əlindən bir şey gəlmir.
Vaysınırsan, heyiflənirsən, darıxırsan,
ağlayırsan, lakin, bunlardan başqa əlindən
bir şey gəlmir.
Ölənin gözləri dolanır, bir şey
gəzir, güya bir nicat axtarır, kömək
gözləyir... Sən o nəzəri görürsən,
onu anlayırsan. Lakin gücsüzsən, tamaşa
eləməkdən başqa əlindən bir şey
gəlməz.
Gözünün qabağında yekə adam ölür,
ondan sonra sən də başına vurub ağlayırsan
ki, bu nə üçün öldü.
Bir neçə gün bundan irəli az qalmışdı
ki, haman əhvalat bizim də başımıza gəlsin.
Ancaq bizdə ölən, adam deyildi — qəzetəmizdi.
Biz inanmışdıq ki, «Tərəqqi»nin əcəli
yetib öləcəkdir. Ona binaən tamaşa eləyirdik.
Bazarda, küçədə, dost aşna bizi görüb
soruşurdu ki, bəs nə vaxt baş sağlığı
verməyə gələk?
Təsəlli verənlər də olurdu.
Amma biz təsəlliyab ola bilmirdik.
Bəzi vaxt hamımız da bir yerə cəm olub,
başımızı aşağı salırdıq
və fikrə gedirdik. Sonra bir-birimizin üzünə
baxırdıq, naümidlik nişanəsindən
başqa bir şey görmürdük və deyirdik:
— Heyf!
Sonra müdirimiz deyirdi: — Bizim çəmi müsibətlərimizə
başlıca səbəb odur ki, camaatımızda:
idarə yoxdur. Müsəhihimiz bu sözə razı
olub, əlavə edirdi ki, müsəlman camaatını
bir də təshih etmək lazımdır. Mütərcimimiz
deyirdi ki, bəli, ancaq hamısından yaxşı
o olardı ki, camaatımızı götürüb
bir özgə millətə tərcümə edəydik.
Mürəttiblər də deyirdilər ki, bunlardan
başqa bir də müsəlman camaatını
tərtibə salmaq lazımdır. Maşinist and
içirdi ki, müsəlman camaatını heç
bir şey ilə düzəltmək olmaz, məgərinki,
bir maşın ola ki, bəlkə onunla bunları
düzəldib, yola salmaq ola. Storoj əlavə edirdi:
bu şərtlə ki, zir-zibil aradan süpürülə.
Sonra hamımız birdən deyirdik: İndi dərd
burasıdır ki, bunların da hamısını
qəzetə ilə əmələ gətirmək
mümkündür. Halbuki, qəzetəmiz də
haləti nəzidədir-deyib, fikrə gedirdik sonra
durub deyirdik ki, görək ayın dördündə
nə olacaqdır?
Ayın dördü gəldi. Biz yas saxlamağa hazırlaşırdıq
ki, birdən müdirimiz gəlib dedi: — Muştuluğumu
verin! Bir təbibi haziq gəlib deyir ki, mən qəzetəni
sağaldaram. Söz yoxdur ki, biz çox sevindik və
bildik ki, qəzetəmizin əcəli tamam dəyilmiş.
Məşhur məsəldir ki, deyərlər öz
gözündə tiri görməyib, özgə
gözündə qıl seçir. Əvvəllərdə
Peterburq xalqı eşidirdilər ki, bəli İranda
xolera naxoşluğu əmələ gəlibdir,
əhali milçək kimi qırılır və
başladılar söylənməyə ki, İran
vəhşi bir yerdir, əhalisi cahil, təmizlik
bilməzlər.
Yalandan təharət, izaleyi-nəcasət, dəstəmaz
və qüsuldan dəm vurub heç bilməzlər
ki, təmiz nədir, murdar nədir.
Hifzi səhiyyədən də xəbərləri
yoxdur.
Amma bu gün məlum oldu ki, Peterburq xalqının
özü də hifzi səhhədən bixəbər
imiş və təmizlik ilə murdarlığa
da artıq məhəl qoyan yoxmuş...
Ancaq iranlı qardaşlar belə güman eləməsinlər
ki, mən İran şəhərlərini Peterburqdan
təmiz hesab edirəm, xeyr, onda gərək «Molla
Nəsrəddin»in müxbiri Mozalan bəyin sözlərinə3
və «Səyahətnameyi İbrahim bəy»4
kitabına mənim qailliyim olmaya. Və bunu da deyim
ki, əgər allah eləməmiş, Peterburq xolerası
İrana sirayət etsə, onda Məmmədəli
şah məclisi dağıdan kimi, xolera da bütün
İranı dağıdar.
Xolera bir elə şeydir ki, onun qabağını
qoçubazlıqla və top-tufənglə kəsmək
olmaz. Krop topu, pulemyot, bomba, cəhənnəm maşını,
beşaltılan, mauzer, brauninq, naqan, ismitvesson, buldok,
əfsərski, amerikanski — bunlar heç biri xolera
basillərinə kar edə bilməz.
Çünki elə bir iş mümkün olsaydı,
əvvəl gərək Bakının taxtabitilərini,
Qarabağın birələrini və Salyanın
milçəklərini güllələyə idilər.
Xolera basillərinin qabağına bircə «karastı»
ilə çıxmaq olar ki, onun adına təmizlik
deyərlər. Amma di gəl ki, o biri karastılar
bizdə nə qədər çox olsa da bu biri «karastı»
bizlərdə çox azdır...
Bir tərəfdən də orucluq gəlir. Tərs
kimi bizlərdə də orucluğun mənası
budur ki, yəni gündüz ac qal, amma geca o qədər
ye ki, lap «pəndam» ol. Halbuki orucluğun mənası
bu deyil. Təmizlik «karastı»sının bir şərti
də ehtiyatla yeməkdir. Amma mən bilirəm ki,
ishal zamanı bu cürə söhbət olacaqdır:
əşi xolera nədir, iş əcəlnəndir,
qorxma vur içəri!.
Doğrudur, qorxmayıb içəri vuracaqlar, lakin
sonra.... içəri vurulanları çölə
çıxarmaq lazım gələcək və qurunun
oduna yaş da yanacaqdır... Bəs nə tövr
etməlidir? Cavab--xolera basili yeməməlidir, özgə
bir çarə yoxdur.
— Gəlbəlayi Səfi, allah kisəni boş eləməsin,
əlini cibinə sal beş on şahı da sən
ver, Təbriz əhlinə göndərək.
— Yaxşı, Təbriz əhlinə nə olub məyər?
— Budur, iki aydır dava eləyirlər, adamları
qırılır, arvad-uşaqları ac qalır...
— Kimnən dava eləyirlər?
— Şah qoşunu ilə!
Çox qələt eləyib, başlarını
daşa döyürlər. Bir köpük də
vermərəm. Məgər padcah ilə dava eləmək
olar?
— Əşi, belə cəmi oxumuşların kökünə
lənət! Bütün bu davanı salan onlar oldular.
Yaxşıca əmin-amanlıqda dolanırdıq.
— Haram elədilər! Əgər mən uşağımı
məktəbə və ya uçkullaya qoysam kafirəm.
— Adə, səni allah yaradıbdır ki, bax bu tayı
daluva alıb şəhərin bu başından
götürüb, şəhərin o biri başına
qoyasan, nəinki durub hökumət ilə dava edəsən!
— Deyirlər ki, müsəlmanlar fanatikdirlər!
Bəli, biz də indiyə qədər bunu təsdiq
edirdik, çünki özümüz gözümüz
ilə görürdük ki, məsələn, bir
molladan əmr çıxır ki, bəli, qəzetə
oxumaq haramdır, ya «Molla Nəsrəddin»i ələ
alan kafirdir, haman dəm Şirvan ağsaqqalları,
Qarabağ qarasaqqalları, Ordubad qırmızısaqqalları
— qərəz, hamısı bu əmrə müvafiq
— qol qoyurdular ki. bəli filan şey haramdır və
filan şey də küfrdür, çünki ruhanidən
belə əmr çıxıb.
Biz də bunları görüb deyirdik ki, fanatikdirlər.
Amma indi baxıb görürəm ki, əhvalat belə
deyilmiş və arada dinpərəstlik, filan yoxumuş,
çünki prixod mollası deyil, şəhər
mollası deyil, qazı deyil, şeyxülislam deyil,
yaxında olan müçtəhidlər deyil, bəlkə
Nəcəfül Əşrəf müctəhidləri
ki, onlardan böyük ruhani yoxdur — fitva verdilər
ki, istibdada qulluq edənlər və istibdad tərəfdarı
olanlar kafirdilər! Məşrutiyyətə kömək
etmək hər bir müsəlmana vacibdir! Amma di
gəl ki, bu fitva nə qırmızı saqqala əsər
elədi, nə yaşılsaqqala. Bəlkə bu
qulaqdan girib, o biri qulaqdan çıxdı.
Bəs fanatiklik neçə oldu?
Hə... görünür ki, iş bu cürədir.
Qəzetəni haram bilib oxumamaq asandır, amma məşrutiyyətə
kömək eləmək çətindir, çünki
burada bir qədər candan və maldan keçmək
lazımdır. Bəs belə olan surətdə
biz də belə deyərik ki:
Müsəlmanlar dinpərəstdirlər, amma arada
qarın ilə cib əhvalatı da vardır.
Doğrudan da belədir.
Bu adamlar ki, deyirlər, filan axundun fərmayişinə
görə urusu baş qoymaq haramdır — onların
çoxusu dəlləkdir. Və o adamlar ki, deyirlər:
filan mollanın əmrinə görə çəkmə
geymək haramdır, onların bir çoxusu başmaqçıdır.
Və o adamlar ki, deyirlər: filan üləmanın
hökmünə görə urusu papaq qoymaq xilafi
şəridir — onların da çoxusu papaqçıdır.
Və o adamlar ki, deyirlər: filan şəxsin rəvayətinə
görə gödək paltar geymək küfrdür,
onların da hamısı bəzzazdır! Qərəz
din məsələsi indi olub cib məsələsi.
O şey ki, cibə nəfidir — həlaldır, o
şey ki, zərərdir— haramdır. Vəssəlam!
1. «Allah heç kəsə göstərməsin»
sözlərilə başlanan bu felyeton «Tərəqqi»
qəzetinin 1908-si il 7 sentyabr tarixli 46-cı nömrəsinin
3-cü səhifəsində «Filankəs» təxəllüsü
ilə dərc edilmişdir. Qəzetin ağır
vəziyyətdə olduğuna istimaiyyətin diqqətini
cəlb etməyə çalışan müəllif:
«İdarə yoxdur», «Tərcümə edeydik», «Tərtibə
salmaq lazımdır», «Zir-zibil aradan süpürülə»
sözlərini cinasla işlədir və ağır
vəziyyətin səbəblərini aydınlaşdırır.
2. «Xolera və rəmazanəl mübarək» sərlövhəli
felyeton «Tərəqqi» qəzetinin 1908-ci il 10 sentyabr
tarixli 48-ci nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
edilmişdir.
3. «Mozalan bəy» bu təxəllüslə «Molla
Nəsrəddin» jurnalıida bir çox müəllif
(Mirzə Çəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Salman Mümtaz, Məşədi
Qurbanəli Şərifov) iştirak edirdi.
4. «Səyahətnameyi İbrahim bəy» kitabının
müəllifi Hacı Zeynalabdin Mərağayidir.
5. «İrana dair» sərlövhəli yazı «Tərəqqi»
qəzetin 1908-ci il 14 sentyabr tarixli 51-ci nömrəsinin
3—4-cü səhifələrində «Filankəs»
təxəllüsü ilə dərc edilmişdir.
|
|
|
|
|
|