|
Yazı
yazanın yazı yazmaqdan qabaq fikri.
|
— Nə yazım? İrandan yazım? Yoxsa Osmanlıdan?
Yoxsa Rusiyadan yazım, yox qoy öz əhvalımızdan
yazım. Yaxşı öz əhvalımızdan
nə yazım? Cəhalət...
Ah! Daha bu söz zəhləmizi tökdü! Bəs
nə... bu qarandaşı çıxardan nə ağıllı
adammış... Qarandaş! Bu sözün əsli
qarandaş deyil, qara daşdır, deməli, türk
sözüdür, bəs onda gərək qarandaşı
iycad edən də türk olsun!... O kim imiş?...
Osmanlıda qanuni əsasi — qoy bu barədə yazım.
İran ilə Osmanlını tutuşdurum... Amma
biz də qəribə adamlarıq ha! Bildir sultana
söyürdük, İran şahını tərif
edirdik. İndi İran şahını söyürük,
sultanı tərif eləyirik. İndi bunu bir əvam
adama söyləsəm deyər ki, Siz mütəqəllib
adamsınız... Mütəqəllib. Yəqin bu
söz qəlp sözündən çıxıb.
Qəlp pul, qəlp adam.
Adəm Əleyhissəlam... Məsələn, 200
ildən sonra bizdən heç bir nişanə də
qalmayacaq... Amma təəccübdür, vallah! Keçən
gün Qız qalasına baxırdım... Neçə
illərdir ki, durur və neçə-neçə
şeylər görür, deməli, tarixin dilsiz
şahididir. Amma məni yandıran burasıdır:
canım, axı bu qalanı, bu hasarı bir adam tikibdir,
onun üstündə əlləşibdir, bax haman
bu daşları öz əli ilə götürüb,
gətirib buraya qoyubdur. Yaxşı, bəs indi o
adam hanı?... Hanı o adam? Vallah, lap acığım
tutub. Bu barını tikən, bu daşları düzən
o canlı, başlı, ağıllı, hissli adam
yox olub gedib, amma onun qayırdığı bu cansız,
ruhsuz, hissisiz şey indiyə qədər qalıb,
hələ bundan sonra da nə qədər qalacaqdır!...
Hə, indi mən nə yazım? Ah, bu əhvalat
məni xarab elədi: yaşa, ömür elə,
əziyyət gör, cəfa çək, utan, inci,
qorx, ağla, ağla balam, ağla, sonra da öl!
Yox ol, dön torpağ ol! İndi ki, belədir, indiki
axırda mən ölüb heç olacağam, indi
ki, mənim bu əziyyətlərim, çəkdiyim
cəfalar hamısı əbəs olacaqdır, onda!...
adam çox fikirləşsə anarxist olar, vallah
İran padşahlarını pisləyirik ki, deyirmişlər:
«Pəs əz mən hərce bada-bad!»2
Vallah, doğru deyirmişlər. Çox da deyək
ki, məsələn, Nəsrəddin şahdan sonra
İran bütün dünyanın hakimi olub, iranlılar
da lap qızıldan paltar geyinmişlər! Bundan
Nəsrəddin şaha nə? Hərgah öləndən
sonra bunu hiss eləyə bilsəydi, yenə sözümüz
olmazdı — axı hiss eləmir!... Əşi, bu
sonranın fikridir, hələ qoy görək indi
nə yazaq!
Çox gözəl, sultan qanuni əsasi verdi... Adam
indi İstambula gedə, yox, əvvəl Tehrana gedə,
ondan sonra İstambula gedə! Gərək 4 gün
yol gedəsən. Əvvəl Batuma... kim deyirdi ki,
Məşədi Rüstəm Batumdadır? Gərək
ki, mən dünən onu bazarda gördüm, boynunda
başlıq vardı... İranda adamların boynuna
zəncir salırlar... Dəmir şişləri
qızdırıb bədəninə soxurlar! Bah,
bah, biz bu sözləri eşidirik, amma heç halımıza
təfavüt eləmir. Məsələn, dünən
yazılmışdı ki, İranda «Ruh-ül qüds»3
müdirini ölüm cəzasına məhkum edibdirlər,
sonra da yazılmışdı: «Onu boğacaqlar»...
gör ha, o adamı boğacaqlar. Biz hamımız
bunu oxuduq, sonra qəzetəni yerə qoyub işimizə
getdik. Dəxi bir fikir eləmədik ki, axı neçə
yəni «onu boğacaqlar»?
Adamı boğmaq çox pis şeydir... Necə olar
ki, adamı boğsunlar!... Məsələn, kəndiri
boğazına salıb dartacaqlar, onun nəfəsi
tınçıxaçaqdır... ürəyi qısılacaqdır,
istəyəcəkdir ki, çıxsın getsin evlərinə...
arxayınça otursun... bu çəlladlar nədir?
Onlar da bizim kimi adam deyillərmi? Nə üçün
adamı boğurlar?... Şah buyurur!... Şahı
boğsunlar, yəni bir azca boğsunlar, onda o görər
ki, bu cürə şeylər pis zaddır, daha bir
də adamı boğdurmaz.... Allahın altında
insanın bədəni elə yaranmış olaydı
ki, onu nə boğmaq, nə güllə ilə
deşmək, nə xəncərlə parçalamaq,
nə qayalardan atıb əzdirmək, nə suda
qərq etmək, qərəz, bir şey ilə öldürmək
mümkün olmamayaydı.... Ah, çox fikir adamı
dəli divanə elər. Amma bir tərəfə
baxsan dəli olmaq da bəd deyil... Yox, bu gün mən
heç zad yaza bilmədim, qalsın sonraya!...
Ş i r i-Xu r ş i d (Hilalə) — Bəs
sən batmışdın, nə üçün
birdən çıxdın?
H i l a l — Bəs sən çıxmışdın,.
nə üçün birdən batdın?
Şiri-Xurşid — Bizim adamların çoxu adam deyillər.
Bəlkə adam sifətində olan bayquş, yapalaq
və bu cürə şəbpərə quşlarıdır,
necə ki indi İranın viran olmağı da buna
böyük dəlildir. Mənim şəfəqlərim
bu bayquşların gözlərinə ox kimi batırdı,
ona görə onlar mənim çıxmağıma
tab gətirə bilmədilər və məni batırdılar.
H i l a l — Mən də 30 ildir ki, qara bulud altında
gizli qalmışdım. Qara bulud getdikcə qaralıb
qalınlaşıb hər yeri zülmətə
döndərmişdi.
Nagah birdən ildırım şaxıyıb bulud
dəhşətlə guruldadı və yağış
ətri əvəzində havadan qan qoxusu gəlməyə
başladı. Bildilər ki, bərk bir qan yağışı
yağıb, hər yeri qan seli basacaqdır. Ona görə
töz buludları dağıdıb, məni çıxartdılar.
Şiri-Xurşid —Daha bir də batmazsanmı?
Hilal — Sənin bir də çıxmayacağını
bildiyim kimi, özümün də bir də batmayaçağımı
aşkar bilirəm.
İran şahı istəyir ki, tazədən tac
qoysun, çünki əvvəlki «ko» olmayıbdır.
Ona məsləhət görürlər ki, ikinci
dəfə tac qoyduqda adını dəyişib,
«Mamedali» qoysun. Çünki daha bu biyabırçılıqdan
sonra «Məmmədəli» adı ona yaraşmır...
Daha doğrusu, onun üzü bu ada yaraşmır.
Məşrutə — (osmanlıca) şərt
sözündən çıxıb. Yəni şərt
qoysunlar ki, hər kəs xəzinədən nə
oğurlayıbsa dinməz-söyləməz gətirsin
qoysun yerinə.
Məşrutə — (iranca) şərit sözündən
çıxır. Yəni adamları tutub bir-bir şəritdən
assınlar.
Məşrutə — (rusca) yəni şurum-burum.
Osmanlıdan gələn xəbərlər bir-birindən
şayani məsərrətdir. İndiyə qədər
bir xəbər gəlməmişdir ki, bizim nikbinanə
hal və hissiyyatımızı xələldar və
pərişan etsin.. Lakin ba-inhəmə Osmanlıda
olan həvadisat nə qədər şayani məsərrət
olsa da, yenə də indiyə qədər qeyri-müəyyən
bir halda olub, bizi qəti bir nəticəyə müntəzir
qoymaqda idi. Dünənki teleqrafda oxuduğumuz vəzirlər
proqramı isə, iştə bu nəticənin
müqəddəməsi olub, Osmanlı dövlətinin
qanuni əsaslı dövlətlər cərgəsinə
girib də nə gunə süfət və simada
olacağını bildirir.
Vəzirlər proqramı, ümumi bir nəzərlə
baxdıqda, hüsn təsir bəxş edəcək
dərəcə gözəl tərtib olunmuşdur.
Osmanlının yaralarını sağaldacaq daru
və dərmanların haman hamısı burada peyda
və təzkar olunmuşdur. Qərar və qəbul
edilmiş bir qanuna məqayir olub da məmləkətə
qanunsuzluq salan əmrlərin və düsturül-əməllərin
hamısı məhv və ləğv ediləcəyini
vəzirlər proqramı vəd edib də idareyi
müstəbidəyə məxsus bürokratiyalıq
havavü həvəsinə son qoyulacağını
bildirir. Köhnə «qanun»ların həyat və
məişətin şəraiti-hazirəsinə
müvafiq olmadığı üçün məclisi-ümumi,
yəni parlaman açılıncaya qədər dövlət
üçün yeni qanunlar lüzumu aşkardır.
Binaəleyh vəzirlər proqramı bildirir ki, müvəqqəti
qanunlar tərtib olunacaqdır. Söz yoxdur ki, sonra
vəzirlər heyəti müvəqqəti qanunsazlıq
vəzifəsini məclisə həvalə edib özü
isə doğrudan doğru olan içraat vəzifələrinə
mübaşir olacaqlar.
Müstəbid dövlətlərdə olduğu
üzrə Osmanlıda dəxi vergi və alacaq işlərinin
böyük nizamsızlıq və ədalətsizlik
ilə icra olunduğu məlum idi. Köhnə üsul
üzrə icra olunan vergi işlərindən dövlət
xəzinəsi bir o qədər qazanmırdı,
nə qədər ki, məmurlar qazanırdılar,
binəva əhali isə, vergi ağırlığı
altında əzilib, quvvətdən düşürdü.
İştə vəzirlər proqramı vergi üsulinin
islahini vəd edib də ədalət ilə yığılaçağını
və bütün məmləkətdə maliyyatın
tərəqqisinə qeyrət ediləcəyini bildirir.
Artıq şayani təqdir və təhsin burasıdır
ki, xəstəlik mikrobları kimi əhalinin canına
daraşmış bir çox müftəxor məmurlar
əzl edilib və lazım olan məmurların maaşı
və məvacibi müntəzəm surətdə
verilib də bu surətlə idareyi-mülkiyyə
islah olunacaqdır.
Hər bir əmrdə iqtisadə riayət olunacağını
və idareyi-əskəriyyədə dəxi israfdan
çəkiniləcəyini işarə edib də
vəzirlər proqramı orasına diqqət yetirir
ki, dövlətin qoşun və flotunun tənzim
və təqviyyəsi üçün lazım olan
səy və qeyrət müzayiqə edilməyəcəkdir.
Osmanlı düvəli-müəzzəmədən
sayılır. O surətdə düvəli-müəzzəmənin
hər biri malik olduğu bəri və bəhri qüvvət
Osmanlıda da olmalıdır. Bu gün menşikovların
və çörçillərin:6
Almaniyaya hörmət lazımdır — deyə bağırmaları
Almaniyanın son dərəcə müntəzəm
quru və su qüvvəsinə malik olmağı
sayəsindən irəli gəldiyini Osmanlı vəzirlər
heyəti bilir. Proqramda işarə olunan vətənpərvərlik
hissi də vəzirlər heyətinin ağzından
çıxan sözlər olduğuna alqışlar
edib də, bizlərdə «hazır ol cəngə
əgər istərsən sülh və səlah»
və Avropada «müsəlləh sülh» adlanan,
iqtizayi-zəmanəyə görə söylənən
sözləri xatirimizə gətiririk.
Nəşr və tözii maarif içində vəzirlər
heyəti xidmətlərdə bulunacağını
proqramda göstərir. Osmanlı məmləkətində
hər dürlü məktəblərin istibdad zəmanında
dəxi kafi dərəcədə olduğunu iqrar
edənlər var idi. Lakin o məktəblərdə
də istibdad hökm fərma olduğuna görə
həqiqi maarifə xidmət görünmürdü.
İndi isə haman məktəblərin Avropa üsulu
üzrə təchiz və tənzim ediləcəyi
qətiyyən ümid olunur.
Proqram deyir ki, sair dövlətlər ilə Osmanlı
dövləti münasibəti sülhükaranadə
olmağa səy edib də öz şən və
heysiyyətini əbqayə çalışacaqdır.
Osmanlıda osmanlıların özləri məhrum
olan bəzi hüquqa əcnəbi təbələrinin
malik olduğu məlum idi.
Proqramda işarə olur ki, dövlətlərin
razılığı ilə bu müstəsna hüquqlar
ləğv ediləcəkdir. Ən axırda proqramda
deyilir ki, məmləkətin idarəsi hər bir
halda qanuni əsasini intiza edən islahat hər yerdə
icra olunacaqdır.
Sultan həzrətlərinin amal və arzusu layiq
surətdə təqdir və arai ümumiyyə
tərəfindən təqviyyə olunacağını
vəzirlər ümid edir. Bizə məlum olduğu
üzrə sultan həzrətlərinin amal və
arzusu — öz dili ilə bir cəm qəfir və
bütün diplomatiya korpusu hüzurunda deyildiyi kimi
— təbəsinin səadət və rəfahətidir.
1.İran irticaçılarının vəhşiliyini
ifşa edən bu yazı «Tərəqqi» qəzetinin
1908-ci il 25 iyul tarixli 16-cı nömrəsinin 3-cü
səhifəsində «Filankəs» imzası ilə
dərc edilmişdir. Məqaləni «Yazı yazanın
yazı yazmaqdan qabaq fikri» cümləsi ilə başlayıb,
«Yazı yazanın yazı yazmaqdan qabaq fikrini duyan
«Filankəs» cümləsi ilə qurtarması Üzeyir
Hacıbəyovun mühərrirlik fəaliyyətində
yeni və maraqlı ədəbi priyomudur.
2. Pəs əz hərce bada-bad—farscadır, yəni:
Məndən sonra nə olursa olsun.
3. «Ruh-ül qüds»—Tehranda nəşr olunan qəzet
idi.
4.İranın daxili vəziyyətini işıqlandıran
bu yazı «Tərəqqi» qəzetinin 1908-ci il 6 avqust
24-cü nömrəsinin 3-cü səhifəsində
«Filankəs» təxəllüsü ilə dərc
edilmişdir.
5. «Vəzirlərin proqramı» sərlövhəli
siyasi məqalə «Tərəqqi» qəzetinin 1908-ci
il 7 avqust tarixli 25-ci nömrəsinin 1-ci səhifəsində
«Ü» imzası ilə dərc edilmişdir.
6.Çörçil Uiston (1874—1965) — İngiltərənin
məşhur dövlət xadimi, 1908-ci ildən müxtəlif
nazirliklərin başçısı, 1940—1945 və
1951—1955-ci illərdə isə baş nazir olmuşdur.
|
|
|