«Molla Nəsrəddin» jurnalını təkfir və
təlin xüsusunda idarəmizə dörd nəfərin
imzası ilə bir məqalə gəlmişdi.
Məqalənin axırında «Ümumvladiqafqaz camaatı
tə-rəfindən vəkil» sözləri bizim
diqqətimizi cəlb etdi. Və çünki biz məzkur
vəkilləri tanımırdıq, ona görə
açıq məktubla Vladiqafqaz camaatından soruşduq
və əhval istədik. Sualımıza cavab olaraq
idarəmizdə 70-ə qədər Vladiqafqaz sakinlərindən
cavab gəldi ki, haman adamları onlar vəkil seçiblər.
O ki, qaldı məzkur məqalənin çap edilməsinə:
əvvəla bunu bəyan edirik ki, bir neçə
zaman bundan əvvəl İstambulda, yəni xəlifeyi-müslümin
oturan və bir çox islam alimlərinin məsməi
olan bir yerdə «kafir» ləfzi rəsmi surətdə
ləğv edildi. Yəni orada belə qayda qoyuldu
ki, bundan sonra heç bir kəs, istər müsəlmanı,
istər qeyri-müsəlmanı «kafir» sözü
ilə təhqir etməsinlər. Biz İstambulun
belə bir məqul və mədəni tədbirini
alqışlayırıq. Bundan aşkardır ki,
heç bir kəsin, baxüsus millətə bir çox
xidmət göstərməkdə olan «Molla Nəsrəddin»in
küfr və mürtəd olduğunu qəzetimizdə
elan edə bilmərik. Özünüz dürüst
mülahizə buyurun. «Molla Nəsrəddin» müsəlmandır.
Çünki müsəlman dəyiləm demir və
madam ki, bir şəxs «mən müsəlman dəyiləm»
demiyib, özü də müsəlmanlar, biz necə
onu kafir, mürtəd edə bilərik?..
Peyğəmbərimiz dini mübinin islami yer üzünün
bir çox nöqtələrinə yaydı. İslam
əhlini artırdı, islamiyyətin çoxalması
yolunda mücahidələrdə bulundu. Sizlər
isə dini-islam əhlini artırmağa çalışmaq
əvəzinə «küfr və irtidad» vasitəsi
ilə azaltmağı təklif edirsiniz. Bu isə
qəzetimizin məsləkinə müvafiq dəyildir.
Siz iddia edirsiniz, ki, «Molla Nəsrəddin» günah
edibdir. Belə dəyilmi? Çox əsəb. Əlbəttə,
hər bir kəs, yəni biz də, siz də və
«Molla Nəsrəddin» də söz ilə və
ya əməl ilə günah iş edə bilərik.
Həqiqi müqəddəsləri əbəs yerə
təhqir etmək, səbb etmək, xalqın malını
yemək, yalan və iftira söyləmək, adam
öldürmək, fitnə salıaq, samaatı
aldatmaq — bunlar hamısı sürbəsür günahlardır.
Lakin hər günah üstə müsəlmanı
kafir və mürtəd edərsək, o halda ruyi-zəmində
bir cüt yarım müsəlman da qalmaz. Bu, ağıl
və məntiq cəhətincə. İndi insaf
və vicdan iqtizasına tabe olaraq danışaq.
«Molla Nəsrəddin» jurnalı indiyə qədər
bir çox mənfəətli məqalələri
ilə millətimizə çox xidmətlər göstəribdir.
Çirkin və çürük adətlərimizin
zahirdə gülünc və batində maneyi-tərəqqi
və pişirəfti olduğunu ap-aşkar bizə
bildirməklə bir çox qüsurlarımızı
bir-bir göstərməklə gözümüzü
açıbdır, pis adamlarımızı taqsırlandırıb,
əfradi-millətə vurduqları zərərləri
aşkar edibdir. Bu cürə mənfəətli
bir jurnalı, yalnız bir məqalə üstündə
təkfir, təlqin etmək, baykotlamaq insafdırmı,
ağıl və vicdan buna yol verərmi?
Budur bizə ədəb dairəsində savab verənlərə
bizim tərəfimizdən bəyanat.
Lakin bizim sualımıza çavab yazanların çoxu
öz savablarını ədəbsiz bir surətdə
yazıb bütün mətbuat ilə qərəzləri
olduğunu bildirirlər. Bunun öz, bu şəxslərin
«islam müdafiəçisi» olmadıqlarını
aşkar bildirir. Bunların məqsədi islamı
müdafiə etmək dəyil, bəlkə ümum
müsəlman mətbuatına düşmənçilikdir.
Hər halda ədəbsiz sözlərdən incimirik.
Təhdidatlardan ürkmürük. Çünki məlumdur
ki, qəzetçilik və qəzetçiyə o cürə
şeylər bədihidir ki, əsər eləməz.
Lakin «biz ərizə verib imperatordan təvəqqe
edərik ki, bütün müsəlman qəzetlərini
bağlasın» və bir də «müsəlman qəzetləri
çıxandan bəridir ki, çox fəsadlar törənir».
Budur, bu sözlərdir ki, bizi hamısından artıq
məyus edir. Zərər yoxdur əfəndim, ərizəni
hazırlayın, bəlkə «islamı müdafiə
edəsiz!» O ki, qaldı qəzetlər çıxandan
bəri fəsadlar törənməsinə — onda
da haqqınız vardır. Doğurdan da qəzetlər
çıxandan bəri sizin və sizin kimi «islam müdafiəçilərinin»
xoşuna gəlməyən çox «fəsadlar» əmələ
gəldi. Məsələn, Məmmədəli şah
taxtından düşürüldü, Sultan Əbdülhəmid
xilafət və səltənətdən qovuldu,
Şeyx Fəzlullah, Mir Haşım asıldı,
Rəhim xan dərbədər düşdü...
Xülasə, qəzetələr çox «fəsad»
çıxartdı. Elə isə bəri başdan
ərizələri hazırlayın.
Xülasə, bu məktublar idarəmizin ən əziz
malı olubdurlar. Biz onları həmişə saxlayacayıq
ki, əvvəla, millət mühakimlərinə
pişnəhad edək və saniyən gələcək
övladımız o məktublar vasitəsi ilə
bizim indiki halımızdan müxbir ola bilsinlər.
Dünənki nömrəmizdə Şeyxülislam
həzrətlərinin ümumqafqaz mədrəsəyi-ruhaniyyəsi
inşası haqqında layihə yolunda yazılmış
olan təklifini qarelərimiz oxudular, zənn edirəm.
İdareyi-ruhaniyyəmizin başçısı tərəfindən
sadir olan bu təklif şeyxülislamlığımız
tarixində ən mühüm və mənidar bir
vəqədir. Xoşa ki, bu vəqə bizim əsrimizə
təsadüf etdi! İştə, idareyi-ruhaniyyəmiz
başında nəhayət, bir zat oturdu ki, dərdlərimizi
körür, ah və naləmizi eşidir və
çarəsinə də yol arayır. O yolun da nədən
ibarət olduğunu düşünə də bilir.
Məşhur misyoner İlminski2
deyirdi ki, aləmi-islamın və əz-sümlə
Rusiya müsəlmanlarının xabi-qəflətdən
bidar ola bilməmələrinə səbəb əvam
və cahil mollalardır. Onların vəz və
nəsihəti müsəlmanlar üçün ən
təsirli bir xabigərdir. Ona görə bu cürə
cahil mollalar nə qədər çox olsa bir o qədər
yaxşıdır. Çünki bunların vüsudu
ilə müsəlmanlar heç vaxt ayılmazlar.
İslamın düşməni olan bu misyonerin sözü
doğru idi. Camaat avam, mollaların da əksəri
cahil və ondan başqa qarın dərdi çəkənlər,
bunlardan camaata, dinə, millətə zərərdən
başqa nə mənfəət ola bilərdi? O
idi ki, hər yerdə olan kimi bizim Qafqazda da islam
camaatı getdikcə xar və zəlil olub əsnəbilərin
aləti-məsxərəsi olmuşdu. Xalq bizi gördükdə
həm zəhləsi gedərdi, həm acığı
tutardı, həm də rəhmi və yazığı
gələrdi. Bir zaman yalnız bir adı əcnəbilərdə
xövf və hissi-ehtiram oyadan müsəlmanlar bu
gün-lərədək başı qapazlı müsəlman
olmuşdu. Hər yer üzünə bağlı,
heç bir yerdə istirahəti yox, mal və mülk
cəhətincə yoxsul, məişət və
güzəranları müşkül, dünyadan
bixəbər...
Yenə şükürlər olsun ki, Rusiyada vaqe
olan təbəddülat bir paramıza təsir etdi.
Bəzilərimizin gözünü açdı.
Bir çoxumuz oyandıq və oyanıb da məclislər
və qəzetlər vasitəsi ilə yatmış
həmcinslərimizi oyatmağa başladıq. Hərçəndi
qəzetlərin bu xidməti Vladiqafqaz «dinpərəst»lərinə3
xoş gəlmir. Çünki qəzetə vasitəsi
ilə bir çox millət xainlərinin işi aşikara
çıxdı. Məziyyətləri əyan oldu.
Lakin ağlısəlim sahibləri «ləbbeyk» dedilər
və bir takım hümmətlərə təşəbbüs
etdilər ki, milləti oyatsınlar. Məktəblər
açıldı. Məclislər təşkil edildi.
Hər yerdə millət dördindən danışıldı.
Qərəz yatmışlar tərpəşdi. Gözünü
açanlar bir də baxıb gördülər ki,
izmehlal və inqraz quyu-sunun lap qırağındadırlar.
Əgər bir qədər səy edib özlərini
o təhlükəli yerdən kənar etməsələr
— quyunun dibi olmayan yerinə düşüb məhv
olasaqlar. O idi ki, sahili-səlamətə sürünməyə
meyl etdilər. Lakin binəva millətin belə bir
meylinə qarşı mümaniətlər yuvarlanmağa
başladı. Bu mümaniətlər isə cahil
və avam mollaların əhali üzərində
olan nüfuz və təsiri idi. Zatən bu cünbüş
əsasında ümum mollalarımız üç
qismə ayrıldılar. Bir qismi əhalinin belə
rəzalətini görüb də bu halı öz
namus və qey-rəti-milliyələrinə sığdıra
bilmədilər. Onlar dəxi sair tərəqqipərvərlərimiz
ilə bir yerdə işləməyə başlayıb,
əhalini elm və ürfanə təşviq etməyə
başladılar və bu yolda əldən gələni
müzaiqə etmədilər. Digər qismi isə
əhalinin belə oyanmasından özlərinin
əvvəllərdən ruhaniliyə yaraşmayan
bir çox fəna rəftarlarının üstü
açılacaq qorxusun-dan əhalinin tərəqqi
və təməddündən hürkütməyə
əl atdılar. Əvvəllərdən də
əhalinin qəflətinə və misyonerlərin
arzusuna xidmət edən bu həriflər üsuli-cədid
məktəblərini təqbih və tərəqqipərəstləri
təkfir və hər bir asari-mədəniyyəti
təlin etməyə qədəm qoydular. Lakin bunların
bu günə hərəkatı artıq özlərindən
başqa heç bir kəsə zərər vermir.
Çünki sözləri təsirdən düşübdür.
Fəqət bizim bir də şeyx həzrətlərinin
təbirilə əməleyi-mota mollalarımız
dəxi varır ki, nə elmdən elmləri var,
nə şəriətdən şəriət bilirlər.
Halbuki «bu kəsalətü-bədən»ilədə
camaata vəz və nəsihət (?) söyləyib,
emali-dinilərinə mübaşir olurlar.
«Xoftəra xoftə key konəd bidar»4
— belə molla təqlidlərindən camaata nə
bir xeyir ola bilər. İndi odur ki, şeyx həzrətlərinin
böyük bir ruhani mədrəsə təsisiniyyətindən
məqsud camaat üçün, prixod5üçün
ümumi diniyə, ülumi dün-yəviyyəyə
dara mollalar yetişdirməkdir ki, onlardan camaat bir
xeyir və mənfəət gözləyə bilsin.
Şeyx həzrətləri tərəfindən
layihəsi tərtib edibmiş mədrəsənin
proqramı xüsusunda hələlik bir söz demək
çox tezdir. Əvvəlcə məqsud bir layihənin
felə və hüsulə gəlməsidir, yəni
mədrəsə təsisidir. İştə belə
bir mədrəsənin təsisi lüzumu və
təsisi yolu xüsusunda fikir edib danışmalıdır.
Lakin biz bu yolda əvvəl dəfə danışmağı
şeyx həzrətlərinin bilavasitə müraciət
etdiyi adamlara tərk edirik. Bu yolda qəzetəmizin
sütunları onlara açıqdır.
1. «Şeyxülislam həzrətləri
və maarif» sərlövhəli məqalə «həqiqət»
qəzetinin 1910-cu il 31 mart tarixli 70-ci nömrəsinin
1-ci səhifəsində «Üzeyir» mizası ilə
dərc edilmişdir. Məqalənin istiqaməti
— müəllifin arzu etdiyi öz xalqının
tərəqqisi, maariflənməsi, «xabi-xəlvətdən»
oyanıb biliyə malik olmasıdır.
2.İlminski — o zaman Rusiyada provoslav dininin məşhur
təbliğatçısı idi.
3. Vladiqafqaz (Şimali Qafqazdır; indiki Orconikidze
şəhəridir) «dinpərəst»lərinə
deməklə müəllif o zaman orada yaşayan
və camaatı avamlıqda saxlamağa çalışan,
öz qaraküh fikirlərini məktub vasitəsilə
Bakı qəzetlərinə bildirən islam ruhanilərini
(bax: «Həqiqət», ¹ 51 və 59) nəzərdə
tutur.
4. Xoftəra xoftə key konəd bidar — farscadır;
tərcüməsi: Yatmış yatmışı
neçə oyada bilər.
5. Prixod (köhnəlmiş rus sözüdür)
— keçmişdə bir məhəllə kilsə
ətrafında yaşayıb, həmin kilsəyə
ibadətə gedən dinpərəst əhaliyə
deyilərdi.