Azərbaycan türkləri istedadi-musiqicə nə
osmanlı türklərindən, nə də qonşuları
iranilərdən2
heç də geri qalan deyildirlər. Qafqaz millətləri
içində isə musiqiyə ən müstəid
olanları Azərbaycan türkləridir desək,
zərrəcə mübaliğə olmaz. Bunların
bir çoxu məşhur xanəndə və sazəndələri
deyil, yalnız özləri içində, bəlkə
ümum Qafqaz millətləri arasında tanınmış
və şöhrət qazanmış musiqarlardır.
Tarzən sadıqların, xanəndə əbdülbağıların,
aşıq nəcəfquluların adları və
sədaları Qafqazın hər bir yerində məşhur
olub beynəlmiləl bir mahiyyətdə ad qazanmışlardır.
Əgər əvvəldən bir taqım dini, ürfi
və siyasi məmaniyətlər mövcud olmasaydı,
Azərbaycan türkləri deyil, yalnız Şərqin,
bəlkə Qərbin dəxi meydani-sənətinə
də məharət göstərib rəqabət
edə biləcək sənətkarlar yetişdirə
bilərlərdi.
Azərbaycan türklərinin musiqisi və bu musiqinin
əsasları haqqında «Maarif və mədəniyyət»
məcmuəsinin irəlidəki nömrələrində
müfəssəl mə'lumat verəcəyimizi və'd
edib əsil mövzumuz olan məsələyə
keçirik. Bu məsələ Azərbaycanda musiqi
təhsili haqqında olub, məqsəd maarif komissarlığının
bu yolda nə kimi fəaliyyətdə bulunduğundan
və musiqi təhsili işinin nə halda olduğundan
lazımınca xəbərdar olmaq istəyənlərə
mə'lumat verməkdir.
Bakı hələ çar hökumətinin quberniya
şəhərlərindən biri ədd olunan zamanlarda
burada «Rus imperator musiqi cəmiyyəti» adlanan bir
müəssisəyi-musiqiyyənin şö'bəsi
olmaq üzrə bir musiqi məktəbi mövcud
idi. Bu məktəb Bakıda iyirmi beş sənəlik
uzun bir müddət ömr sürüb müntəzəm
bir surətdə yaşadığı halda qapılarını
musiqi təhsili arzusunda bulunan türk balaları
üçün daima bağlı saxlardı. Bu qədər
uzun bir zaman içində bu məktəbdə bir
nəfər də olsun yerli türklərdən
oxuyan və məktəbi bitirən olmadı. Məktəbin
mövcud olub-olmadığı haqqında yerli türklərin
xəbəri belə yox idi.
O idi ki, musiqiyə bir bu qədər mustəid
olan türklər illərcə musiqi təhsilindən
məhrum qalıb, meydana bir nəfər də olsun
elm qazanmış və təhsil görmüş
musiqar çıxara bilmədilər və bunun nəticəsidir
ki, bu gün türk dilinə tərcümə edilmiş
olan Avropa operalarını xalqa göstərmək
üçün özgə dildə danışan
artist və musiqarlara müraciət etmək məcburiyyəti
vardır!
Fəqət, xalq deyir ki, yaman günün ömrü
uzun olmaz. Rus inqilabi-kəbiri mənhus çar hökumətini
alt-üst etməklə ümum millətləri
zəncir əsarətindən xilas etdi və onların
üzünə əsrlərcə bağlı qalan
maarif və mədəniyyət qapılarını
açıb taybatay qoydu. Elm və sənət təşnəsi
olanlar özlərini darülelm3,
darülfünun4
və darülbədaye5
ağuşuna atıb elm və ürfandan bəhrəmənd
olmağa fürsət tapdılar.
Musiqi məktəbləri dəxi qapılarını
olduqca gen açıb təhsili-sənət həsrətində
olanları dəstə-dəstə içərisinə
qəbul etdi. Əvvəllər yüz əllidən
artıq şagirdi olmayan Bakı musiqi məktəbinin
dəxi bu səfərki şagirdləri ədədcə
dörd-beş mini təcavüz etməyə başladı.
Fəqət əcayib bir hal!
Bu dörd-beş min nəfər şagirdin qismi-əzəmi
türklərdən olmaq lazım gəldiyi halda,
bunların ədədi biləks on-on beş nəfərdən
artıq ya ola, ya olmaya idi!
Burada hər bir kəsin türk balaları elm və
sənətdən qaçırlar deməyə haqqı
var idi. Çünki məktəb qapısı hər
kəs üçün bir əndazədə açıq
idi və təhsili-sənətə qarşı
heç bir məmaniət yox idi.
Xalq maarif komissarlığı işin bu cəhətinə
lazımınca diqqət yetirməyə məcbur
olub bu müəssif əhvalın səbəblərini
aramağa başladı.
Nəticədə məlum oldu ki, illərcə
yalnız gendən tamaşa etməyə alışmış
olan türk balaları birdən-birə özgələrə
qarışıb təhsili-elm və sənətə
həvəs göstərəcək qədər
cəsarətdən məhrumdurlar. Ona görə
bunlar üçün xüsusi şərait üzrə
təşkil edilmiş məktəb və mədrəsələr
lazımdır. Bunun nəticəsi idi ki, xüsusi
darülmüəllimat, darülmüəmmeyn, institutlar,
texnikumlar və əz cümlə darülmusiqi təşkilinə
lüzum görüldü. Bu məktəblər
açılar-açılmaz türk balaları intizar
mafövqində bir həvəslə özlərini
irəli atdılar və bir az çəkmədi
ki, məktəbləri tam mə'nasilə doldurdular.
Boylə ki, iki sənə bundan əvvəl açılmış
olan Azərbaycan hökumət türk musiqi məktəbində
bu gün beş yüzdən artıq şagird təhsili-sənət
etməkdədirlər və bundan artığını
qəbul etmək mənzildarlıq cəhətincə
imkan xaricində olduğundan bir çoxları qəbul
edilməyib qalırlar. İş o məqamə
çatıbdır ki, hələ çadra içində
yaşamağı tərk etməmiş olan arvadların
qızlarının əlindən tutub bunu da musiqi
məktəbinə qəbul edindeyə yalvarmağına
rəğmən daha məktəbdə yer yoxdur,deyə
iddiasını rədd etməyə məcburiyyət
görünür. Hələ məktəbdə
təhsil məccani olmayıb, tədris haqqı
verilmək lazım olduğunu da nəzərə
almalı.
Azərbaycan hökumət türk musiqi məktəbi
iki sənə bundan əvvəl təsis edilib. Birinci
sənə yüz qırx, ikinci sənə iki yüz
əlli və üçüncü sənə isə
beş yüzdən artıq şagird oxutmaqdadır.
Bu şagirdlərin haman yarısı qız və
yarısı oğlanlardır. Məktəbdə
tədris edilən dərslər bunlardır: piano
dərsi, violon (kaman), violonçel, kontrabas, fleyta,
klarnet (haboy, truba), valtorn, trombon, qərbi qina6şərqi
qina7,
tar, kamança, elmi-musiqi və xor dərsləri.
Piano dərslərinin dörd, violonun beş, tar
və kamançanın dörd, şərqi qinanın
iki, qərbi qinanın dəxi iki, elmi musiqinin beş
və sair dərslərin birər müəllimləri
olmaq üzrə cəmisi qırx nəfərə
qədər müəllim vardır. Bu müəllimlərin
qismi-əzəmi ali musiqi təhsili almış
və sənədlərcə müəllimlik təcrübəsində
bulunmuş zübdə pedaqoqlardandır.
Məktəb birinci və ikinci dərəcəli
olub müddəti-təhsili səkkiz sənədir.
Məktəbi bitirəcək olan şagirdlər
musiqidən lazımınca mə'lumat almış,
öz ixtisası dərslərindən kəsbi-məharət
etmiş, musiqarlar sənətilə çıxıb
istəsələr konservatoriyaların ali sinfinə
daxil olub ikmali-təhsil edə bilər; istəməsələr
öz işində mahir bir sənətçi sifətilə
qulluqlara girib ifayi-vəzifəyi musiqiyyə edə
bilərlər.
Məktəbin ən yaxın məqsədi türkləri
musiqi sənətinə-alışdırmaqla bunlar
üçün yeni bir sənət qapısı
açmaq, əlavə məxfi qalmış olan məharət
və təb'i sahiblərn zühu-rə çıxarmaqla
bəşəriyyətə bu yolda xidmətlər
göstərməkdir.
Digər böyük bir qayəyi-əməl vardır
ki, o da Şərq musiqisini məktəb vasitəsilə
tərəqqi etdirib qərb musiqisinin bu gün işğal
etməkdə olduğu uca mərtəbələrə
qədər irəlilətməkdir. Şübhəsizdir
ki, tar çalmaq ustadlığını ba qaidə
not üzrə öyrənmiş, muqamati-şərqidən
lazımınca mə'lumat kəsb etmiş, elmi-musiqinin
nəzəriyyat və əməliyyat cəhətlərinə
sənələrcə təhsil etmiş olan tarzən
ilə bu mə'lumatlardan bibəhrə qalan toy tar
calanlarının arasında zəminü-asiman təfavüt
olub, Şərq musiqisinin tərəqqisinə kömək
edənlər ancaq birincilər ola bilərlər.
Musiqi məktəbi Bakıdan başqa Gəncədə
dəxi mövcuddur. Fəqət bu məktəbin
haqqında hələlik lazımınca xəbərdarlığımız
yoxdur.
Hər halda o və ya bu məktəblərin irəlidəki
tərəqqisi hökumətin köməyindən
asılıdır. Maarif meydanında musiqi sənəti
də mühüm cəbhələrdən biridir
ki, orasını dəxi möhkəm saxlamaqla cəhalət
düşməninə qarşı yeni bir qüvvət
kəsb etmiş oluruq.
1. Məqalə «Maarif və mədəniyyət»
jurnalının 1923-cü il 12-41 nömrəsində
çap olunmuşdur.
2. O zaman işlənilən farslaşmış
formadır, «iranlılar» deməkdir.
3. Darülelm (ə), yəni «ali elm məktəbi».
4. Darülfunun (ə), yəni «universitet».
5. Darülbədaye (ə), burada «konservatoriya» deməkdir.
6. Avropa üsulu ilə oxumaq (vokal).
7.Şərq üsulu ilə oxumaq (xanəndəlik).